The weak time Eisenman discusses

Authors

  • José Manuel Barrera Puigdollers Departamento de Proyectos Arquitectónicos. Escuela Técnica Superior de Arquitectura (ETSA). Universitat Politècnica de València

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22901

Keywords:

time; weak thinking; post-metaphysics; critique, Ignasi de Solá-Morales; Jacques Derrida; Peter Eisenman; Manfredo Tafuri, 20th century; 21st century

Abstract

Peter Eisenman contributes in 2003 a prologue to the reprint of “Differences” by Ignasi de Solá-Morales. Although he apparently addresses it to the author who died in 2001, there is actually an appeal addressed to two others cited: a patient Jaques Derrida who withdrew his communication in 1990 and Manfredo Tafuri, his greatest critic who died in 1994. Prologue that, breaking the chronological sequence - so deconstructive - it is an allegation with no possible answer shortly before the death of the philosopher in 2004 and as an inscription to his absent critics. “weak time” that, although Eisenman rejects, nevertheless, the structure of the prologue does show.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, D.(2016). Deleuze y Derrida: Diferencias divergentes. Daimon. Revista Internacional de Filosofía (68), 131-146.
Barrera, J.M. (2019). Estrategia estética-significante (postestructuralista) en el Memorial del Holocausto. VLC Arquitectura, 6 (1), 187-217.
Blanchot, M. (1999). La comunidad inconfesable. Madrid: Arena Libros.
Cacciari, M. (1986). Krisis. Ensayo sobre el pensamiento negativo de Nietzsche a Wittgenstein. Madrid. Logos. Anales del seminario de metafísica (21), 234.
Cacciari, M. (1994). Lo impolítico nietzscheano. En Desde Nietzsche, tiempo, arte, política. Buenos Aires: Biblos.
Castro, E. (2019). Del pensamiento débil al nuevo realismo. Bajo palabra. Revista de filosofía (22), 429-440.
Ciorra, P. (1993). Arquitectura como pretexto. En Peter Eisenman: obras y proyectos. Madrid: Electa.
Ciorra, P. (1993). Fin d’Ou T Hou S. En Peter Eisenman, Obras y Proyectos. Madrid: Electa.
Deleuze, G. (1987). La imagen tiempo. Barcelona, Paidós.
Deleuze, G. (2009), Diferencia y Repetición, Madrid, Amorrortu.
Derrida, J. (1971). De la Gramatología. México: Siglo XXI.
Derrida, J. (1988). Por qué Peter Eisenman escribe tan buenos libros. Revista Arquitectura (270), 52-65.
Derrida, J. (1994). Ousia y Grama. En Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.
Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. Madrid: Trotta.
Derrida, J. (1998). Políticas de la amistad. Madrid: Trotta.
Derrida, J. (2000). El otro es secreto porque es otro. Entrevista por Antoine Spire. Le Monde de l’Éducation (284).
Derrida, J. (2003). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra
Derrida, J. (2005). La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidós
Derrida, J. (2017). Psyche: invenciones del otro. Buenos Aires: La Cebra.
Durán Rojas, C. (2015). La auto-afección del otro: Heidegger y el tiempo que demora el sí mismo. Revista de Filosofía (71), 53-64.
Eco, U. (2017). Los límites de la interpretación. Barcelona: Debolsillo.
Eisenman, P. (1971). Notes on conceptual Architecture: Toward a Definition. Casabella (360).
Eisenman, P. (1995). El zeitgeist y el problema de la inmanencia. AV Monografías (53), 27-32.
Eisenman, P. (1997). El proceso intersticial. El Croquis (83).
Eisenman, P. (1998). Castillos de Romeo y Julieta 1985: Moving arrows, eros and other errors. Arquitectura COAM (270), 66-81.
Eisenman, P. (1999). Diagram; an original scene of writing. Nueva York: Diagram Diaries.
Eisenman, P. (2003). Prologo de la reedición de Diferencias: Barcelona: Gustavo Gili.
Eisenman, P. (2003-b). Blurred zones; investigations of the interstitial. Eisenman Architec. 1988-1998. Nueva York: Monacelli Press.
Gargani, A. (1983). Crisis de la razón. México: Siglo XXI.
Heidegger, M. (1990). Identidad y diferencia. Barcelona: Anthropos.
Heidegger, M. (1996). El origen de la obra de arte. En Caminos de bosque. Madrid: Alianza.
Heidegger, M. (2003). Aportes a la filosofía: acerca del evento. Buenos Aires: Biblos.
Heidegger, M. (2004). Lógica. La pregunta por la verdad. Madrid: Alianza.
Heidegger, M. (2018). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
Lyotard, F. (1988). La diferencia. Barcelona: Gedisa.
Moneo, R. (2004). Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Actar.
Montaner, J.M. (2015). La arquitectura de la vivienda colectiva: política y proyectos en la ciudad. Barcelona: Reverté.
Muñoz, R.(2006). Tratamiento ontológico del silencio en Heidegger. Madrid: Fénix Editora.
Nancy, J. L. (2008). Las diferencias paralelas. Deleuze y Derrida. En Mónica B. Cragnolini (ed.). Por amor a Derrida (pp. 249-262). Buenos Aires: La Cebra.
Nieto, F. y Sobejano, E. (1988). Peter Eisenman. Revista Arquitectura (270), 124-130..
Nietzsche, F. (1985). Humano, demasiado humano. Madrid: Editorial EDAF.
Solá-Morales, I. (1987). Arquitectura débil. Quaderns d’arquitectura (175), 75-85.
Solá-Morales, I. (1995). Diferencias. Barcelona: Gustavo Gili.
Solá-Morales, I. (2009). ANYONE. De la autonomía a lo intempestivo. En Los artículos de Any. Barcelona: Fundación Arquia.
Tafuri, M. (1974). L’Architecture dans le Boudoir. The language of criticism and the criticism of language. Oppositions (3).
Tafuri, M. (1987). Réalisme et Architecture. Critique, 476-477.
Vattimo, G. (2006). Necesitamos un nuevo Lutero. Entrevista por Ivana Costa. Revista Ñ, Clarín (8 de abril). [En línea].
Viano, C.A. (1983). La razón, la abundancia y la creencia. En Crisis de la razón. México: Siglo XXI.
Vidler, A. (1988). Después del fin de la línea. Revista Arquitectura (270), 92-104.

Published

2021-12-12

How to Cite

Barrera Puigdollers, J. M. (2021). The weak time Eisenman discusses. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 52, 27–41. https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22901

Issue

Section

Articles