Confluencias de la creación
Intersecciones entre arte y artesanía en el arte cubano contemporáneo
DOI:
https://doi.org/10.30827/pcc.25.2022.28492Keywords:
contemporary Cuban art, crafts, expanded art, transfer, marketAbstract
The incursion of contemporary visual artists into craft techniques and methodologies stems from the need of the artists themselves to generate visual images by creating new imaginaries and starting from different contexts. Within the brief overview of contemporary Cuban art, artisanship has played a fundamental role in the work of artists like Los Carpinteros, Carlos Garaicoa, Elizabet Cerviño, Yanelis Mora Morales and Mabel Poblet. In some of them marking the methodology of their creation and in others serving as an investigative, reflective or expressive tool. However, in either case, his works have served as a platform for recognition, dialogue, and legitimization between two areas that have historically been in conflict.
Downloads
References
ANKELE, Gudrún y ZYMAN, Daniela (eds.) (2010) Handwork - Constructing the world. Viena: Thyssen Bornemisza Art Contemporary.
BALLATE BENAVIDES, Ana Gabriela y DE ARMAS RODRÍGUEZ, Yadira (2021) «No es cuestión de azar», en https://galerialobo.es/no-es-cuestion-de-azar/ [Fecha de consulta: 6/12/2022].
BARRAGÁN, Paco (2020) From Roman Feria to Global Art Fair. From Olympia Festival to Neo-Liberal Biennial. On the ‘Biennalization’ of Art Fairs and the ‘Fairization’ of Biennals. With Artoons by Pablo Helguera. Miami: Artium Media / ARTPULSE Editions.
DE JUAN, Adelaida (1988) Telarte: diseño de artistas cubanos para estampado textil. Lo útil y lo bello. La Habana: Ministerio de Cultura.
DE LA NUEZ, Iván (2021) «Carlos Garaicoa. Tapices bajo la playa» en https://universes.art/es/magazine/articles/2011/carlos-garaicoa [Fecha de consulta: 28/11/2022].
FLÓREZ, Ana María (2016) «Mujeres en la Bauhaus. Un espinoso recorrido para acceder a la formación en arquitectura» en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6150339 [Fecha de consulta: 02/12/2022]. DOI: https://doi.org/10.18389/dearq20.2017.05
GARCÍA LÓPEZ, Ana (2014) «Transferencias culturales entre artesanía, arte y diseño», en GARCÍA LÓPEZ, Ana y BELLIDO GANT, María Luisa (eds.) Entre Granada y Tetuán. Artesanía, diseño y arte contemporáneo. Granada: ATRIO Editorial, Downhill Publishing LLC, pp. 19-30.
MACHADO, Mailyn (2018) El circuito del arte cubano. Leiden: Almenara Press.
MORA MORALES, Yanelis (2020) «Primavera de 2020», en https://poylatam.org/primavera-del-2020/ [Fecha de consulta: 6/12/2022].
PÉREZ, Chrislie (2022) «Elizabet Cerviño, el milagro de la sutileza», en https://mujeresmirandomujeres.com/elizabet-cervino-chrislie-perez-perez-mmm/ , 2022 [Fecha de consulta: 29/11/2022].
PRIETO, Jesús Ángel (2011) «Artesanía, Arte, Diseño: reflexiones previas», en VVAA: Diseñando con las manos. Proyecto y proceso en la artesanía del Siglo XXI. Madrid: Fundesarte, pp. 10-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los nombres y direcciones de correo-e introducidos en esta revista se usarán exclusivamente para los fines declarados por esta revista y no estarán disponibles para ningún otro propósito u otra persona.
Los autores y autoras poseen los derechos sobre sus trabajos. Se ruegan que se haga constar la publicación en los mismos si aparecieran con posterioridad en otro medio.