Romera and Romero (Brest). The construction of a space for artistic communication between Chile and Argentina (1942-1964)
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16034Keywords:
Contemporary Art, Latin American Art, Art critic, Romera, Antonio, Romero Brest, JorgeAbstract
The elaboration of this essay is part of a research project conceived around the documentary archive of the Spanish-Chilean art critic Antonio Romera (1908-1975). Among the numerous letters that make up this archive, we have located a total of fourteen letters addressed, between 1943 and 1964, by the Argentine art critic Jorge Romero Brest (1905-1989) to Romera, which, although intermittently, allow us to trace an overview of the links that they maintained at least in those more than twenty years. Going through the content of these letters, we extracted those themes that appeared as central and reiterated in them, defining the very headings of this article; They are: a) comments related to another of Antonio Romera’s priority activities, his work as a cartoonist; b) Romera’s contribution (and non-contribution) to the magazine founded and directed by Romero Brest (with the collaboration of his disciples), Ver y Estimar (1948-1955); c) the mutual comments and reviews between Romera and Romero Brest on the books they published between the 1940s and 1950s.
Downloads
References
Dosio, P. A. (1999). Ver y Estimar. Revista de crítica artística. En Historia de las Revistas Argentinas, Tomo III (pp. 319-341). Buenos Aires: Asociación de Editores de Revistas.
Dosio, P. A. (2001). Ver y Estimar en las barricadas del arte moderno. En: Giunta, Andrea (ed.). Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta (pp.76-83). Buenos Aires: Paidós.
García, M. A. (2005). Entre la Argentina y Brasil. Episodios en la formación de una abstracción regional. En Giunta, A.; Malosetti Costa, L. (comps.). Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar (pp. 137-152). Buenos Aires: Paidós.
García, M. A. (2008). El señor de las imágenes. Joan Merli y las publicaciones de artes plásticas en la Argentina en los 40. En Artundo, P. (ed.). Arte en Revista. Publicaciones culturales en la Argentina, 1900-1950 (pp. 167-195). Rosario: Beatriz Viterbo.
Giménez, E. (ed.) (2006). Jorge Romero Brest. La cultura como provocación. Buenos Aires: Edgardo Giménez Editor.
Giunta, A. (2001). Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós.
Giunta, A. (2005). Ver y Estimar, una revista, una asociación. En Giunta, A.; Malosetti Costa, L. (comps.). Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar (pp. 19-33). Buenos Aires: Paidós.
Giunta, A.; Malosetti Costa, L. (comps.) (2005). Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar. Buenos Aires: Paidós.
Grohmann, W. (ed.) (1966). Kunst unserer zeit. Malerei und plastik. Köln: DuMont Verlag.
Hib, A. (2005). La mirada de Ver y Estimar sobre la actividad plástica en el Uruguay. En Giunta, A.; Malosetti Costa, L. (comps.). Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar (pp. 153-169). Buenos Aires: Paidós.
Morethy Couto, M. de F. (2015-2016). Jorge Romero Brest e o Brasil. Considerações sobre o livro Pintura Brasileira Contemporánea. En Simpósio 1. A crítica e seus espaços: trânsitos, narrativas e regimes de visibilidade na América Latina (pp. 2145-2158). Porto Alegre: 25º Encontro Nacional ANPAP.
Payró, J. E. (1946). Arte y artistas de Europa y América. Buenos Aires: Editorial Futuro.
Pereira Salas, E., y otros (1941). Chilean Contemporary Art Exhibition. Toledo: The Toledo Museum of Art.
Romero Brest, J. (1940). El Primer Salón Municipal de Artes Plásticas de Montevideo. Montevideo: Comisión Municipal de Cultura.
Romero Brest, J. (1941). Panorama de la plástica en el año mil novecientos cuarenta. Buenos Aires: Ediciones Plástica.
Romero Brest, J. (1945). La pintura brasileña contemporánea. Buenos Aires: Editorial Poseidón.
Romero Brest, J. (1951). Pintores y grabadores rioplatenses. Buenos Aires: Argos.
Romero Brest, J. (1953). Qué es el arte abstracto. Buenos Aires: Editorial Columba.
Romero Brest, J. (1974). Política artísticovisual en Latinoamérica. Buenos Aires: Editorial Crisis.
Romero Brest, J. (1992). Arte visual en el Di Tella. Buenos Aires: Emecé Editores.
Romera, A. R. (1962). Diálogo en torno a Cândido Portinari. Santiago de Chile: Cuadernos Brasileiros, Centro Brasileiro de Cultura, Editorial Universitaria.
Schwarz Artune, F. (1937). Exposición Interamericana de Pintura Chilena. Santiago de Chile: Editora Zig-Zag.
Tello D’Elia, C. (2016). Jorge Romero Brest en Uruguay: la disciplina de la historia del arte y reflexión artística en Uruguay. En III Encuentro de Jóvenes Investigadores en Arte (pp. 203-208). Buenos Aires: CAIA.
Tello D’Elia, C. (2019). La question mal posée. Jorge Romero Brest y la historia del arte en Uruguay. Armiliar. Revista de Historiografía de Arte (La Plata), nº 3, mayo de 2019, 9 pp.
Zamorano Pérez, P., y otros (2002). Antonio Romera: artífice de la crítica en Chile. Revista Universidad de Guadalajara (México), n° 24, 3-13.
Zamorano Pérez, P., y otros (2018). Un español en América. Antonio Romera, su archivo y el canon historiográfico de la pintura chilena. En Las artes entre el reformismo liberal y la autarquía. Modelos y fomento de apreciación (1927-1957) (pp 119-136). Granada: Editorial Comares.
Zamorano Pérez, P.; Herrera Styles, P. (2020). Del exilio español en Chile. Antonio Romera y la caricatura: entre la praxis y la crítica. Goya (Madrid), en prensa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).