Porque te vi llorar or the sentimental education of the postwar Spain

Authors

  • Begoña Gutiérrez San Miguel Profesora Titular de Universidad Facultad de Ciencias Sociales Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.30827/arenal.v23i2.3125

Keywords:

Cinema, Orduña, Traditional roles and model representation, Gender.

Abstract

The film has been used as a vehicle of indoctrination and ideology of the population by totalitarian states. In the Spain of the post-war period, with the country in reconstruction, the foundations of the state using all kinds of measures are established and the film will be one of them. The film Because I saw you cry (Juan de Orduña,1942), produced by Cifesa, it presents the beginnings of moralizing ideals through the story, with a mixture of regionalism that years later will be colored by the Franco regime. It set in northern Asturias (Llanes), reflecting a strong regional identity. The simple narrative construction full of symbolic references, contrasting the two Spains encountered at the beginning and the protagonists supposedly exemplary values. Traditional roles serve pattern underlying representation and foundation of social functioning essentially of women to almost the present, asymmetric and oppressive relations.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Begoña Gutiérrez San Miguel, Profesora Titular de Universidad Facultad de Ciencias Sociales Universidad de Salamanca

Departamento de Sociología y Comunicación

Profesora titular de Universidad

Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad

 

References

AGULLÓ DÍAZ, Mª del Carmen. Azul y rosa: franquismo y educación femenina, en "Estudios sobre la política educativa durante el franquismo", coordinado por Alejandro Mayordomo. Universidad de Valencia, pp.243-295. 1999.

AMADOR CARRETERO, Mª Pilar. “La sexualidad en el cine español durante el primer franquismo”. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía. Nº 1. Málaga. 2010.

BRAGA CORRAL, Héctor. “Etnomusicología y cine. Investigaciones recientes en Asturias”. Revista Cuadernos de Etnomusicología. Sibe. Nº3 Marzo. 2013

BUTRÓN, Gonzalo. “Una mujer como Dios manda: el arquetipo femenino del franquismo y el cine de García Berlanga”. Ubi sunt: Revista de Historia, 21, pp. 72-80. 2007.

CÁNOVAS ORTEGA, Mª del Carmen. “La construcción de la moral social franquista a través del cine y la crítica cinematográfica durante el primer franquismo (1940-1945)”. I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea de la Asociación de Historia Contemporánea: Zaragoza. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. 2008.

DELTELL ESCOLAR, Luis. “La construcción del lenguaje del franquismo: el creador anónimo (1945-1955)”. El productor y la producción en la industria cinematográfica. Coord. MARZAL FELICI, Javier y GÓMEZ TARÍN, Fco. Javier. Madrid. Editorial Complutense. 2009.

GARCÍA BARRIENTOS, José Luis. Drama y tiempo: dramatología I. Madrid: C.S.I.C. 1991.

GIL GASCÓN, Fátima y GÓMEZ GARCÍA, Salvador. “Mujer, noviazgo y censura en el cine español 1939-1959”. Revista Latina de Comunicación Social, 65. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 460-471. 2010.

GUSTRÁN LOSCOS, Carmina. “La Guerra Civil en el cine del franquismo. Visiones contrapuestas”. VI Encuentro de investigadores sobre el franquismo: Zaragoza, 402-416. Comisiones Obreras, CCOO. 2006.

GUTIÉRREZ SAN MIGUEL, Begoña. Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Cátedra. Col. Signo e Imagen. 2006.

MARTÍNEZ, Josefina. “Del rojo al azul. Las pantallas de las dos Españas”. Espacio, Tiempo y Forma, 117. UNED. Serie V, Historia Contemporánea, t. 21. 2009.

NOËLLENEUMANN, Elisabeth. La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona, Paidós. 1995.

ORTIZ HERAS, Manuel. “Mujer y dictadura franquista”. Aposta. Revista de Ciencias Sociales. N. 28. 2006.

http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/ortizheras.pdf Consultado el 10/04/2014

SÁNCHEZ BIOSCA, Vicente. “Iconografía del miedo: el cine y el" terror rojo””. Retoricas del miedo imágenes de la Guerra Civil Española, estudios reunidos por BERTHIER, Nancy y SÁNCHEZ BIOSCA, Vicente. Madrid. Universidad Paris Est-Marne la Vallée. Casa de Velázquez. 2012.

STAEHLIN, Carlos. Teoría fundamental del cine. Valladolid: Servicio Publicaciones Universidad de Valladolid 1982.

Published

2016-12-13

How to Cite

Gutiérrez San Miguel, B. (2016). Porque te vi llorar or the sentimental education of the postwar Spain. Arenal. Revista De Historia De Las Mujeres, 23(2), 247–266. https://doi.org/10.30827/arenal.v23i2.3125