Eidola: Paraphrase about light and appearance
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16047Keywords:
Image, Gaze, Phenomenology, Aesthetic theory, Philosophy of art, Georges Didi-Huberman, Martin JayAbstract
How does the appearance of the images? What is the point of contact between the imaginary and the real? How the eye is designed in respect to light, but also regarding the magic, art, or dreams? The eye has played a decisive role in the history of the phenomenology in Western history and the evolution of the most significant problems of metaphysics since ancient times. As a common thread, images, icons, amulets or plastic forces of artistic creation have been the backdrop on which look and its interaction with the imagination have been projected for millennia. This exhibition proposes to examine some cases in which the relationship between the image and the eye make up a focus of reflection for contemporary thought and aesthetic theory and the philosophy of art.
Downloads
References
Bataille, G. (1969). “Ojo”. Documentos. Caracas: Monte Ávila.
Bataille, G. (2012). “El ojo pineal”. En Ignacio Díaz y Philippe Ollé- Laprune. Para leer a Georges Bataille. México D.F: Fondo de Cultura Económica.
Blanchot, M. (1970) Dialogo inconcluso. Caracas: Monte Ávila.
Blanchot, M. (2002) La folie du jour. Paris: Gallimard.
Caro Valverde, M. (1999). La escritura del otro. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
Cuesta Abad, J. M. (2008). Clausuras de Pierre Klossowski. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós Comunicación.
Diccionario de Psicología. Términos y conceptos sobre palabras utilizadas dentro del psicoanálisis y psicología. Recuperado de: http://psicopsi.com/
Didi-Huberman, G. (2013). De semejanza a semejanza. Buenos Aires: Instantes y azares. Escrituras nietzscheanas, N° 11, p. 295.
Didi-Huberman, G. (2015). Falenas: Ensayos sobre la aparición 2, Contracampo libros 14, Santander: Shangrila Textos Aparte.
Didi-Huberman, G. (2015). Fasmas. Ensayos sobre la aparición 1. Santander: Shangrila Textos Aparte, p. 54.
Gamoneda Lanza, A. (2003). “El étimo y la melancolía”. Revista de Libros, n° 75, marzo de 2003, pp. 11-80.
Jay, M. (2007). Ojos abatidos. Ediciones Akal. Madrid.
Lévinas, E. (2000). Sobre Maurice Blanchot. Madrid: Mínima Trotta.
Mariaca Fellman, R. M. (2016). “El ojo”. Erótica de la transgresión. México: Herder.
Merleau-Ponty, M. (1986). El ojo y el espíritu. Barcelona: Paidós.
Platón (1992). Diálogos. Timeo. Madrid: Gredos.
Quignard, P. (2002). Terraza en Roma. Bogotá: Espasa Narrativa.
Quignard, P. (2006). El sexo y el espanto. Barcelona: Editorial Minúscula.
Rilke, R. M. (1981). Los apuntes de Malte Lauridis Brigge. Madrid: Alianza editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).