Ejemplos y definiciones de ecuaciones: una ventana hacia el conocimiento conceptual de estudiantes de secundaria
DOI:
https://doi.org/10.30827/pna.v12i3.6519Palabras clave:
Conocimiento conceptual, Definiciones, Ecuación, Generación de ejemplosResumen
En este estudio utilizamos la generación de ejemplos y la definición de conceptos por estudiantes para indagar en el conocimiento conceptual implícito y explícito del concepto ecuación que han adquirido en la Educación Secundaria. Los estudiantes mostraron facilidad para generar ejemplos de ecuaciones y determinar diferencias entre ellos, dando evidencias de su conocimiento conceptual implícito. En cuanto al explícito, manifestaron dificultades para definir el concepto ecuación. Generar ejemplos les ayudó a identificar elementos comunes, generalizar y expresar verbalmente, aunque con ciertas limitaciones, lo que para ellos es una ecuación.
Examples and Definitions of Equations: A Window to the Conceptual Knowledge of Secondary Students
In this study, we use the generation of examples and the definition of concepts by students to study their implicit and explicit conceptual knowledge of the concept of equation acquired in secondary education. Students showed facility to generate examples of equations and to determine differences between them, giving evidences of their implicit conceptual knowledge. As for the explicit knowledge, they evidenced difficulties in defining the concept of equation. Generating examples helped them to identify common elements, to generalize and to express verbally, although with some limitations, what an equation is for them.
Handle: http://hdl.handle.net/10481/50131
Descargas
Citas
Abdul-Rahman, S. (2005). Learning with examples and students’ understanding of integration. En A. Rogerson (Ed.), Proceedings of the Eighth International Conference of Mathematics Education into the 21st Century Project on “Reform, Revolution and Paradigm Shifts in Mathematics Education” (pp.24-28). Johor Bahru, Malaysia: UTM.
Albertí, M., Aragoneses, A., Bancells, A., Bosh, A., García, F., Hernández, A.,
Luque, B., Rovira, R. A., Sabater, L. y Ysem, J. A. (2012). Matemáticas 4o
ESO (Opción B). Barcelona, España: Editorial Casals.
Almodóvar, J. A., García, P., Gil, J. y Nortes, A. (1997). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial Santillana.
Álvarez, I. y Gómez-Chacón, I. M. (2015). Understanding the algebraic variable: Comparative study of mexican and spanish students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1507-1529.
Álvarez, M. D., Hernández, J., Miranda, A. Y., Moreno, M. R., Parra, S., Redondo, M., et al. (2007). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial
Santillana.
Álvarez, M. D., Hernández, J., Miranda, A. Y., Moreno, M. R., Parra, S.,
Redondo, M., et al. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial
Santillana.
Arcavi, A., Drijvers, P. y Stacey, K. (2017). The learning and teaching of
algebra: Ideas, insights and activities. IMPACT (Interweaving mathematics
pedagogy and content for teaching). Nueva York, NY: Routledge.
Arias, J.M. y Maza, I. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial Bruño.
Arnau, D. y Puig, L. (2013). Actuaciones de alumnos instruidos en la resolución algebraica de problemas en la hoja de cálculo y su relación con la competencia en el método cartesiano. Enseñanza de las Ciencias, 31(3), 49-66.
Bartomeu, C., Capella, T., Besora, J., Jané, A. y Guiteras, J. M. (2011).
Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial McGraw Hill.
Bills, L. (2001). Shifts in the Meanings of Literal Symbols. En M. Van den
Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the
International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2,
pp. 161-168). Utrecht, Países Bajos: PME.
Bills, L., Dreyfus, T., Mason, J., Tsamir, P., Watson, A. y Zaslavsky, O. (2006). Exemplification in mathematics education. En J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka y N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 126-154). Prague, Czech Republic: Charles University.
Bills, L. y Rowland, T. (1999). Examples, generalization and proof. En L. Brown (Ed.), Making meaning in mathematics: A collection of extended and refereed papers from the British Society for Research into Learning Mathematics, visions of mathematics 2, Advances in Mathematics Education 1 (pp. 103-116). York, Reino Unido: QED.
Booth, L. R. (1984). Algebra: Children’s strategies and errors. Windsor, Reino Unido: NFER-Nelson.
