Thunders, an aesthetic study in Western painting of the 18th and 19th centuries
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v50i0.11265Keywords:
Electricity, Thunder, lightning paint, Franklin, Benjamin, Colman, Samuel, Nikiforovich Vorobyov, Maxim, Deas, CharlesAbstract
Towards 1750 the scientific advances find way by the experimentation carried out by a series of inserted characters in a society that demanded it. It was suspected that electricity, which was a known phenomenon, and lightning could be the same thing and, in addition, could be managed and put at the service of the new man of the new state structures. The natural philosophy was born that was the dedication and explanation of the world from the observation of nature. Hence the explanation of the creation of lightning rods, a device invented by Benjamin Franklin and what was considered a first step to tame that nature. Parallel the painters of the time tend to be pictures, where these meteorological agents are the protagonists but, as artists, each one gave a sense to the service of his work: Benjamin West (1738-1820), Francesco Casanova (1727-1802), Gaspar Wolf (1735-1783), James Gillray (1757-1815), Samuel Colman (1780-1845), John Martin (1789-1854), Charles Deas (1818-1867), Maxim Nikiforovich Vorobiev (1787-1855), Evelyne De Morgan (1855-1919), etc.
Downloads
References
A.A.V.V. (1995). Handbook of the Collections. Philadelphia Museum of Art.
A.A.V.V. (2000). Boston Public Library Boston Landmarks Commission Study Report
Allen, T. (2007). Intelligence in the Civil War. A publication of the Central Intelligence Agency. Disponible en www.cia.gov
Bartlett, A. y Taber, F. (1904). The History of the Nineteenth Century in Caricature. New York: Dodd, Mead and company.
Bascuñán Blaset, Aníbal. (2008) Antoine Laurent Lavoisier. El revolucionario. Educ. quím vol.19 no.3 México. Facultad de Química UNAM.
Bertholon, A. (1833). De la electricidad de los meteoros. Valencia: De Cabrerizo.
Bryan, M. (1899). Dictionary of Painters and Engravers Biographical and Critical. London: George Bell and Sons.
Coltrin, Ch. J. (2011). Apocalyptic Progress: The Politics Of Catastrophe In The Art Of John Martin, Francis Danby, And David Roberts. University of Michigan. Disponible en: deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/84474/1/coltrin_1.pdf
Duong, Kevin. (2017). “Flash Mob: Revolution, Lightning, and the People’s Will”. The Public Domain Review. Revista de Historia del Arte, Literatura y pensamiento. Disponible en: https://publicdomainreview.org/2017/11/09/revolution-lightning-and-the-peoples-will/
Gribbin, John (2002). Historia de la ciencia 1543-2001. Barcelona. RBA.
Honour, H. y Fleming, J. (2004). Historia mundial del arte. Madrid: Akal.
Marinez Teixidó, A. (2001). Enciclopedia del arte de la guerra. Barcelona: Planeta.
Moreno Villanueva. (2012). Formación y desarrollo del léxico de la electricidad en español (Siglos XVIII-XIX). Universidad de Tarragona.
Nollet, J. A. 1747. Ensayo sobre la electricidad de los cuerpos. Madrid: Mercurio.
Robespierre, M. (2005) Por la felicidad y por la libertad, Discursos. El viejo topo.
Rosenblum, R, y Janson H. W. (1992). El arte del siglo XIX. Madrid, Akal.
Sigaud De La Fond, J. A. (1787-1792). Elementos de fisica teorica y experimental (trad. De T. Lope), 7 vols., Madrid: Imprenta Real.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).