Mujeres en el teatro judío de Buenos Aires: las directoras y activistas del Teatro IFT

Authors

  • Paula Ansaldo Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires. CONICET. Núcleo de Estudios Judíos https://orcid.org/0000-0002-9105-5431

DOI:

https://doi.org/10.30827/arenal.v29i1.16928

Keywords:

Jewish theatre. Women. Independent theatre. IFT Theatre

Abstract

The IFT (Idisher Folks Teater – Jewish People’s Theater) was created in 1932 as the first inde- pendent Jewish theater of Buenos Aires. Since its foundation, women had an important presence in the company, mostly in artistic roles but also as leaders and activists. This essay aims to explore these women’sexperience and the part they took in the configuration of the Jewish theater of Buenos Aires, focusing especially in the case of the IFT Theater. This article argues that women had prominent participation in Jewish cultural and theatrical institutions, where women worked as actresses but also as directors and leaders, roles that at the time were usually occupied by men.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Ansaldo, Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires. CONICET. Núcleo de Estudios Judíos

Investigadora postdoctoral, Instituto de Artes del Espectáculo, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Docente Historia del Teatro II, Departamento de Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

References

ANSALDO, Paula (2021): “Entre el biznes y el arte: el sistema de estrellas en el teatro empresarial judío de Buenos Aires”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas UNAM, 43-118: 67-90. ANSALDO, Paula (2018): “Teatro popular, teatro judío, teatro independiente: una aproximación al Idisher Folks Teater (IFT)”. Culturales, 6: 1-27.

AVNI, Haim (1983): Argentina y la historia de la inmigración judía 1810-1950. Buenos Aires, Editorial Universitaria Magnes-amia.

BURIN, Mabel (2008): “Las ‘fronteras de cristal’ en la carrera laboral de las mujeres. Género, sub- jetividad y globalización”. Anuario de Psicología, 39-1: 75-86.

CANNING, Charlotte (1993): “Constructing Experience: Theorizing a Feminist Theatre History”. Theatre Journal, 45-4: 529-540.

CAPLAN, Debra (2013): Staging Jewish Modernism: The Vilna Troupe and the Rise of a Transnational Yiddish Art Theater Movement. Tesis doctoral, Harvard University.

CASTELLVI DE MOOR, Magda (1995): “Espacios femeninos en la dramaturgia argentina”. En PELLETTIERI, Osvaldo (ed.): El teatro y los días: Estudios sobre teatro iberoamericano y argentino. Buenos Aires, Galerna, pp. 175-185.

CASTELLVI DE MOOR, Magda (1997): “Dramaturgas argentinas: Perspectivas sobre género y representación”. En PELLETTIERI, Osvaldo (ed.): El teatro y su mundo: Estudios sobre teatro iberoamericano y argentina. Buenos Aires, Galerna, pp. 271-285.

CASTELLVI DE MOOR, Magda (2003): Dramaturgas argentinas: Teatro, política y género. Men- doza, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

DEVOTO, Fernando (2004): Historia de la inmigración en la Argentina. Buenos Aires, Editorial Sudamericana;

D. F. (1962): “La escuela dramática”. Revista XXX Aniversario Teatro IFT, 26.

DUBATTI, Jorge (2012): Cien años de teatro argentino: del Centenario a nuestros días. Buenos Aires, Biblos.

FEIERSTEIN, Ricardo (1993): Historia de los judíos argentinos. Buenos Aires. Ed. Planeta. FUKELMAN, María (2018): “Mujeres en la historia del movimiento de teatros independientes de Buenos Aires: aportes para la historia de La Cortina y el Teatro Espondeo”. Revista Interdisci- plinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 4: 1-28.

FUKELMAN, María (2017): El concepto de “teatro independiente” en Buenos Aires, del Teatro del Pueblo al presente teatral: estudio del período 1930-1944, Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires.

GLICKMAN, Nora (1984): La trata de blancas. Buenos Aires, Pardes.

GLICKMAN, Nora (2000): The Jewish white slave trade and the untold story of Raquel Liberman, Nueva York, Garland Pub.

GRINBERG, Lola (1951): “Mujeres en el trabajo del IFT”. Nai Teater, 30: 54.

LINCOVSKY, Cipe (2006): Encuentros. Vida de una artista. Buenos Aires, Grupo Editorial Norma. MARIAL, José (1955): El Teatro Independiente. Buenos Aires, Editorial Alpe.

MCGEE, DEUTSCH, Sandra (2010): Claiming a Nation: A History of Argentine Jewish Women, 1880-1955. Texas, Duke University Press.

SANDROW, Nahma (1996): Vagabond Stars: A World History of Yiddish Theater. Syracuse, Syracuse University Press.

SAURA CLARES, Alba (2014): “Exilios e insilios en las dramaturgas argentinas de Teatro Abierto: Griselda Gambaro, Aída Bortnik y Diana Raznovich”. Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 12: 253-268.

SEIBEL, Beatriz (1992): “Mujer, teatro y sociedad en el siglo xix en Argentina”. En FLETCHER, L. (comp.): Mujeres y cultura en la Argentina del siglo xix. Buenos Aires, Feminaria Editora, pp. 291-297.

TAHAN, Halima (1998): Dramas de mujeres. Buenos Aires, Ediciones Ciudad Argentina, Biblioteca Nacional.

TARANTUVIEZ, Susana (2013): “Mujer y Teatro: El lugar de las mujeres en la historia del teatro argentino”. Revista Melibea, 7: 167-182.

VALOBRA, Adriana (2017): “Las mujeres de los Partidos Comunistas de Argentina y Chile entre los 30 y 60”. Anuario de la Escuela de Historia Virtual, 11: 23-46.

VALOBRA, Adriana y YUSTA, Mercedes (eds.) (2017): Queridas camaradas. Historias iberoame- ricanas de mujeres comunistas, 1935-1975. Buenos Aires, Miño y Dávila.

VISACOVSKY, Nerina (2015): “Mujeres judeo-progresistas en Argentina”. Arenal. Revista de historia de mujeres, 22: 49-65.

Published

2022-06-02

How to Cite

Ansaldo, P. (2022). Mujeres en el teatro judío de Buenos Aires: las directoras y activistas del Teatro IFT. Arenal. Revista De Historia De Las Mujeres, 29(1), 239–256. https://doi.org/10.30827/arenal.v29i1.16928