Borowski, E. J. y Borwein, J. M. (1989). Dictionary of mathematics. Londres, Reino Unido: Collins.
Brown, S. I. y Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. Hillsdale, MI:
Lawrence Erlbaum Associates.
Capraro, M. y Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: Can middle-school
students meaningfully translate from words to mathematical symbols?
Reading Psychology, 27(2-3), 147-164.
Castro, A., Prat, M. y Gorgorió, N. (2016). Conocimiento conceptual y
procedimental en matemáticas: su evolución tras décadas de investigación.
Revista de Educación, 374, 43-68.
Celma, J., Dols, S., Domenech, E., Fontich, A., Marrasé, J. M., López, S., ...
Serrano, E. (2010). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial SM.
Chalouh, L. y Herscovics, N. (1988). Teaching algebraic expressions in a
meaningful way. En A. F. Coxford y A. P. Shulte (Eds.), The ideas of algebra
K-12 (pp. 33-42). Reston, VA: NCTM.
Colera, J., Gaztelu, I. y Colera, R. (2016). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
Colera, J., Gaztelu, I. y Colera, R. (2016). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
Colera, J., Gaztelu, I. y Oliveira, M. J. (2016). Matemáticas orientadas a las
enseñanzas académicas 3o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
Colera, A., Martí, M. D., Polo, M., Salvador, A. y Solanes, F. (2007). Matemáticas 3o ESO. Barcelona, España: Editorial Casals.
Corbarán, F., Álvarez, J. L., Fernández-Aliseda, A., González, A. E., Hans, J. A., Muñoz, J., ... Sánchez, P. (2003). Matemáticas 2o ESO. Barcelona, España: Editorial Vicens Vivens.
Corbarán, F., Álvarez, J. L., Fernández-Aliseda, A., González, A. E., Hans, J. A., Muñoz, J. y Queralt, T. (2003). Matemáticas 4o ESO (Opción B). Barcelona. España: Editorial Vicens Vivens.
Crooks, N. y Alibali, M. (2014). Defining and measuring conceptual knowledge in mathematics. Developmental Review, 34(4), 344-377.
Diccionario Libre (2003-2015). Mathematics.
Recuperado de http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Equation+
Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2016). Indagación en el conocimiento
conceptual del simbolismo algebraico de estudiantes de secundaria mediante la invención de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 53-71.
Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2017). Secondary students’ implicit
conceptual knowledge of algebraic symbolism. An exploratory study through problem posing. IEJME-Mathematics Education, 12(9), 799-826.
Filloy, E. y Rojano, T. (1989). Solving equations: The transition from arithmetic to algebra. For the Learning of Mathematics, 9(2), 19-25.
Filloy, E., Rojano T. y Puig, L. (2008). Educational algebra. A theoretical and
empirical approach. New York, NY: Springer.
Frías, V., Molero, M., Salvador, A. y Zuasti, Z. (2007). Matemáticas 1o ESO.
Barcelona, España: Editorial Casals.
Furinghetti, F. y Paola, D. (1994). Parameters, unknowns and variables: A little difference? En J. P. da Ponte y J. F. Matos (Eds.), Proceedings of the XVIII International Conference for the Psychology of Mathematics (Vol. 2, pp. 368-375). Lisboa, Portugal: Universidad de Lisboa.
García, F.J. (2011). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editex.
Goldenberg, P. y Mason, J. (2008). Shedding light on and with example spaces. Education Study of Mathematics, 69, 183-194.
Herscovics, N. y Kieran, C. (1980). Constructing meaning for the concept of
equation. Mathematics Teacher, 73(8), 572-580.
Hiebert, J. y Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in
mathematics: An introductory analysis. En J. Hiebert (Ed.), Conceptual and
procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 1-27). Hillsdale, MI:
Lawrence Erlbaum Associates.
Küchemann, D. E. (1981). Algebra. En K. M. Hart, M. L. Brown, D. E.
Kuchemann, D. Kerslake, G. Ruddock y M. McCartney (Eds.), Children’s
understanding of mathematics: 11-16 (pp. 102-119). Londres, Reino Unido:
John Murray.
Leinhardt, G. (1993). On teaching. En Glase, R. (Ed.), Advances in instructional psychology, 4 (pp. 1-54). Hillsdale, MI: Erlbaum.
