Museums and Media. Keys, strategies and tools to generate and maintain a vital relationship for museums

Authors

  • Santos M. Mateos Rusillo Doctor en Historia del Arte. Profesor del departamento de Comunicación de la Universitat de Vic (Barcelona)

Keywords:

Museos, Equipamientos patrimoniales, Medios de comunicación, Comunicación, Relaciones Públicas

Abstract

Media are one of the most relevant publics for museums and heritage equipments. If museums, by using a good Public Relations strategy, are able to generate and maintain a fluent relationship with media, these offer perfect communication channels to be in contact with the rest of the museum's publics. In this sense, media are the perfect ally for museums. However, unfortunately, very few of the stories generated by museums last in press scoop. If museums want to receive publicity from media, it is strictly required to have a deep knowledge of the media routines, of how journalists work and about the notion of "news" itself. This paper presents the keys, strategies and tools that people in charge of museums communication departments have at their disposal in order to establish and strengthen an advantageous relation with media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santos M. Mateos Rusillo, Doctor en Historia del Arte. Profesor del departamento de Comunicación de la Universitat de Vic (Barcelona)

Doctor en Historia del Arte. Profesor del departamento de Comunicación de la Universitat de Vic (Barcelona)

References

ADAMS, G. Donald (1983). Museum Public Relations, Nashville: American Association for State and Local History.

ALONSO VALERO, Pilar; ALONSO VALERO, Lucía; DOUGLAS CASWELL, Graham. “Museos y Medios de Comunicación. Enriqueciendo el vínculo”. Museo, 9 (2004), pp. 153-156.

ÁLVAREZ, Paula; SEBASTIÁN, Izaskun. “Una relación a tres: museos, medios de comunicación y públicos. Reflexiones y experiencias desde el Departamento de Comunicación del MUSAC”. mus-A. Revista de los Museos de Andalucía, 12 (2010), pp. 76-84.

ARROYO, Luis; YUS, Magali (2007). Los cien errores de la comunicación de las organizaciones. Madrid: ESIC Editorial.

BAILEY, Martin. “Earliest copy of Monna Lisa found in Prado”. The Art Newspaper [en línea], (2012) [consulta: 25.02.2013]. <http://www.theartnewspaper.com/articles/Earliest-copy-of-Mona-Lisa-found-in-Prado/25514>.

BASSETS, Lluís (2013). El último que apague la luz. Sobre la extinción del periodismo. Madrid: Taurus, Santillana Ediciones Generales.

BLOOM, Julie; HUANG, Jon; KOLOMATSKY, Michael. “Philip IV, Restored”. The New York Times [en línea], (2010) [consulta: 20.02.2013]. .

CAMPBELL, Thomas P. “Back on View: A Velázquez Fully Restored”. New at the Met [en línea], (2010) [consulta: 20.02.2013]. .

CAPRIOTTI, Paul (2008). “La planificación estratégica de la comunicación del patrimonio cultural”. En: La comunicación global del patrimonio cultural; Santos M. Mateos Rusillo coord. Gijón: Trea, p. 133-154.

CUTLIP, Scott M.; CENTER, Allen H.; BROOM, Glen M. (2006). Manual de relaciones públicas eficaces. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

FONTCUBERTA, Mar de (1993). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

GALINDO, Dolores. “Let’s tweet up, museos!”. SocialMuseum [en línea], (2013) [Consulta: 08/05/2013]. < http://socialmuseum.net/2013/04/09/lets-tweet-up-museos/>.

GONZÁLEZ DE DURANA, Javier. “Publicidad y visibilidad de los museos”. El baile y las cadenas. Blog de la Dirección artística de TEA Tenerife Espacio de las Artes [en línea], (2010) [Consulta: 02/06/2011]. <http://elbaileylascadenas.com/2010/12/06/publicidad-y-visibilidad-de-los-museos/>.

GÜREL, Eda; KAVAK, Bahtışen. “A conceptual model for public relations in museums”. European Journal of Marketing, 44/1-2 (2010), p. 42-65.

IBÁÑEZ CUENCA, Juan Antonio; BARAYBAR FERNÁNDEZ, Antonio. “Fuentes 2.0 y periodistas. Transformaciones en la comunicación museística”. El Profesional de la Información, 20/6 (2011), p. 634-638.

JIMÉNEZ LOSANTOS, Encarna. “El Museo se hace noticia. El socorro mutuo: periodistas y gabinetes de comunicación”. Museo, 9 (2004), p. 49-61.

LEGGET, Jane. “Measuring what we treasure or treasuring what we measure? Investigating where community stakeholders locate the value in their museums”. Museum Management and curatorship, 24/3 (2009), p. 213-232.

LI, Charlene; BERNOFF, Josh (2008). El mundo groundswell. Cómo aprovechar los movimientos sociales espontáneos de la Red. Barcelona: Ediciones Urano.

LÓPEZ, Manuel (1995). Cómo se fabrican las noticias. Fuentes, selección y planificación. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

LLAMAS, Montse (2008). “Los gabinetes de medios de comunicación en entidades de gestión del patrimonio cultural”. En: La comunicación global del patrimonio cultural; Santos M. Mateos Rusillo coord. Gijón: Trea, p. 271-284.

MERÍN, Clara. Comunicación 2.0 entre museos y periodistas [en línea], (2012) [consulta: 25.02.2013]. < http://sondearte.com/>.

OLIVEIRA, Andrea; CAPRIOTTI, Paul. “Gestión estratégica de los públicos en museos. De la identificación a la comunicación”. El Profesional de la Información, 22/3 (2013), p. 210-214.

PULIDO, Natividad. “El Museo es noticia”. Museo, 9 (2004), p. 19-32.

RAMÍREZ, Txema (1995). Gabinetes de Comunicación. Funciones, disfunciones e incidencia. Barcelona: Bosch Casa Editorial.

RIAÑO, Peio H. (2013). La otra Gioconda. El reflejo de un mito. Barcelona: Debate, Random House Mondadori.

RICHARDSON, Jim. “Participación social”. Museum Next [en línea], (2011) [consulta: 20.11.2011]. .

SEITEL, Fraser P. (2002). Teoría y práctica de las relaciones públicas. Madrid: Pearson Educación.

Subdirección General de Museos Estatales. Los profesionales de los museos. Un estudio sobre el sector en España [en línea], (2013) [consulta: 09.04.2013]. <http://es.calameo.com/read/0000753352e3d3267996d>.

TORRES, Pep (2011). El arte del Ruido. Los secretos para obtener repercusión masiva en los medios de comunicación. Barcelona: Plataforma Editorial.

VOGEL, Carol. “Reconsidered, a MET Velázquez Is Vindicated”. The New York Times [en línea], (2010) [consulta: 20.02.2013]. .

Published

2015-10-08

How to Cite

Mateos Rusillo, S. M. (2015). Museums and Media. Keys, strategies and tools to generate and maintain a vital relationship for museums. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, 165–197. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/18356

Issue

Section

Institutions