“Si me quieres escribir…” Womens in the antifascist cultural press (Argentina, 1930-1940)
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v22i1.3149Keywords:
Women, writers and artists, Antifascist magazines, Argentina, 1930s and 1940sAbstract
In the mid-1930s, the responsibility of intellectuals regarding the international political situation became a topic of particular interest in Argentina’s artistic and literary community. The great European political developments —the rise of fascism, the Spanish Civil War, and the Second World War— directly influenced the Argentine cultural field. This new historical confi- guration generated a redefinition of the intellectual as a subject of political intervention. Women were not immune to this process: female artists and writers began to participate in new ways in the public realm, whether in response to the international situation or by creating new expressive languages to intervene in cultural debates. In this paper we discuss some of these female inter- ventions: contributions by the writer Maria Rosa Oliver, the visual artist Raquel Forner, and the photographer Grete Stern in a number of antifascist magazines published in Buenos Aires.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).