Los anarquistas españoles ante el legado artístico 1936-1939
Abstract
At the beginning of the Spanish Civil W ar there appeared an iconoclastic fury which was directed chiefly against the properties of the Catholic church and its religious symbols. The chief, but not the only, protagonists of this violent reaction were the anarchists and communists belonging to the P.O. U .M. The purpose of the present study is to determine the progress of this phenomenon, to examine the motivations which underlay it and to study more closely three highly significant aspects of the situation in which the artistic treasures of the Church found themselves:1. We analyze the theoretical justification given for the violent reactions as provided by the official organs of the CNT and the F Al.
2. We undertake a comparative study of the contrasting attitudes of communists and anarchists in connection with their cultural heritage and the possibility of saving it intact for the revolutionary future.
3. We describe the process followed by the anarchists in their attempt to recover the heritage of the past and assimilate it to a left-wing culture, which leads them to offer interesting and often strange re-interpretations of religious art and reassessments of the great Spanish artists of the past.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
1990-11-10
How to Cite
Álvarez Lopera, J. (1990). Los anarquistas españoles ante el legado artístico 1936-1939. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 9–34. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/10975
Issue
Section
Estudios
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).