Expressionism, romanticism and twentieth century: Das cabinet des Dr Caligari at the Grand Guignol
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16028Keywords:
Theater, France, terror, Expressionism, cinema, Grand Guignol, Robert Wiene, Carl Mayer, Hans Janowitz, André de Lorde, Henri BaucheAbstract
The Grand Guignol du Paris was a theater company that developed its activity between 1897 and 1962. Mainly, it staged exacerbated, extremely violent and explicit terror short plays. The most successful period of this company happened during the first third of the 20th Century and, more specifically, during the time between the two world wars. This period coincides with the emergence and development of avant-garde arts. In this work, we relate the Grand Guignol with the expressionist art, using one of its master pieces, the film Das cabinet des Dr. Caligari, which was staged by the Grand Guignol in 1925: Le Cabinet du Docteur Caligari, by André de Lorde and Henri Bauche. We analyze the differences and similarities between the film and the theater play in order to determine how the expressionist art was assimilated by the French scene.
Downloads
References
Breton, André. (1928). Nadja. París, Francia. Gallimard.
Buñuel, Luis. (2018). Mi último suspiro. Barcelono, España. Penguin Random House Grupo Editorial.
Gordon, Mel. (1997). The Grand Guignol. Theatre of fear and terror. New York, EE.UU. Da Capo.
Gubern, Román. (1989). Historia del cine. Barcelona, España. Lumen.
Hand, Richard J., y Wilson, Michael. (2013). Grand-Guignol. The French theatre of horror. Exeter, Reino Unido. University of Exeter Press.
Hunter, Jack. (2011). Chapel of gore and psychosis; The Grand Guignol Theatre. Hove, EE.UU. Creation Books.
Moix, Terenci. (1996). La gran historia del cine. Madrid, España. Prensa Española.
O’Leary, Sean J. (2005). The relationship between le theater du Grand Guignol and the cinema 1897-1962. Nueva Jersey, Estados Unidos. Rowan University.
Pierron, Agnès (1995). Le Grand guignol: Le théâtre des peurs de la Belle Époque. Paris, Francia. Robert Laffont, S.A.
Pierron, Agnès (2002). Les nuits blanches du Grand-Guignol. París, Francia. Seuil
Rivière, François y Wittkop, Gabrielle. (1979). Grand Guignol. París, Francia: Henri Veyrier.
Robinson, David. (1997). Das Cabinet Des Dr. Caligari. Londres, Gran Bretaña: British Film Institute.
Chenneviere, Georges. (23 de marzo de 1922). Le Cinéma. L’Humanité: journal socialiste quotidien, p. 2.
Deák, Frantisec. (marzo de 1974). Théâtre du Grand Guignol. The Drama Review, volumen 18, número 1, pp 35-43.
Gignoux, Régis. (6 de diciembre de 1925). Le nouveau spectacle au Théâtre du Grand-Guignol. Comoedia, p. 2.
Lorde, André de. (15 de julio de 1927). Le Cabinet du Doctor Caligari. La Nouvelle Revue, número 359, pp. 81-180.
Sánchez-Biosca, Vicente. (2004). El gabinete del doctor Caligari y los destinos del filme expresionista. Cine y vanguardias artísticas: conflictos, encuentros, fronteras, pp. 35-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).