Sarcasm, criticism and humour: Chilean art seen from the caricature (1858-1910)

Authors

  • Patricia Herrera Styles Universidad de Playa Ancha, Valparaíso
  • Pedro Emilio Zamorano Pérez Universidad de Talca

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v50i0.11277

Keywords:

cartoon, painting, sculpture, Smith, Antonio, Rojas, Luis Fernando, Bozo, Julio (Moustache)

Abstract

The caricature, as an aesthetic and cultural expression, echoes most often of contingency, from a satirical and humorous view. In its content there is always a critical attitude and a tune with respect to facts and characters from the social and political world. This work reviews the work of some Chilean cartoonists and some events and figures related to the visual arts, mainly during the second half of the nineteenth century and until the beginning of the twentieth. The artists and events that are recorded provide us with interesting information regarding assessments, debates, leadership and conflicts, constituting a kind of historical correlate about our aesthetic processes related, mainly, to painting and sculpture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, S. (2005). Bronce, imagen y palabra. En torno al monumento a Montt y Varas (Santiago de Chile c. 1897-1907), Revista electrónica Du&P, (6), 2-13. Disponible en: https://www.academia.edu/33785041/Bronce_imagen_y_palabra_En_torno_al_monumento_a_Montt_y_Varas_Santiago_de_Chile_c._1897-1907_2005_ (Consultada el 10-06-2019)

Cortés, G. (2009). Monumento al roto…piojento: La construcción oligárquica de la identidad nacional en Chile, Revista Arbor (749), 1231-1241. Disponible en: http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/391 (Consultada el 10-06-2019)

Gallardo, X. (2015). Museo de copias El principio imitativo como proyecto modernizador, Chile, siglos XIX y XX. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.

Quiroga, S., Villegas, L. (2015). Antonio Smith ¿Historia del paisaje en Chile?, Temuco: Universidad Católica de Temuco.

Salinas, M., et al. (2001). El que ríe último…Caricaturas y poesía en la prensa humorística chilena del siglo XIX. Santiago de Chile: Universitaria.

Salinas, M. (2004). Juan Rafael Allende, El “Pequén” y los rasgos carnavalescos de la literatura popular chilena del siglo XIX, Revista Historia (37), 207-236. Disponible en: http://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/1233/1047 (Consultado el 10-06-2019)

Ureta C., Álvarez Caselli, P. (2014). Luis Fernando Rojas, Obra gráfica 1875-1942, Santiago de Chile: Lom.

Zamorano, P., Herrera, P. (2016). Museo Nacional de Bellas Artes: Historia de su patrimonio escultórico. Santiago de Chile: Dibam.

Published

2019-10-03

How to Cite

Herrera Styles, P., & Zamorano Pérez, P. E. (2019). Sarcasm, criticism and humour: Chilean art seen from the caricature (1858-1910). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 50, 171–188. https://doi.org/10.30827/caug.v50i0.11277

Issue

Section

Articles