The Patriarca Juan de Ribera’s chest: origin, uses and study of its arabic inscription

Authors

  • Manuel Parada López de Corselas Consejo Superior de Investigaciones Científicas
  • José Miguel Puerta Vílchez Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v50i0.11263

Keywords:

chest, kufic inscription, cultural hybridization, moriscos, Patriarca Juan de Ribera

Abstract

This paper analyses the Patriarca Juan de Ribera’s chest decorated with an Arabic inscription in kufic characters and kept at the Colegio del Corpus Christi in Valencia. We carry out the formal and typological analysis of the piece, which ensures that it is not a work with reused parts, but entirely made in the 16th century. On the other hand, we undertake the complete epigraphic study of its inscription, a laudatory poem from which we identify other variants spread throughout the Islamic world between the 10th and 17th centuries. Also, the decorative elements of the inscription confirm the dating of the chest in the 16th century. In summary, this object reflects the complexity and paradoxes of the context of cultural hybridization around Patriarch Juan de Ribera and the expulsion of the Moriscos, although future research will confirm if the piece was made inside or outside of Spain.

Downloads

References

‘Abd al-Raḥīm Ibrāhīm, Ŷ. (2006). al-Aša‘ār wa-dalālātu-hā ‘alà l-ma‘ādin al-taymūriyya: Los poemas y sus significaciones en los metales timuríes. Maŷallat Kulliyyat al-Ādāb li-Ŷāmi‘at Ŷalwān (20), 293-350.

al-‘Abdalkānī al-Zawzanī, Y. (2003). Ḥamāsat al-ẓurafā’ min aš‘ār al-muḥdaṯīn wa-l-qudāma’: Épica de distinguidos con poemas de modernos y de antiguos. Beirut-El Cairo: Dār al-Kitāb al-Lubnānī-Dār al-Kitāb al-Miṣrī, vol. 1.

Alapont Millet, T. (2017). San Juan de Ribera “de puertas adentro”. Interiores domésticos - interiores litúrgicos. Una aproximación hacia su amueblamiento y ornato (1562-1615). Disponible en: http://hdl.handle.net/10550/64107 [Consultada el 10/02/2019]

Allan, J. W. (1982). Islamic Metalwork. The Nuhad Es-Said Collection. London: Sotheby’s.

Álvaro Zamora, M. I. (2006). Una porcelana Ming con guarnición de plata sobredorada de taller alemán en la iglesia de Santa María de los Corporales de Daroca (Zaragoza). Artigrama (21), 719-746.

Barrios Aguilera, M., y García-Arenal, M. (eds.) (2006). Los plomos del Sacromonte: invención y tesoro. Valencia: Universidad de Valencia.

Beckwith, J. (1960). Caskets from Córdoba. London: Victoria and Albert Museum.

Bérchez, J., et al. (2013). Una religiosa urbanidad: San Juan de Ribera y el colegio del patriarca en la cultura artística de su tiempo. Valencia: Real Academia de Bellas Artes de San Carlos.

Burke, P. (2016). Hybrid Renaissance. Culture, language, architecture. Budapest: Central European University Press.

Cabanelas Rodríguez, D. (1991). El morisco granadino Alonso del Castillo. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife.

Carboni, S. (2005). Cylindrical ivory boxes with openwork decoration: Mamluk, Nasrid or something else? Journal of the David Collection, 2 (2), 214-225.

du Crest, S. (2011). Fluidity of Meaning: The Elusive ‘Aztec’ Mask in the Medici Collection. Fragmenta (5), 177-188.

Dalton, O. M. (1909). Catalogue of the Ivory Carvings of the Christian Era with Examples of Mohammedan Art and Carvings in Bone in the Department of British and Mediaeval Antiquities and Ethnography of the British Museum. London: British Museum Press.

Ehlers, B. (2006). Between Christians and Moriscos. Juan de Ribera and Religious Reform in Valencia, 1568-1614. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Ferrandis, J. (1935). Marfiles de Occidente. Madrid: E. Maestre, vol. 1.

Fiume, G. (2014). La cacciata dei moriscos e la beatificazione di Juan de Ribera. Roma: Morcelliana.

