The Lorca-Baza railway. General and graphic knowledge about a valuable architectural and engineering heritage in Andalusia. Reflection of actions for its protection and tourist use.

Authors

  • Juan Carlos Olmo García Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería. Universidad de Granada https://orcid.org/0000-0001-9129-7812
  • Antonio Burgos Núñez Departamento de Mecánica de Estructuras e Ingeniería Hidráulica. Universidad de Granada https://orcid.org/0000-0001-9236-487X
  • Maxwell A. Kite Investigador asociado al Seminario Internacional de Investigación en Patrimonio y Diseño Geométrico. Universidad de Granada https://orcid.org/0000-0003-0689-2479

DOI:

https://doi.org/10.30827/erph.vi31.24273

Keywords:

Railway Guadix-Lorca, Engineering, Architecture, Art History, Cultural Heritage, Graphic Expression

Abstract

The railway line that joined the cities of Lorca and Baza, and therefore connected Andalusia with the Region of
Murcia and the rest of the Spanish Mediterranean coast from the end of the 19th century, is currently one of the
most interesting and valuable historical paths in southern Spain. It is an architectural and engineering creation
endowed with great personality, which brings together a rich diversity of building heritage and civil engineering
showcasing British design and style in its bridges, viaducts and buildings. Nevertheless, from the commercial
operation and geographical location perspectives, this railway line occupied a marginal position since it came into service, which would end with its definitive closure on the first day of January 1985, due to its low profitability. Today this railway line is being subject of several initiatives for its recovery, including its possible incorporation into the modern railway network. For this reason, we present an investigation aimed at improving the knowledge of this railway and launching a reflection on the consequences that this fact would have from a heritage perspective. It is proposed that the conservation and protection of this railway line must be defined from the perspective of its knowledge through the complete study of each of its properties, as well as of the whole infraestructure, achieving its complete heritage and graphical cataloging.

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Author Biographies

Juan Carlos Olmo García, Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería. Universidad de Granada

Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad de Granada, y doctor en Expresión Gráfica, Cartografía y Proyecto Urbano desde 2001. En la actualidad es profesor de Ingeniería Gráfica en la E.T.S. de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos de esa universidad y es secretario del Seminario Internacional de Investigación en Patrimonio y Diseño Geométrico. Trabajó en empresas privadas, en RENFE (actual ADIF) y para las Administraciones Públicas, con parte de su actividad como ingeniero consultor privado. Ha realizado varios proyectos de investigación e innovación. Ha publicado libros y artículos en revistas internacionales de impacto sobre investigación y tutela del patrimonio. Es miembro del Grupo de Investigación “Cultura artística y patrimonio histórico”.

Antonio Burgos Núñez, Departamento de Mecánica de Estructuras e Ingeniería Hidráulica. Universidad de Granada

Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos (Universidad de Granada, 1999) y Licenciado en Historia (UNED, 20015). Doctor por la Universidad de Granada (2009).

Profesor de la ETS de Ingeniería de Edificación de la Universidad de Granada desde 2007.

Autor de numerosas publicaciones científicas relacionadas con la Historia y el Patrimonio de la Ingeniería y Arquitectura en la Edad Contemporánea.

Miembro de las Sociedades Española y Francesa de Historia de la Construcción.

Maxwell A. Kite, Investigador asociado al Seminario Internacional de Investigación en Patrimonio y Diseño Geométrico. Universidad de Granada

Investigador independiente, colaborador de la Universidad de Granada dentro del Seminario Internacional de Patrimonio. Responsable de la página web www.gssr.es (sobre la historia y el patrimonio del ferrocarril de Granada a Murcia) y autor de varias publicaciones científicas sobre el mismo tema.

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Published

2022-12-31

How to Cite

Olmo García, J. C., Burgos Núñez, A., & Kite, M. A. (2022). The Lorca-Baza railway. General and graphic knowledge about a valuable architectural and engineering heritage in Andalusia. Reflection of actions for its protection and tourist use. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (31), 162–186. https://doi.org/10.30827/erph.vi31.24273

Issue

Section

General studies