La torre horizontal y el arte como alternativa de resistencia en Cuba

Authors

  • Octavio Irving Hernández Jiménez Universidad de las Artes image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.30827/pcc.27.2024.34380

Keywords:

panopticon, surveillance and control, political performance, technology, power, aesthetics of resistance, censorship in art

Abstract

The panoptic model, conceived by Jeremy Bentham in 1791 and reinterpreted by Michel Foucault, describes a surveillance system in which individuals, feeling constantly observed, internalize discipline
and regulate their own behavior. In Cuba, this principle operates in a particular way: there is no visible central tower (metaphorically speaking), but rather a horizontal surveillance network in which control is disguised as community participation and social equality.

Through mechanisms of popular participation devised and implemented by the system itself, a diffuse supervision structure is established, where the people become both the watchers and the watched.

This «horizontal tower» generates self-censorship and conformity, consolidating a model of power that is imposed without the need for a centralized architectural structure.
Art, however, emerges as a space of resistance against this invisible panopticon. Cuban artists have used various forms of expression—painting, performance, video art—to expose and challenge these dynamics of control. The work of art critic Gerardo Mosquera highlights the importance of art as a practice of freedom and its ability to cha-
llenge censorship.

This article analyzes Cuban art as a mechanism of subversion against surveillance and social control, exploring how imagery and creativity can break with the narrative of power and establish spaces of autonomy and critical inquiry within a controlled society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLS, Manuel: La era de la información (3 vols.). Madrid: Alianza, 1997-1998.

COYULA, Miguel: «Nadie». Producción independiente, 2017. [Película].

DELCADO, Deydri: «Fidel García: el hacker como artista». Rialta Magazine, 11 de noviembre de 2020.

DELEUZE, Gilles: “Post-scriptum sobre las sociedades de control”. En: Conversaciones (1972-1990). Trad. de José Vázquez. Valencia: Pre-Textos, 1995

FOUCAULT, Michel: Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores, 1975.

HAGGERTY, Kevin D. y ERICSON, Richard V.: «The Surveillant Assemblage». En: The British Journal of Sociology, 51 (2000), pp. 605-622. DOI: https://doi.org/10.1080/00071310020015280

HAN, Byung-Chul: Psicopolítica: Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder, 2014. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7vj

LYON, David (ed.): Surveillance as Social Sorting: Privacy, Risk, and Digital Discrimination. Londres: Routledge, 2003.

LYON, David: Surveillance After September 11. Cambridge: Polity Press, 2003.

MOSQUERA, Gerardo: El arte fuera del juego: resistencia y disidencia en la cultura cubana. Madrid: Editorial Turner, 2015.

MUSEO NACIONAL DE BELLAS ARTES DE CUBA: «Inauguración de la exposición ‘Outsider’». 20 de septiembre de 2023.

OROZA, Ernesto: Arquitectura de la necesidad y desobediencia tecnológica en Cuba. [s.l.]: Editorial Hypermedia, 2019.

PADILLA, Heberto: Fuera del juego. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba (UNEAC), 1968.

PAGLEN, Trevor: Autonomy Cube (2014). Información disponible en:

https://www.trevorpaglen.com.

PRENSA LATINA: «Artista de la plástica cubano discurre en los megadatos como arte.» Prensa Latina, 14 de septiembre de 2023.

ONCUBANEWS: «Outsider, una experiencia cautivadora.» OnCubaNews, 14 de septiembre de 2023. (Disponible en línea: https://oncuba-

news.com/cartelera/cartelera-artes-visuales/outsider-expo-del-artis-

ta-fidel-garcia/). Fecha de consulta: 10/03/2025.

TENSIONES SUPERFICIALES (Rossana Bouza Fajardo): «Figuras de la exclusión». 2024. (Disponible en línea: https://tensionessuperficiales.com/wp-content/uploads/2024/04/Entrega-final-Figuras-de-la-exclusion.-Rossana-Bouza-Fajardo.pdf). Fecha de consulta: 10/03/2025.

TANIA BRUGUERA: «Cuba en la obra de Tania Bruguera: el cuerpo es el cuerpo social». Archivo Artea, s.f. (Disponible en línea: https://

archivoartea.uclm.es/textos/cuba-en-la-obra-de-tania-bruguera-el-cuerpo-es-el-cuerpo-social/).

— «El susurro de Tatlin #6». Archivo Artea, s.f. (Disponible en línea: https://archivoartea.uclm.es/obras/el-susurro-de-tatlin-6/).

— «Performance involuntario y activismo». Revista Código, s.f. (Disponible en línea: https://revistacodigo.com/opinion-tania-brugue-

ra-el-performance-involuntario/).

— Tatlin’s Whisper #6 (Havana Version, 2009). (Disponible en línea:

https://www.wikiart.org/en/tania-bruguera/tatlins-whisper-6-havana-version-2009).

WEISS, Rachel: El arte como resistencia en Cuba: performance, censura y libertad de expresión. [s.l.]: Ediciones Rialta, 2020.

WERNECK, T.: La política cultural cubana y la Bienal de La Habana: entre la apertura y el control. México: Universidad Nacional Autónoma

de México (UNAM), 2019.

ZUBOFF, Shoshana: The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Nueva York: PublicA-

ffairs, 2019.

Published

2025-07-04

How to Cite

Hernández Jiménez, O. I. (2025). La torre horizontal y el arte como alternativa de resistencia en Cuba. Papeles De Cultura Contemporánea Hum736, (27), 197–235. https://doi.org/10.30827/pcc.27.2024.34380