New works by Miguel Joan Porta, a painter from the Joan de Joanes circle
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22912Keywords:
Painting, Miguel Joan Porta; Joan de Joanes, Valencia, 16 th centuryAbstract
Miguel Joan Porta is one of the many painters trained in the setting of Joan de Joanes, a leading figure in Valencian painting from the 16th century.
Likewise, to present a biographical profile of the artist, we provide a documentary cast with the few news items that are known about this artist in an orderly manner, and which have been published progressively and dispersed since the end of the 19th century.
Not many works of this artist of Catalan origin are conserved, therefore the fundamental contribution of this work is the attribution of three new tables to the painter Miguel J. Porta: one of them located in a private collection, another in commerce and a third on display in a museum, whose attribution we have reviewed.
Downloads
References
Alcahalí, B. de (1897). Diccionario Biográfico de Artistas Valencianos. Valencia: Imprenta de Federico Doménech.
Alcahalí, A. (1802). Colección de pintores, escultores desconocidos sacada de instrumentos antiguos authenticos, (Vidal, I. y Hernández Guardiola, L. (eds.) (1982), Obra Cultural de la Caja de Ahorros de Alicante y Murcia, Alcoy, (ms. de h. 1802; 1ª ed. 1870 a cargo de M. Zarco del Valle).
Benito, F. (1980). Pinturas y pintores en el Real Colegio del Corpus Christi. Valencia: Federico Domenech
Benito, F. (1987). Los Ribalta y la pintura valenciana de su tiempo. Valencia: Diputación Provincial de Valencia.
Benito, F. (1994). Miguel Joan Porta. Nuevas obras. Ars Longa. Cuadernos de Arte, (5), 33-138.
Benito, F. (2007). Juan Sariñena (1545-1619). Pintor de la Contrarreforma en Valencia (catálogo exposición). Valencia: Generalitat Valenciana.
Boronat, P. (1904). El Beato Juan de Ribera. Valencia: Vives y Mora
Cerveró, L. (1964). Pintores valentinos, su cronología y documentación. Anales del Centro de Cultura Valenciana (49), 83-136.
Corbalán de Celis, J. (2017). El retaule major de l’església del Monestir de Sant Esperit de la Muntanya i el seu donant. Braçal. Revista del Centre d’Estudis del Camp de Morvedre (55), 53-68.
Díaz Padrón, M. y Padrón Mérida, A (1987). Pintura valenciana del siglo XV: aportaciones y precisiones. Archivo Español de Arte (238), 105-136.
Esteve, J. (1584). Sacri Rosarii Virginis Mariae ab haereticorum calumniis defensio. Roma.
Gómez Frechina, J. (2012). In memoriam. Semblanza científica del profesor Fernando Benito Doménech. Ars Longa (21), 37-70.
Hernández Guardiola, L. (2016). Sobre varias tablas valencianas del Museo de Valladolid. Boletín. Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, núm. (51), 33-42.
Llorente, T. (1889). España, sus monumentos y artes, su naturaleza é historia Valenciana. vol.2. Barcelona: Establecimiento Tipográfico, Editorial de Daniel Cortezo y Cª.
López Azorín, M.J. (2006). Documentos para la historia de la pintura Valenciana en el siglo XVII. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.
Martínez Aloy, J. (1909-1910). La Casa de la Diputación de Valencia. Valencia: Establecimiento Tipográfico Doménech.
Martínez, P. (1980). Historia del Real Colegio de Santo Espíritu del Monte por el Padre Fr. Pedro Martínez, morador y cronista del dicho (copia mecanografiada conservada en el Archivo Provincial de Valencia. Ms. original en la Biblioteca Nacional de Madrid).
Puig, I.; Company, X y Tolosa, L (2015). El pintor Joan de Joanes y su entorno familiar. Los Macip a través de las fuentes literarias y la documentación de archivo, Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
Puig, I. y Herrero-Cortell, M.A. (2021). Joan de Rua (Maestro de Cervera). Un pintor aragonés en el taller de Joan Reixac. Medievalia (24), en prensa.
Puig, I.; Yeguas, J. y Company, X. (2017). La plàstica del Renaixement i del Barroc a les Terres de Lleida. En Company, X. (coord.). Temps d’expansió, temps de crisi, temps de redefinició. L’època moderna. Segles XVI-XVIII (Arrels cristianes. Presència i Significació del Cristianisme en la Història i la Societat de Lleida, vol. III) (pp. 467-492). Lleida: Pagès Editors, Bisbat de Lleida.
Ridaura, A. (1981). Estudio iconográfico del Retablo del Monasterio de Santo Espíritu del Monte. En Primer Coloquio de Arte Valenciano (pp. 27-35). Valencia: Universidad Literaria de Valencia.
Sanchis Alventosa, J. (1948). Santo Espíritu del Monte (Historia del Real Monasterio). Valencia: Editorial Semana Gráfica, 1948.
Sanchis Sivera, J. (1909). La catedral de Valencia. Guía histórica y artística. Valencia: Imprenta de Fco. Vives Mora.
The Illustrated Bartsch (1978). Nueva York, vol. 29.
Tramoyeres, L. (1891). Pinturas murales del Salón de Cortes de Valencia. Valencia: Francisco Vives Mora.
Tramoyeres, L. (1905). Un pintor catalán del siglo XVI en Valencia. Miguel Juan Porta. Barcelona: Establecimiento tipográfico de J. Vives.
Tramoyeres, L. (1911). Un colegio de pintores en Valencia. Archivo de Investigaciones Históricas, año 1, tomo II (4), 277-314.
Tramoyeres, L. (1911). Un colegio de pintores en Valencia. Archivo de Investigaciones Históricas, año 1, tomo II (6), 514-536.
Wattenberg, E. (1997). Bellas Artes. Colecciones. Museo de Valladolid. Guía, Salamanca: Junta de Castilla y León
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).