Subversion and insurgency in performance Tribute to Sebastián Acevedo

Authors

  • Patricio Octavio Pérez González Universidad Austral de Chile (Valdivia, Chile)

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22911

Keywords:

Performance; artistic discourse; resistance; insurgency; subversión, Mares of the Apocalypse; Sebastián Acevedo, XXth Century

Abstract

The Mares of the Apocalypse protested against the gentrification of art and the chilean political-social situation in the aftermath of the Pinochet dictatorship. The artists, based on the materiality and symbolic use of the living human body, denounced power relations and were part of a counter-hegemonic memorys story.

This article reveals the subversion and insurgency expressed by the artistic duo, based on an aesthetic-discursive analysis of the video of the performance Tribute to Sebastián Acevedo.

The demonstration of cunning and discursive force of Casas and Lemebel is recognized in this investigation, and, the interesting thing about the study of the performance indicated as an aesthetic object active in the production of the narrative of memories of resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J.L. (1955). Como hacer cosas con palabras. Edición electrónica de la Escuela de Filosofía de la Universidad Arcis. http://revistaliterariakatharsis.org/Como_hacer_cosas_con_palabras.pdf
Bazzurro, L. (2015). Cuerpo, performance, conflicto: hacia una estética del reconocimiento moral. Revista Resonancias (1), 1-38.
Bianciotti, Ma. y Ortecho, M. (2013). La noción de performance y su potencialidad epistemológica en el hacer científico social contemporáneo. Tabula Rasa, (19), 119-137.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Carvajal, F. (2011). Yeguas. Pp.17-49. En Prácticas y discursos de los años ’70 y ’80 en Chile (pp.17-49). Santiago: LOM.
Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada S.A.
Foucault, M. (2013). Obras esenciales. Barcelona: Paidós.
Goldberg, R.L. (1996). Performance art. Singapur: Ediciones Destino.
Katunaric, C. (2008). CADA: un ejemplo de resistencia del poder cultural chileno bajo la dictadura. Revista de Estudios Hispánicos, (8), 297-308.
Nietzsche, F. (2015). El nacimiento de la tragedia en el espíritu de la música. México: Editores Mexicanos Unidos.
Rabe, A.Ma. (2011). Memoria de la shoah: el caso de Berlín. Isegoría, (45), 625-638. DOI https://doi.org/10.3989/isegoria.2011.i45.746
Richard, N. (2008). Artistas mujeres bajo la dictadura militar en Chile: fugas de identidad y disidencias de código. En S. Montecino (Comp.), Mujeres chilenas. Fragmentos de una historia (pp. 343-352). Santiago: Editorial Catalonia.
Taylor, D. y Fuentes, M. (2011). Introducción, Performance, teoría y práctica. En D. Taylor y M. Fuentes (Coord.), Estudios Avanzados de Performance (pp. 7-30). Fondo de Cultura Económica. México: Fondo de Cultura Económica.
Schechner, R. (2012). Estudios de la representación. México: Fondo de Cultura Económica.
Serrano, V. (2014). Naturaleza muerta. La mirada estética y el laberinto moderno. Valparaíso: Editorial UV.
Zizek, S. (2014). Acontecimiento. México: Editorial Sexto Piso.

Published

2021-12-12

How to Cite

Pérez González, P. O. (2021). Subversion and insurgency in performance Tribute to Sebastián Acevedo. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 52, 221–234. https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22911

Issue

Section

Articles