Evolution of parietal art replicas, a special kind of museum

Authors

  • Manel Miró Alaix Director del Área de Planificación de “Stoa – comunicación del patrimonio”

DOI:

https://doi.org/10.30827/e-rph.v0i25.17886

Keywords:

Replica, rock art, museum, Lascaux, Altamira, Chauvet, Ekainberri

Abstract

This article includes the paper presented at the conference "Challenges and future of parietal art replicas as museum equipment" organized by the University of the Basque Country to commemorate the 10th anniversary of the inauguration of Ekainberri Replica.
The article establishes a historical sequence of the creation of the rock art replicas and why they were made. Next, a distinction is made between enveloping replicas and partial replicas of parietal art to end by analyzing the effectiveness of the different examples and typologies of replicas as museum equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manel Miró Alaix, Director del Área de Planificación de “Stoa – comunicación del patrimonio”

Licenciado en Prehistoria e Historia Antigua en 1985 por la Universidad de Barcelona.
Especializado en gestión e interpretación del patrimonio en 1990 por la Escuela de
Patrimonio de Barcelona. Cinco años de trabajo (1985-1990) como arqueólogo de
urgencias para el Servicio de Arqueología de la Generalitat de Catalunya. Seis años de
trabajo (1990 – 1996) como consultor en patrimonio y turismo cultural en la Fundación
Centro Europeo del Patrimonio.

References

BARRERA MAYO, Sergio (2008): “La tecnología de realidad virtual al servicio de la comunicación y difusión de la Cueva de Santimamiñe” en Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, erph, 3, 2008.

CUARTAS, J. (2007). Asturias recrea el paleolítico, El País, Oviedo, 8 Abril.

DONAIRE, J. A. (2012). Turismo Cultural, entre la experiencia y el ritual. Girona.

FERNÁNDEZ-SANTOS, E. (2014). “Ante una gran copia ¿quién añora un original?”. El País.

HEINTZE, L. ; PEYTRAL, M.; y AUGST, B. (2016). “Lascaux II: où l'art rencontre la science”, Histoire de la recherche contemporaine, 2, En línea: http://journals.openedition.org/hrc/1389.

HOWE BANCROFT, Hubert (1983): The Book of the Fair. Chicago, San Francisco: The Bancroft Company.

JONES, J. (2015). “Don’t fall for a fake: the Chauvet cave art replica is nonsense”. The Guardian.

MIRÓ, M. (2003). “El Plan de la Prehistoria del Oriente de Asturias: una reflexión sobre la gestión del patrimonio cultural en España” en: https://manelmiro.com/2009/07/01/el-plan-de-la-prehistoria-del-oriente-de-asturias-una- reflexion-sobre-la-gestion-del-patrimonio-cultural-en-espana/

MOURE ROMANILLO, A. (1979). “Medidas para asegurar la conservación del Arte Parietal español” y “La conservación de la cueva y las pinturas de Altamira“ en 100 años del descubrimiento de la Cueva de Altamira, Catálogo de la exposición, Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museo, Ministerio de Cultura, 1979. Texto recogido en Escritos sobre Historiografía y Patrimonio Arqueológico. Edición a cargo de Mª Ángeles Querol y Lourdes Ortega. Universidad de Cantabria, 2006.

MOURE ROMANILLO, A. (1979). “La conservación de la cueva y las pinturas de Altamira” en 100 años del descubrimiento de la Cueva de Altamira, Catálogo de la exposición, Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museo, Ministerio de Cultura, 1979. Texto recogido en Escritos sobre Historiografía y Patrimonio Arqueológico. Edición a cargo de Mª Ángeles Querol y Lourdes Ortega. Universidad de Cantabria, 2006.

PIETSCH, E. (1963). “Altamira und die Urgeschichte der chemischen Technologie”. Abhandlungen und Berichte des Deutschen Museums. 32. Jg., H.1. München.

PIETSCH, E.; MELIDA POCH, R.; AGUlRRE de YRAOLA, F. (1964): “Instalación en Madrid de una reproducción de las pinturas prehistóricas de Altamira efectuada por los métodos más modernos de la tecnología y química”, Informes de la Construcción, Vol. 17, 166.

RUSSELL, Bertrand (1932): “In Praise of Idleness” Harper's Magazine, 165, 552-9.

S.A. (2016). “Inauguration de Lascaux-4: «C'est plus qu'un fac-similé, c'est une oeuvre!” 20 minutes, AFP.

Published

2020-01-13

How to Cite

Miró Alaix, M. (2020). Evolution of parietal art replicas, a special kind of museum. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (25), 55–77. https://doi.org/10.30827/e-rph.v0i25.17886

Issue

Section

Concept