Liberated Imaginaries. The syncretic work of Rachid Koraïchi between hybridizations and resignifications

Authors

Keywords:

sufísm, contemporary art, anthropology of art, Islamic art, sacred art, Rachid Koraïchi, decolonialism, Islam

Abstract

In every culture there are flows of images and ‘imaginaries’ that belong to the collection of local cultural symbols and are created over time. In this increasingly interconnected and globalised world, cultural influences happen at a faster rate, and symbols are mutant, hybrid and syncretic. Rachid Koraïchi, algerian sufi artist, defines himself as a nomad. He is a man suspended between worlds: an in-between, a man in transit, between the north and the south of the Mediterranean, between east and west, between the ancient and the modern. His family name El Koraïchi, whose genealogy dates back to the Quraish tribe, a tribe to which the prophet Muhammad himself belonged, is from an ancient Sufi family. His artistic research intertwines the weave of visual art with Sufi mysticism in a process of rediscovering memory—a living, reinterpreted memory. The imaginary, receptacle of the stereotypes of the colonizers, is liberated through his art, which is inspired by calligraphy and frees symbols and concepts to recreate an "alphabet of the memory". The connections with the past that shape his work are syncretic, linked with themes of deconstruction of colonial discourse, presenting a critique of the dominant European narrative in which Islamic roots have been forgotten.

References

Adonis. (1992). Introduzione alla poetica araba . Marietti.

Adonis. (2005). La musica della Balena Azzurra. La cultura araba, l'Islam, l'Occidente. Parma: Ugo Guanda Editore.

Beneito, P. (2017). El barzaj de la inspiración. Irfan n.3.

Beneito, P., Stephen H. (2021). Patterns of Contemplation. Anqua.

Benjamin, W. (2011). L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità técnica. Torino: Giulio Einaudi editore.

Burckhardt, T. (2000). Principios y métodos del arte sagrado. Palma de Mallorca: José J. de Olañieta, Editor.

Burckhardt, T. (2002). L’arte nell’Islam. Milano: Abscondita.

Cabello, G. (2019). El Tableau-Piel De Farid Belkahia: Modernización y Memoria. En González Alcantud, J. A. (ed) Culturas de frontera : Andalucía y Marruecos en el debate de la modernidad. Barcelona : Anthropos Editorial.

Canevacci, M. (2004). Sincretismi. Esplorazioni diasporiche sulle ibridazioni culturali. Milano: Costa & Nolan.

Canevacci, M. (2005). Sincretismi culturali.Funzione Gamma.

Cardini, F. (1995). L’invenzione dell’Occidente. Chieti. Chieti: Mario Sofanelli.

Cardini, F. (2001). Noi e l’Islam. Un incontro possibile? Bari: Laterza.

Cardini, F. (2006) . L’Invenzione del Nemico. Palermo: Sellerio.

Cardini, F. (2017). Franco A cosa serve la storia? Una polemica infinita .https://www.francocardini.it/wp-content/uploads/2019/06/MC-250-9.6.2019-A-CHE-COSA-SERVE-LA-STORIA.pdf.

Chebel, M. (1993). L'imaginaire arabo-musulman. Paris: PUF.

Chittick, W. (1989). The Sufi Path of Knowledge. Ibn al-Arabi's Metaphysics of Imagination. Albany (NY): Suny Press.

Clifford, J. (1993). I frutti puri impazziscono. Etnografia, letteratura e arte nel secolo XX. Torino: Bollati Borighieri.

Corbin, H. (1993). La imaginación creadora en el sufismo de Ibn 'Arabî. Barcelona: Destino.

Darwich, M. (2000). La terre nous est étroite. Editions Gallimard.

De Diego González, A. (2020). Ley y Gnosis. Universidad de Granada.

De Diego González, A. (2020). Populismo islámico. Almuzara. Edizione del Kindle.

Eco, U., Augé M., y Didi Huberman, G. (2015). La forza delle immagini. Milano: Franco Angeli.

Féraud, L. C. (1868). Kitab el Adouani ou Le Sahara de Constantine et de Tunis. Constantine: L. Arnolet.

Florenskij, P. A. (1983). La prospettiva rovesciata. Roma: Casa del libro.

Geertz, C. (1988). Antropologia interpretativa. Bologna: Il Mulino.

Geoffroy, É. (2009). L'Islam sera spirituel ou ne sera plus . Paris: Seuil.

González Alcantud, J. A. (1993). La extraña seducción. Variaciones sobre el imaginario exótico de Occidente. Granada: Universidad Granada.

González Alcantud, J. A. (2002). Lo moro. Las lógicas de la derrota y la formación del estereotipo islámico. Barcelona: Anthropos.

