Recording, conservation and dissemination through geomatics: the baroque altarpiece of San Miguel church in Murcia

Authors

  • Concepción Peña–Velasco Catedrática de Historia del Arte de la Universidad de Murcia
  • Josefina García–León Profesora Titular de la Universidad Politécnica de Cartagena
  • Paloma Sánchez Allegue Becaria de investigación de la Universidad Politécnica de Cartagena

DOI:

https://doi.org/10.30827/erph.21.2017.6725

Keywords:

Cultural Heritage, Geomatics, Spanish baroque altarpiece, Salzillo, St. Miguel Church, Murcia

Abstract

Scientific knowledge of altarpieces is essential to ensure their conservation. It is also important to make this knowledge widely available. The aim of this paper is to make a 3D mapping of the baroque altarpiece of San Miguel Church in Murcia and to make the data available through free access digital platforms. This allows us to delve into the process of artistic creation and guarantees the spread of consistent and accurate information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNHEIM, R. (2011). El poder del centro. Estudio sobre la composición en las artes visuales; López Martínez, Francisco (versión española). Madrid: Akal.

BELDA NAVARRO, C. (2001). Francisco Salzillo. La plenitud de la escultura. Murcia: Caja Murcia.

BUILL POZUELO, F.; NÚÑEZ ANDRÉS, M. A. y REGOT MARIMÓN, J. (2013). “Técnicas de captura masiva de datos para el levantamiento y modelado de monumentos medievales”. EGA, revista expresión gráfica arquitectónica, n. 21, pp. 62-73. En línea <https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/view/1525> [Consulta: 9.10.2017]. DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2013.1525

CABEZOS BERNAL, P. M. y ROSSI, A. (2017). “Técnicas de musealización virtual. Los capiteles del Monasterio de San Cugat”. EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 29, pp. 48-57. En línea:<https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/view/7340> [Consulta: 9.10.2017]. DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2017.7340

CANTOS MARTÍNEZ, O.; LODEIRO PÉREZ, J. M. y LAGUNA RODRÍGUEZ, F. J. (2009). “La fotogrametría como apoyo gráfico en la restauración de los retablos escultóricos en madera policromada”. Patrimonio Cultural de España, n. 1, pp. 237-149.

CEÁN BERMÚDEZ, J. A. (1800). Diccionario Histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. VI. Madrid: Viuda de Ibarra.

CHENG, H.M. (2012). “The Workflows of 3D Digitizing Heritage Monuments”. En Apolinar Muñoz Rodríguez ed., Laser Scanner Technology. InTech, pp. 183-196. En línea: <https://www.intechopen.com/books/laser-scanner-technology/the-workflows-of-3d-digitizing-heritage-monuments> [Consulta: 26.10.2017]. DOI: https://doi.org/10.5772/32812

DÁVILA, M. (2014). “Restitución fotogramétrica de retablos. Naves laterales de San Jacinto, Caracas”, Blucher Design Proceedings, v. 1 n. 8, pp. 158–161. DOI: https://doi.org/10.5151/despro-sigradi2014-0028

DI LIDDO, I. (2008). La circolazione della scultura lignea barocca nel Mediterraneo, Napoli, la Publia e la Spagna. Una indagine comparata sul ruolo delle botteghe: Nicola Salzillo. Roma: De Luca Editori d´Arte.

DOMINGO ANGULO, E. de (2017). “La comunicación de los centros eclesiásticos de Castilla y León”. e-rph. Revista electrónica de patrimonio histórico, n. 20. En línea <http://www.revistadepatrimonio.es/revistas/numero20/difusion/estudios/articulo.php> [Consulta: 25.09.2017].

FANTINI, F. (2012). “Modelos con nivel de detalle variable realizados mediante un levantamiento digital aplicados a la arqueología”. EGA. revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 19, pp. 306-317. DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2012.1383

FUENTES Y PONTE, J. (1880–1884). España Mariana. Provincia de Murcia. Murcia: Fundación Centro de Estudios Históricos e Investigaciones Locales de la Región de Murcia, 2005.

GARCÍA LÓPEZ, D. (2015). “Era todo para todos: la construcción biográfica de Francisco Salzillo durante el siglo XVIII”. Imafronte, n. 24, pp. 103-164.

GARCÍA MAHÍQUES, R. (2016) (dir.). Los tipos iconográficos de la tradición cristiana. 2. Los ángeles I, La Gloria y sus jerarquías. Madrid: Encuentro.

GONZÁLEZ GARCÍA, J. L. (ed.) (2009). Mapa de riesgos naturales en la ordenación territorial y urbanística. Madrid: Colegio Oficial de Geólogos.

GRÜN, A.; REMONDINO, F. y ZHANG L. (2004). “Photogrammetric reconstruction of the great Buddha of Bamiyan, Afghanistan”. The Photogrammetric Record, v. 19 n. 107, pp.177-199. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0031-868X.2004.00278.x

KOUTSOUDIS, A.; VIDMAR, B.; IOANNAKIS, G. et al. (2014). “Multi–image 3D reconstruction data evaluation”. Journal of Cultural Heritage, v. 15 n. 1, pp. 73–79. En línea: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1296207412001926> [Consulta: 9.10.2017]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.culher.2012.12.003

MÂLE, É. (2001). El arte religioso de la Contrarreforma: estudios sobre la iconografía del final del siglo XVI y de los siglos XVII y XVIII; Guasch, Ana Mª (versión española). Madrid: Encuentro.

