How Intermediality Influences to the Text Compositional Poetic: a Didactic Approach

Authors

  • Aida Fernandez Bueno UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID (ESPAÑA)

DOI:

https://doi.org/10.30827/cre.v13i0.5645

Keywords:

intermediality, composition, compositional poetic, harmony, reader

Abstract

The degree program for new grades in the European Space of Higher Education means important changes and the possibility of adapting and adopting another work´s methodologies in the Literature teaching area, like the ones proposed by the Russian Text Stylistics, that allows to reach an ideal level of comprehension of a creative text. The author and the reader are the main actors, specifically the last one who, through a careful reading of the text - undisputable protagonist - reach the subtext of the author. The composition turns into the space that sets up the relation between author and reader who becomes interlocutor, the necessary collaborator to understand a creative work in its depth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aida Fernandez Bueno, UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID (ESPAÑA)

Doctora en Filología (UCM)

Especialista en la Enseñanza del español como lengua extranjera (UCM)

Licenciada en Filología Hispánica (UAM)

Desde noviembre de 1996 adscrita al Departamento de Filología Románica, Eslava y Lingüística General como Profesora Asociada. Desde 2011 como Profesora Contratada Doctora en el mismo departamento.

En la actualidad imparto docencia en los estudios del Grado en Lenguas modernas y sus Literaturas y en el Máster en Estudios Literarios de la UCM.

 

 

 

References

GARCÍA GALIANO, Á. (2001): “Didáctica de la literatura” en Nueva introducción a la teoría de la literatura, Síntesis. Madrid.

FERNÁNDEZ BUENO, A. (2012): “Los inicios de la enseñanza de la literatura rusa en España y su proyección actual: la estilística del texto”, Eslavística Complutense, 12, pp. 141-148.

- (2003): “El análisis estilístico aplicado a la enseñanza de la literatura rusa. Un enfoque práctico”, Eslavística Complutense,3, pp. 287-294.

- (2002): “La aportación de la estilística funcional rusa a la didáctica de la literatura en España. La lectura profesional método para crear lectores”, en España y el mundo eslavo. Relaciones culturales, literarias y lingüísticas, GRAM Ediciones, Madrid.

FERNANDEZ BUENO, А. (2015a): “Metodika prepodavanija russkoj literatury v ispanoyazyčnoj auditorii: čitaja russkuju literaturu s ispanskim aktsentom”, Filologija i kultura. Philology and Culture, 3 (41), pp. 308-312.

- (2015b): “Obučenie russkoj literatury v ispanskikh vuzakh v kontekste Bolonskogo protsessa: nužno li prepodavat «po-staromu» v epokhu novykh tekhnologij?”, Russkij yazyk i literatura v prostranstve mirovoj kultury, Red.: L.A. Verbitskaja, t. 15, Sankt Peterburg, MAPRYAL, CD.

KAIDA, L.G. (2016): Estetičeskij imperativ intermedialnogo teksta. Lingvofilosovskaja kontseptsija kompozitsionnoj poetika. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2013): Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2011): Kompozitsionnaja poetika teksta. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2008): Esse. Stilističeskij portret. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2006): Kompozitsionnaja poetika publitsistiki. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2004): Stilistika teksta: ot teorii kompozitsii k dekodirovaniju. Flinta-Nauka. Moskva.

- (2000): Kompozitsionnyj analiz khudožestvennogo teksta. Flinta-Nauka. Moskva.

KOVAL, T. B. (2015): “Kak čitatelju ne propast v «Bermudskom treugolnike»”, Obšestvennye nauki i sovremennost, nº 2, pp. 166-170.

PAZ GAGO, J. M. (1993): La estilística, Síntesis. Madrid.

RODRÍGUEZ PEQUEÑO, M. (1995): Teoría de la literatura eslava, Síntesis. Madrid.

KAIDA, L. (2005): “El ´Largo appassionato´de L. V. Beethoven en Brazalete de granate de A. Kuprín”, en Palabra y música, Universidad Complutense. Madrid (trad. del ruso por A. Fernández Bueno).

- (1998): Filología rusa moderna. Nueva vertiente, Ediciones del Orto. Madrid.

- (1986): Estilística funcional rusa, Cátedra. Madrid.

YASINSKAJA, S. G. “L. Kaida «Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii». «Slovomuzyka» dlya čitatelija-gurmana”.

http://yasinskaya-svet.livejournal.com/33272.html. 26/08/2016

Published

2017-12-29

How to Cite

Fernandez Bueno, A. (2017). How Intermediality Influences to the Text Compositional Poetic: a Didactic Approach. Cuadernos De Rusística Española, 13, 131–140. https://doi.org/10.30827/cre.v13i0.5645

Issue

Section

Literature