From the creation of the Women’s Section of Falange (1934) to the electoral campaign in 1936: modalities of falangist women’s intervention in the public sphere
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v15i2.3036Keywords:
Women’s Section, Public sphere, Rosario Pereda, Electoral campaign, 1934-1936Abstract
The founding of the Women’s Section of the Falange, despite signifying that the Falangists accept a certain presence of “their” women in the public sphere, defends a feminine model anchored in the private area. Its activities are essentially social, conceived as an extension of the domestic role of women into the public sphere. In 1936, however, with the electoral campaign, these roles seem to be extended to the political domain.
The present study aims to analyse the meaning and the reality of this apparent evolution of the Women’s Section with its contradictions and its difficulty in positioning itself between the public and the private spheres. These contradictions become clear in the figure of Rosario Pereda, chief of the Women’s Section of Valladolid, who was a recognized orator esteemed by her masculine comrades.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).