MARTÍN GONZÁLEZ, J. J. (1988). “Problemática del retablo bajo Carlos III”. Fragmentos, n. 12–14, pp. 33–43.

MARTÍN GONZÁLEZ, J. J. (1993). El retablo barroco en España. Madrid: Alpuerto.

MARTÍNEZ CEREZO, A. (2014). “Vida de Salzillo para las `Vidas´ de Palomino”. Nazarenos, v. 14, pp. 62-69.

MARTÍNEZ RIPOLL, A. (2006). “Francisco Salzillo, un profeta en su tierra. Una biografía, con catálogo, por el matemático Luis Santiago Bado”. En: La Dolorosa y la Cofradía de Jesús. Murcia: Cofradía de Jesús Nazareno, pp. 27-55.

MORTARA, M.; CATALANO, C. E.; BELLOTTI D. et al. (2014). “Learning cultural heritage by serious games”, Journal of Cultural Heritage, v. 15 n. 3, pp. 318–325. DOI: https://doi.org/10.1016/j.culher.2013.04.004

MURPHY, M.; MCGOVERN, E. y PAVIA, S. (2013). “Historic Building Information Modelling-Adding intelligence to laser and image based surveys of European classical architecture”. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing, v. 76, 2013, pp.89-102. DOI: https://doi.org/10.1016/j.isprsjprs.2012.11.006

PACIOLI, L. (2008). De Divina Proporcione. Introduc. A. M. González Rodríguez, 4ª edic., Madrid: Akal.

PAVLIDIS, G.; KOUTSOUDIS, A.; ARNAOUTOGLOU, F.; TSIOUKAS, V. y CHAMZAS

C. (2007). “Methods for 3D digitization of Cultural Heritage”, Journal Cultural Heritage, v. 8, pp. 93-98. DOI: https://doi.org/10.1016/j.culher.2006.10.007

PEÑA–VELASCO, C. (1992). El retablo barroco en la antigua Diócesis de Cartagena 1670–1785. Murcia: Asamblea Regional.

PEÑA–VELASCO, C. (2012). “Un retablo de arcángeles en el Barroco español”. En: Concepción Peña–Velasco y María Albaladejo eds., Apariencias de persuasión. Construyendo significados en el arte. Murcia: Editum, pp. 333-414.

PÉREZ SÁNCHEZ, M. (2013). “La custodia con astil de figura: del Barroco a la Ción a través de los ejemplos del Sureste Español. La impronta de Salzillo”. En: Jesús Rivas Carmona ed., Estudios de Platería. San Eloy 2013. Murcia: Editum, pp. 399-420.

RAMALLO ASENSIO, G. (2007). Francisco Salzillo escultor 1707-1783. Madrid: Arco.

SÁEZ VIDAL, J. (1998). Retablos y retablistas barrocos en Orihuela. Alicante: Diputación Provincial de Alicante.

SÁNCHEZ MORENO, J. (1945). Vida y obra de Francisco Salzillo: Una escuela de escultura en Murcia. Murcia: Universidad de Murcia.

SÁNCHEZ–ROJAS FENOLL, M. C. (1977-1978). “El escultor Nicolás Salzillo”. Anales de la Universidad de Murcia. Filosofía y Letras, v. XXXVI n. 3-4, pp. 255-296.

TABARES ESTEBAN, G.; FERNÁNDEZ DE GAMBOA CÉSPEDES, C. y BALLESTEROS GARCÍA-ASENJO, E. (1999). “La fotogrametría y la ortofoto: técnica y aplicación al proyecto de investigación e intervención del retablo mayor”. Revista PH, n. 27, pp. 91-98. DOI: https://doi.org/10.33349/1999.27.807

VIDAL BERNABÉ, I. (1990). Retablos alicantinos del Barroco (1600-1780). Alicante: Universidad de Alicante.

WIEDEMANN, A., HEMMLEB, M., ALBERTZ J. (2000). “Reconstruction of historical Buildings based on images from the Meydembauer archives”. International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, v. XXXIII (Part B5), pp. 887-893.

YASTIKLI, N. (2007) “Documentation of cultural heritage using digital photogrammetry and laser scanning”. Journal Cultural Heritage, v. 8 n. 4, pp. 432-427. En línea: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1296207407001082> [Consulta: 8.10.2017]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.culher.2007.06.003

Published

2018-01-09

How to Cite

Peña–Velasco, C., García–León, J., & Sánchez Allegue, P. (2018). Recording, conservation and dissemination through geomatics: the baroque altarpiece of San Miguel church in Murcia. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (21), 67–90. https://doi.org/10.30827/erph.21.2017.6725

Issue

Section

Dissemination