On Political Discourses in Favour of Women (The Triumph of Women [El Triunfo de las donas] by Juan Rodríguez de la Cámara)
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v20i2.1567Keywords:
Querelle des Femmes, Arcipreste de Talavera, Alonso Martínez de Toledo, Misogyny, Politics, Works on defence of women, Triunfo de las donas, Juan Rodríguez de la Cámara, María of AragónAbstract
This article analyzes the political quality of the pro-feminist or pro-female texts generated as a response to misogyny in the context of the Spanish Querelle des Femmes in the 15th century. It focuses on Triunfo de las donas (Triumph of women), by Juan Rodríguez de la Cámara (or del Padrón), one of the most significant works of the textual corpus of the Iberian querelle. It was the first treatise intended to oppose the misogynistic views circulating at the time and it enjoyed great popularity both inside and outside the Peninsula. This study is concerned with the analysis of three issues: the context in which the work occurs and the agents that influence its creation; the pro-feminine principles proposed by the author and the political significance that the generation of this kind of works might have had at the time.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).