González Alcantud, J. A. (2008). Lo moro revisitado. Dimensión estética, diversidad cultural, función crítica, fantasma social. Revista Internacional de Filosofía Política (31), 29-48.

González Alcantud, J. A.. (2014 a). El mito de al Ándalus. Orígenes y actualidad de un ideal cultural. Córdoba: Almuzara.

González Alcantud, J. A. (2014b). “L´héritage andalous, un mythe positif pour penser l´Europe. Penser la Méditerranée. : Éditions Parenthèses, 55-65.

González Alcantud, J. A. (2014). Imágenes del pasado protectoral frente al presente poscolonial. Elementos para una lectura marroquí y andaluza de la fotografía colonial de los años 30-50 . En Frontera Liquida.Memoria Visual Andalucía-Marruecos. Junta de Andalucía.

González Alcantud, J. A. (2021). ¿Qué es el orientalismo? Córdoba: Almuzara.

González Ferrín, E. (2018). Cuando fuimos árabes. Córdoba: Almuzara.

Goody, J. (2004). Islam ed Europa. MIlano: Raffello Cortina.

Hampate Ba, A. (2008). A Spirit of Tolerance: The Inspiring Life of Tierno Bokar. Canada: World Wisdom inc.

Jung, C. (1970). Realtà dell’anima. Torino:Borighieri.

Kacimi, M. (2008). Boqala Canti delle donne d'Algeri . Roma: Donizelli.

Lisón Tolosana, C. (2000). Informantes: in-formantes. Revista de Antropología Social, núm. 9.

Lory, P. (2004). La science des lettres en Islam. Paris: Dervy.

Lostia, M. (2002). Rachid Koraïchi: A Celestial Architecture. Études littéraires, vol. 33, n 3 193-202.

Mallinger, J. (1987). Pitagora ed i Misteri. Roma: Atanor.

Mullen Kreamer, C., Robert, M. N. y Harney, E. 2007. Inscribing Meaning: Writing and Graphic Systems in African Art. Smithsonian Institution.

Mallinger, J. (1987). Pitagora ed i Misteri. Roma: Atanor.

Mullen Kreamer, C., Robert, M. N. y Harney, E. (2007). Inscribing Meaning: Writing and Graphic Systems in African Art. Smithsonian Institution.

Nasr, S. H. (1978) . An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines. Bath: Thames and Hudson Ltd. .

Nasr, S. H. (1987). Islamic Art and Spirituality. New York: State University of New York Press.

Nasr, S. H. (2001). Science and Civilazation in Islam. ABC International Group, Inc.

Pacheco Paniagua, J. A. (2019). Ibn Arabí. El maestro sublime. Almuzara.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad-racionalidad. En Bonilla, H. Los conquistados. 1492 y la población indígena de las Américas. Tercer Mundo, Quito: Libri Mundi, 437-447.

Rubera, G. (2021). Alif, una mirada sobre el arte sagrado sufí. Rivista sul Mediterraneo Islamico Occhialí,9 54-66.

Saadi Nourredine, J. L. P. (1998). KORAÏCHI Portrait de l'artiste à deux voix. Cérès: Actes Sud.

Corano a cura di Alberto Ventura Mondadori, Milano, 2010.

Catálogos

Catálogo de la exposición Rachid Khoraichi. Eternity is the Absence of Time Abu Dhabi Music and Art Fundation.2011

Catálogo de la exposición Este largo viaje hasta tu mirada, Ediciones Asimétricas.2019.

Catálogo Les Septs Stations Célestes Aicon Art New York, 2020.

Artículos en revistas en línea y sitios web

“L'arte africana ha nutrito tutte le civiltà”: conversazione con l'artista algerino Rachid Koraichi di Omid Memarian, 10 Agosto 2020.

https://it.globalvoices.org/2020/08/larte-africana-ha-nutrito-tutte-le-civilta-conversazione-con-lartista-algerino-rachid-koraichi/

Rachid Koraïchi on memory, mourning and migration ByIsabella Smith, Crafts CouncilStories. 16 junio 2021.

https://www.craftscouncil.org.uk/stories/rachid-koraïchi-on-memory-mourning-and-migration

Pablo Beneito. La morada de la no-morada: el legado vivo de Ibn Arabi en su 850 aniversario. 9 de febrero de 2015 Conferencia inaugural en Casa Árabe.

https://www.youtube.com/watch?v=ktD7HVRBwAk

Pablo Beneito. Ibn Arabi en Profundidad : Sana con un símbolo. Psicología y Espiritualidad.2021.

https://www.youtube.com/watch?v=CghTZm_2CyI

Sitio web Rachid Koraïchi

http://rachidkoraichi.com/

Published

2023-12-15

Issue

Section

Investigar