Alexander Ródchenko in LEF (1923-1928). The use of the unconventional as a revolutionary language

Authors

  • Renata Carla Finelli Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). Centro de Investigaciones Filosóficas (CIF). Argentina

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22903

Keywords:

Fotografía; Rusa; Estética, Alexander Ródchenko, Russia, Siglo XX

Abstract

The present article rescues the photographic style of Alexander Ródchenko and his followers in the Russian magazine LEF (1923-1925) and Novyy LEF (1927-1928). For these advanced artists, the photography was the artistic tool by excellence not only for its technical qualities of speed and translation in the space but also, for the possibilities of its artistic language. The research shows how these photographers within a revolutionary environment incorporated the unconventional into the photographic language expanding significantly the discursive possibilities of photography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arvatov, B. (1997). Everyday life and the culture of the thing. (Toward the formulation of the question). October (81), 119-128.
Barthes, R. (1986). El mensaje fotográfico. En Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.
Brik, O. (2010). Selected Cricism, 1915-1929. October (134), 74-110.
Bucholh, B. (2004). Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid: Akal.
Chéroux, C. (2009). Breve historia del error fotográfico. Santa Lucía: Ediciones Ve.
Finelli, R. (2018). La fotografía como el Nuevo lenguaje visual de la Rusia revolucionaria. El caso del grupo LEF (1923-1928). Astrolabio: Nueva época (20), https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/19867/20083. Acceso el 9/6/20.
Fore, D. (2006). Introduction. October (118), 3-10.
Kopalina, G. I. (1994). La última entrevista con Mikhail Kaufman. Nuevo Mundo (1), http://magazines.russ.ru/novyi_mi/1994/1/kaufman01.html . Ultimo acceso 9/6/20.
Legmany, J-C. y Rouillé, A. (1988). Historia de la fotografía. Barcelona: Ediciones Martínez Roca S.A.
Lodder, C. (1987). El constructivismo ruso. Madrid: Alianza.
Ribalta, J. et alt. (2011). El movimiento de la fotografía obrera (1926-1939): Ensayos y documentos. Madrid: TF Editores y Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Ródchenko, A. (1928). Formas de la fotografía contemporánea. Novy LEF (9), https://monoskop.org/Lef. Último acceso 9/6/20.
Sherwood, R. (trad) (1971). Document from LEF. Screen, vol. 12 (4), 25-100.
Stephan, H. (1981). “Lef” and the Left Front of Arts. Múnich: Verlag Otto Sagner.
Tupitsyn, M. (1992). Fragmentation versus Totality: The Politics of (De) framing. The Great Utopia. The Russian and Soviet Avant Gard 1915-1932 (pp. 482-496). Nueva York: Guggenheim Museum.
Wolf, E. (2010). La unión Soviética: de la fotografía obrera a la fotografía proletaria. En Ribalta et alt. El movimiento de la fotografía obrera (1926-1939): Ensayos y documentos (pp. 32-50). Madrid: TF Editores.

Published

2021-12-12

How to Cite

Finelli, R. C. (2021). Alexander Ródchenko in LEF (1923-1928). The use of the unconventional as a revolutionary language. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 52, 65–79. https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22903

Issue

Section

Articles