Maragallo, J. (2011). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial Editex.
Molina, M. (2007). Desarrollo del pensamiento relacional y comprensión del
signo por algunos alumnos de tercero educación primaria (tesis doctoral no
publicada). Universidad de Granada, España.
Molina, M., Rodríguez-Domingo, S., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017).
Secondary school students’ errors in the translation of algebraic statements. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(6), 1137-1156. doi: 10.1007/s10763-016-9739-5
Resnick, L. B., Cauzinille-Marmeche, E. y Mathieu, J. (1987). Understanding
algebra. En J. A. Sloboda y D. Rogers (Eds.), Cognitive process in
mathematics (pp. 169-203). Oxford, Reino Unido: Clarendon Press.
Rittle-Johnson, B. y Schneider, M. (2015). Developing conceptual and
procedural knowledge of mathematics. En R. C. Kadosh y A. Dowker (Eds.), Oxford handbook of numerical cognition (pp. 1118-1134). Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.
Rittle-Johnson, B. y Star, J. R. (2007). Does comparing solution methods
facilitate conceptual and procedural knowledge? An experimental study on
learning to solve equations. Journal of Educational Psychology, 99, 561-574. doi: 10.1037/0022–0663.99.3.561.
Ross, A. y Willson, V. (2012). The effects of representations, constructivist
approaches, and engagement on middle school students’ algebraic procedure and conceptual understanding. School, Science and Mathematics, 112(2), 117-128.
Rowland, T. (2008). The purpose, design and use of examples in the teaching of elementary mathematics. Education Study of Mathematics, 69, 149-163.
Sánchez, J. L. y Vera, J. (1999). Matemáticas 2o ESO. Navarra, España: Editorial Oxford.
Szydlik, J. (2015). Mathematical conversations to transform algebra class.
Mathematics Teacher, 108(9), 656-661.
Tossavainen, T., Attorps, L. y Väisänen, P. (2011). On mathematics students’ understanding of the equation concept. Far East Journal of Mathematical Education, 6(2), 127-147.
Tsamir, P. Tiroh, D. y Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples; the case of triangles. Education Study of Mathematics, 69, 81-95.
Uriondo, J. L. (2007). Matemáticas 1o ESO. Navarra, España: Editorial Oxford.
Usiskin Z. (1988). Conceptions of school algebra and uses of variables. En A. F. Coxford y A. P. Shulte (Eds.), The ideas of algebra K-12 (pp. 8-19). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Vizmanos, J. R., Anzola, M., Alcaide, F. y Peralta, J. (2008). Matemáticas 4o
ESO (Opción B). Madrid, España: Editorial SM.
Vizmanos, J. R., Anzola, M., Mansilla, S. y Bujanda, M. P. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial SM.
Vizmanos, J. R., Anzola, M., Peralta, J. y Bargueño, J. (2008). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial SM.
Watson, A. y Mason, J. (2002). Extending example spaces as a learning/teaching strategy in mathematics. En A. Cockburn y E. Nardi (Eds.), Proceedings of PME 26 (Vol. 4, pp. 377-385). Norwich, Reino Unido: University of East Anglia.
Watson, A. y Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: Learners generating examples. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Waywood, A. (1992). Journal writing and learning mathematics. For the
Learning of Mathematics, 12, 34-43.
Wikipedia (s.f.). Equation. Recuperado de http://en.wikipedia.org/wiki/Equation Wolfram MathWorld (1999–2015). Equation. Recuperado
de http://mathworld.wolfram.com/search/? query=equation&x=0&y=0
Zaslavsky, O. (2008). Attention to similarities and differences: A fundamental principle for task design and implementation in mathematics education. Ponencia presentada en el Topic study group 34: Research and development in task design and analysis. 11th ICME, Monterrey, México.
Zazkis, R. y Leikin, R. (2007). Generating examples: from pedagogical tool to research tool. For the Learning of Mathematics, 27(2), 15-21.
Zazkis, R. y Leikin, R. (2008). Exemplifying definitions: a case of a square.
Education Study of Mathematics, 69, 131-148.
Zhu, S. y Simon, H. (1987). Learning mathematics from examples and by doing. Cognition and Instruction, 4, 137-166.