García Cárcel, R. (1983). Estudio crítico del catecismo de Ribera-Ayala. En Les morisques et leur temps (pp. 161-168). París: CNRS.

García-Arenal, M., y Rodríguez Mediano, F. (2010). Un Oriente español. Los moriscos y el Sacromonte en tiempos de Contrarreforma. Madrid: Marcial Pons.

Giménez-Eguibar, P., y Wasserman Soler, D. I. (2011). La Mala Algarabía: Church, Monarchy and the Arabic Language in 16th-century Spain. The Medieval History Journal, 14 (2), 229-258.

Gimilio Sanz, D. (2014). Poder, humanismo y religiosidad en tiempos del Patriarca Juan de Ribera en Valencia. Su colección de escultura clásica. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte (2), 13-39.

González, V. (1948). La personalidad artística del beato Juan de Ribera. Valencia: Diputación provincial de Valencia.

Harris, A. K. (2014). Gift, Sale, and Theft: Juan de Ribera and the Sacred Economy of Relics in the Early Modern Mediterranean. Journal of Early Modern History, 18 (3), 193-226.

Heredia Moreno, M. C. (2010). Arquetas nobiliarias de la segunda mitad del siglo XVI para el servicio de la Iglesia. Archivo Español de Arte, 83 (331), 267-286.

Ibn ‘Abd al-Rabbihi (1987). al-‘Iqd al-farīd (El collar único). Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya.

al-Itlīdī, M. D. (2004). I‘lām al-nās bi-mā waqa‘ li-l-Barāmika ma‘ Banī l-‘Abbās (Información al público sobre lo que aconteció a los barāmika con los abasíes). Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya.

Jenkins, M. (1993). Al-Andalus: Crucible of the Mediterranean. En The Art of Medieval Spain A.D. 500 – 1500 (pp. 72-84). New York: Metropolitan Museum of Art.

Krahe, C. (2016). Chinese Porcelain in Habsburg Spain. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica.

Lleó Cañal, V. (2017). La Casa de Pilatos: biografía de un palacio sevillano. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Migeon, G. (1907). Manuel d’art musulman, vol. II. Les arts plastiques et industriales. Paris: Alphonse Picard et Fils.

Montoya Tejada, B. (1979). Marfiles cordobeses. Córdoba: Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes.

Payán Sotomayor, P. (1998). Ramón Llull y el mundo árabe. En Estudios de la Universidad de Cádiz ofrecidos a la memoria profesor Braulio Justel Calabozo (pp. 221-230). Cádiz: Universidad de Cádiz.

Puerta Vílchez, J. M. (2015). El sentido artístico de Qurtuba. Madrid-Granada: Casa Árabe-Edilux.

Shalem, A. (1995). From Royal Caskets to Relic Containers: Two Ivory Caskets from Burgos and Madrid. Muqarnas (12), 24-38.

Shalem, A. (1996). Islam Christianized-Islamic portable objects in the medieval church treasuries of the Latin West. Frankfurt: Peter Lang.

Trias Mercant, S. (1995). Arabismo e islamología en el obra de Ramón Llull. Ciudad de Dios: Revista Agustiniana, 208 (2-3), 439-452.

Urquízar Herrera, A. (2007). Coleccionismo y nobleza. Signos de distinción social en la Andalucía del Renacimiento. Madrid: Marcial Pons.

Urquízar Herrera, A. (2019). Islamic Objects in the Material Culture of the Castilian Nobility: Trophies and the Negotiation of Hybridity. En B. Franco Llopis y A. Urquízar Herrera (eds.). Jews and Muslims made visible in Christian Iberia and beyond, 14th to 18th centuries (pp. 187-212). Leiden: Brill.

Wunder, A. (2003). Classical, Christian, and Muslim remains in the construction of imperial Seville (1520-1635). Journal of the History of Ideas, 64 (2), 195-212.

Published

2019-10-03

How to Cite

Parada López de Corselas, M., & Puerta Vílchez, J. M. (2019). The Patriarca Juan de Ribera’s chest: origin, uses and study of its arabic inscription. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 50, 39–57. https://doi.org/10.30827/caug.v50i0.11263

Issue

Section

Articles
Crossref
0
Scopus
0