Eidola: Paraphrase about light and appearance

Authors

  • Rayiv David Torres Sánchez Museo Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16047

Keywords:

Image, Gaze, Phenomenology, Aesthetic theory, Philosophy of art, Georges Didi-Huberman, Martin Jay

Abstract

How does the appearance of the images? What is the point of contact between the imaginary and the real? How the eye is designed in respect to light, but also regarding the magic, art, or dreams? The eye has played a decisive role in the history of the phenomenology in Western history and the evolution of the most significant problems of metaphysics since ancient times. As a common thread, images, icons, amulets or plastic forces of artistic creation have been the backdrop on which look and its interaction with the imagination have been projected for millennia. This exhibition proposes to examine some cases in which the relationship between the image and the eye make up a focus of reflection for contemporary thought and aesthetic theory and the philosophy of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bataille, G. (1969). “Ojo”. Documentos. Caracas: Monte Ávila.

Bataille, G. (2012). “El ojo pineal”. En Ignacio Díaz y Philippe Ollé- Laprune. Para leer a Georges Bataille. México D.F: Fondo de Cultura Económica.

Blanchot, M. (1970) Dialogo inconcluso. Caracas: Monte Ávila.

Blanchot, M. (2002) La folie du jour. Paris: Gallimard.

Caro Valverde, M. (1999). La escritura del otro. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.

Cuesta Abad, J. M. (2008). Clausuras de Pierre Klossowski. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós Comunicación.

Diccionario de Psicología. Términos y conceptos sobre palabras utilizadas dentro del psicoanálisis y psicología. Recuperado de: http://psicopsi.com/

Didi-Huberman, G. (2013). De semejanza a semejanza. Buenos Aires: Instantes y azares. Escrituras nietzscheanas, N° 11, p. 295.

Didi-Huberman, G. (2015). Falenas: Ensayos sobre la aparición 2, Contracampo libros 14, Santander: Shangrila Textos Aparte.

Didi-Huberman, G. (2015). Fasmas. Ensayos sobre la aparición 1. Santander: Shangrila Textos Aparte, p. 54.

Gamoneda Lanza, A. (2003). “El étimo y la melancolía”. Revista de Libros, n° 75, marzo de 2003, pp. 11-80.

Jay, M. (2007). Ojos abatidos. Ediciones Akal. Madrid.

Lévinas, E. (2000). Sobre Maurice Blanchot. Madrid: Mínima Trotta.

Mariaca Fellman, R. M. (2016). “El ojo”. Erótica de la transgresión. México: Herder.

Merleau-Ponty, M. (1986). El ojo y el espíritu. Barcelona: Paidós.

Platón (1992). Diálogos. Timeo. Madrid: Gredos.

Quignard, P. (2002). Terraza en Roma. Bogotá: Espasa Narrativa.

Quignard, P. (2006). El sexo y el espanto. Barcelona: Editorial Minúscula.

Rilke, R. M. (1981). Los apuntes de Malte Lauridis Brigge. Madrid: Alianza editorial.

Published

2020-10-23

How to Cite

Torres Sánchez, R. D. (2020). Eidola: Paraphrase about light and appearance. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 51, 277–291. https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16047

Issue

Section

Articles