Woman and artist in a Spanish provincial city during the 20th century: Salamanca’s case
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v21i2.2636Keywords:
Women, Art, 20th century, SalamancaAbstract
This article analyzes, in a panoramic way, the personal and professional situation experienced by women artists of and in Salamanca throughout the last century. Under the influence of the global context of Spain —social, economic, political or religious— and of the particularities dictated by the provincial character of the city and its surroundings, the feminine activity in pictorial and sculptural matter has been sentenced to isolated efforts —not always serious, bordering on the anecdote and of scanty success— to which the years have given a normal look, prestige, reputation and respect between fans, critics and authors of both sexes. So, from a caprice developed by scantily motivated young women —according to what demonstrates the local press—, art has become for many women into need, into expression of an accused vocation that gasps to formulate their feelings, opinions and desires into the fruits of a professionally recognized and a personally stimulant career.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).