An iconographic program of the Old Testament in the Camarín of O.L.D of the Rosary (Granada)

Authors

  • José Antonio Palma Fernández Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7755

Keywords:

Camarín, Iconography, Old Testament, biblical characters, Church of Santo Domingo, Pedro Tomás Valero, Order of Preachers

Abstract

The Camarín of Our Lady of the Rosary of Granada is considered by the historiography of art as the culmination of the Baroque chambers. In addition, one of the elements that make it more unique is the extremely complex counter-reform iconographic program that is part of its decoration. Since it is impossible to carry out an exhaustive study of the entire iconographic program, in this case we have focused on a small part. It is an Old Testament program located in the reliefs that decorate the base of the central room of the dressing room. This program is mainly carried out by women of the Old Testament who prefigure the Virgin Mary, at the same time that they seek to exalt their main virtues.

Downloads

References

AA.VV. (1992). Biblia de Jerusalén. Bilbao: Desclee de Brouwer.

Bajarron, P. (2014). El sacrificio de la hija de Jefté. Ecclesia, XXVIII (23), 63-77.

Bornay,E. (1998). Mujeres de la Biblia en la pintura del Barroco. Madrid: Catedra.

Carmona Muela, J. (2008). Iconografía cristiana. Madrid: Akal.

De Avila, F. (1574). Figurae bibliorum Veteris Testamenti…. Antequera: typographia Antonij Gotard.

De Isla, J. (1792). Sermón del Rosario a Nuestra Señora de Covadonga…. Madrid: Imprenta de la Viuda de D. Joaquín de Ibarra.

De San Miguel y Barco, J. (1749). Biblia Mariana….Barcelona: typographia Lertiana.

De Vieyra, A. (1734). Sermones de Christo Señor Nuestro de María Santísima y quince del Rosario. Barcelona: Imprenta de María Martí Viuda.

Deiss, L. (1967). María, Hija de Sion. Madrid: BAC.

Diez Merino, L. (1980). Las figuras Bíblico-Marianas según Francisco de Ávila (siglo XVI). Estudios Marianos, XLV (45), 281-306.

García, P. (1808). Sermón de Nuestra Señora del Pilar…. Madrid: Imprenta de Collado.

Isla Mingorance, E. (1990). Camarín y Retablo de Nuestra Señora del Rosario. Granada: Juberias & CIA.S.A.

Laurentin, R. (1952). Maria ecclesia sacerdotium. Paris: Nuevas ediciones latinas.

Navarrete Prieto, B. (1998). La Pintura Andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Pozo, C. (2005). María, nueva Eva. Madrid: BAC.

Réau, L. (1995). Iconografía del arte Cristiano. Iconografía de la Biblia: Vol.1 Antiguo Testamento. Barcelona: Ediciones Serbal.

Roschini, G. (1954). La madre de Dios según la Fe y la Teología. Madrid: Apostolado de la Prensa.

Strauss, W. (1978). The Illustrated Bartsch. Norwalk: Abaris Books.

Varona de Valdivielso, P. (1596). Tratado sobre el Ave Maria…, y de los sermones de todo el año. Salamanca: apud Ioannem [et] Andream Renaut.

Published

2018-07-16

How to Cite

Palma Fernández, J. A. (2018). An iconographic program of the Old Testament in the Camarín of O.L.D of the Rosary (Granada). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 49, 197–217. https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7755

Issue

Section

Articles
Crossref
0
Scopus
0