Sobre los tres retablos de la capilla de S. Cecilio de la Catedral de Granada y el Barroco atemperado. Puntualizaciones estilísticas y documentación (1774-1787)
Abstract
We base our discussion on a general analysis of the architecture of the altarpieces in Granada cathedral and their decorative function within the architectonics of the building. Following this, we offer a series of comments on the changes in stylistic and formal concepts brought about by the royal decrees which forbade the making of altarpieces inwood and the regulations laid down regarding stone and marble. Together with a change in materials, there is also a change in forms, since columns are now much more widcly used in place of gilded carvings, thus giving risc to a tempered baroque style.
On the basis of detailed documentation we analyze the whole process of the creation of the thrce altarpieces dedicated to thc patron Saint of Granada, St. Cecilio, and to St. John of God and S. Emigdio. The first project was a commission given to Ventura Rodríguez and later to the architect Francisco Aguado and the sculptor Verdiguier (1774-1787). We also discuss the decoration of the whole chapel, which is the central one at the head of Granada cathedral. The documentation on the bronze pieces of work and the process of gilding employed are especially interesting, sincc these processes have been recorded in treatises which describe in detail the work undertaken.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
1992-11-10
How to Cite
Sánchez-Mesa Martín, D. (1992). Sobre los tres retablos de la capilla de S. Cecilio de la Catedral de Granada y el Barroco atemperado. Puntualizaciones estilísticas y documentación (1774-1787). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 269–296. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/10926
Issue
Section
Estudios
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).