Confluencias de la creación

Intersecciones entre arte y artesanía en el arte cubano contemporáneo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/pcc.25.2022.28492

Keywords:

contemporary Cuban art, crafts, expanded art, transfer, market

Abstract

The incursion of contemporary visual artists into craft techniques and methodologies stems from the need of the artists themselves to generate visual images by creating new imaginaries and starting from different contexts. Within the brief overview of contemporary Cuban art, artisanship has played a fundamental role in the work of artists like Los Carpinteros, Carlos Garaicoa, Elizabet Cerviño, Yanelis Mora Morales and Mabel Poblet. In some of them marking the methodology of their creation and in others serving as an investigative, reflective or expressive tool. However, in either case, his works have served as a platform for recognition, dialogue, and legitimization between two areas that have historically been in conflict.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANKELE, Gudrún y ZYMAN, Daniela (eds.) (2010) Handwork - Constructing the world. Viena: Thyssen Bornemisza Art Contemporary.

BALLATE BENAVIDES, Ana Gabriela y DE ARMAS RODRÍGUEZ, Yadira (2021) «No es cuestión de azar», en https://galerialobo.es/no-es-cuestion-de-azar/ [Fecha de consulta: 6/12/2022].

BARRAGÁN, Paco (2020) From Roman Feria to Global Art Fair. From Olympia Festival to Neo-Liberal Biennial. On the ‘Biennalization’ of Art Fairs and the ‘Fairization’ of Biennals. With Artoons by Pablo Helguera. Miami: Artium Media / ARTPULSE Editions.

DE JUAN, Adelaida (1988) Telarte: diseño de artistas cubanos para estampado textil. Lo útil y lo bello. La Habana: Ministerio de Cultura.

DE LA NUEZ, Iván (2021) «Carlos Garaicoa. Tapices bajo la playa» en https://universes.art/es/magazine/articles/2011/carlos-garaicoa [Fecha de consulta: 28/11/2022].

FLÓREZ, Ana María (2016) «Mujeres en la Bauhaus. Un espinoso recorrido para acceder a la formación en arquitectura» en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6150339 [Fecha de consulta: 02/12/2022]. DOI: https://doi.org/10.18389/dearq20.2017.05

GARCÍA LÓPEZ, Ana (2014) «Transferencias culturales entre artesanía, arte y diseño», en GARCÍA LÓPEZ, Ana y BELLIDO GANT, María Luisa (eds.) Entre Granada y Tetuán. Artesanía, diseño y arte contemporáneo. Granada: ATRIO Editorial, Downhill Publishing LLC, pp. 19-30.

MACHADO, Mailyn (2018) El circuito del arte cubano. Leiden: Almenara Press.

MORA MORALES, Yanelis (2020) «Primavera de 2020», en https://poylatam.org/primavera-del-2020/ [Fecha de consulta: 6/12/2022].

PÉREZ, Chrislie (2022) «Elizabet Cerviño, el milagro de la sutileza», en https://mujeresmirandomujeres.com/elizabet-cervino-chrislie-perez-perez-mmm/ , 2022 [Fecha de consulta: 29/11/2022].

PRIETO, Jesús Ángel (2011) «Artesanía, Arte, Diseño: reflexiones previas», en VVAA: Diseñando con las manos. Proyecto y proceso en la artesanía del Siglo XXI. Madrid: Fundesarte, pp. 10-23.

Published

2023-07-10

How to Cite

Ballate Benavides, A. G., & de Armas Rodríguez, Y. (2023). Confluencias de la creación: Intersecciones entre arte y artesanía en el arte cubano contemporáneo. Papeles De Cultura Contemporánea Hum736, (25), 27–39. https://doi.org/10.30827/pcc.25.2022.28492