Horse riding, acrobatics and new entertainment: Laforest-Smith circus in Buenos Aires (1834-1835)

Authors

  • Guillermina Guillamon Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología- Universidad Nacional de Tres de Febrero, Instituto de Estudios Históricos. La Plata, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22907

Keywords:

Circus: new urban artistic circuit; novelty, Laforest-Smith, Buenos Aires, 19th Century

Abstract

Around 1830 the Buenos Aires cultural and artistic scene began to expand and diversify in an unusual way. New spaces were coupled -not without dispute- to the Provisional Coliseum theater, giving rise to a heterogeneous program of shows and setting up a “new urban artistic circuit”. Beyond this multiplicity of artistic experiences, this article focuses on a particular phenomenon: the arrival in Buenos Aires of the Laforest-Smith circus in 1834. Specifically this article aims to analyze a double dimensión. On the one hand, regarding its aesthetic complexity to be “enclasado” as it incorporated practices and spaces that were linked to the “high and low people”. On the other hand, we seek to delve into the category of new circus shows, the value of novelty and change as concepts associated with the modern and the original.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliata, F. (2006). La ciudad regular. Arquitectura, programa e instituciones en el Buenos Aires posrevolucionario (1821-1835). Buenos Aires: Prometeo.
Bosch, M. (1905). Historia de la ópera en Buenos Aires: Origen del canto i la música. Las primeras compañías i los primeros cantantes. Buenos Aires: El Comercio.
Baily, B. (2009). El circo: ¿mezcla de género?, Folios (29), 63-81.
Favelukes, G. (2001). Figuras y paradigmas. Las formas de Buenos Aires (1740-1870). Anales del Instituto de arte americano e investigaciones estéticas “Mario J. Buschiazzo” (41), 11-26.
Gesualdo, V. (1961). Historia de la Música en la Argentina. Tomo I. Buenos Aires: Beta.
Pelletieri, O. (2005). Historia del teatro en Buenos Aires. El período de la constitución (1770-1884). Buenos Aires: Galerna.
Seigbel, B. (2006). Historia del Teatro Argentino. Desde los rituales hasta 1920. Buenos Aires: Corregidor.
Seigbel, B. (2012). Vida de circo. Rosita de la Plata. Una estrella argentina en el mundo. Buenos Aires: Corregidor.
Graham-Yooll, A. (2000). La colonia olvidada: tres siglos de presencia británica en la Argentina. Buenos Aires: EMECE.
Golluscio de Montoya, E. (1984). Del circo colonial a los teatros ciudadanos: proceso de urbanización de la actividad dramática rioplatense. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien (42), 141-149.
Guillamon, G. (2017). Gusto y buen gusto en la cultura musical porteña (1820-1828). Prismas. Revista de historia intelectual (21), 17-36.
Guillamon, G. (2018). Espacios musicales y teatrales en la ciudad de Buenos Aires: sociabilidad y vida cultural a principios del siglo XIX (1804-1840). Revista de Historia (19).
Guillamon, G. (2018b). Música, política y gusto. Una historia de la cultura musical en Buenos Aires, 1817-1838. Buenos Aires: Prohistoria.
Guillamon, G. (2019). ¡Qué bien conoce la escena! ¡Cómo siente la fuerza de cada nota! Mujeres cantantes, agencia y representaciones sociales en Buenos Aires (1830-1840). Cuadernos FHyCS-UNJu, (56), 143-166.
Montaldo, G. (2017). Museo del consumo: archivos de la cultura de masas en Argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Pasolini, R. (1999). La ópera y el circo en el Buenos Aires de fin de siglo. Consumos teatrales y lenguajes sociales. En F. Devoto y M. Madero (Comp.) Historia de la vida privada en Argentina. Tomo 2. (pp. 222-268). Buenos Aires: Taurus.
Revolledo, J. (2006). El circo en la cultura mexicana. Inventio. La génesis de la cultura universitaria en Morelos (2), 4.
Torebadellla, X. (2013). Del espectáculo acrobático a los primeros gimnasios modernosuna historia de las compañías gimnástico-acrobáticas en la primera mitad del siglo XIX en España Aloma: revista de piscología, ciénces de l´educació i de l´esport. (31), 2, 67-84.

Published

2021-12-12

How to Cite

Guillamon, G. (2021). Horse riding, acrobatics and new entertainment: Laforest-Smith circus in Buenos Aires (1834-1835). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 52, 151–167. https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22907

Issue

Section

Articles