Simbolismo de un papel maché mexicano
Posibles antecedentes prehispánicos de la cartonería mexicana y su relevancia en las prácticas artísticas contemporáneas
DOI:
https://doi.org/10.30827/pcc.25.2022.28500Keywords:
Cartonería, papel maché, Mexico, crafts, folk artAbstract
This article questions the configuration of cardboard in Mexico as a simple contribution by the conquest, but it is possible to draw a historical line with antecedents in pre-Columbian cultures that provide aspects at a technical and symbolic level that joined with foreign techniques. This would be of utmost relevance for artisans, scholars and artists, because it carries a vernacular symbolism that is revealing for contemporary artistic practices. Our ancestors took paper to aesthetic limits hardly suspected by Western culture, since it was served as an autonomous material, expressing its own nature, following its own course and manifesting its own symbolism. This revision is done not so much from the point of view of the historian or the anthropologist but as an artist. Beyond demonstrating a possible link between pre-Hispanic paper arts with contemporary cartonería, we propose to invite us to generate our own link not as a mere record of a foreign past, but quite the contrary, making the past a present act by translating it as a direct experience in artistic practice.
Downloads
References
ADELL, Anna. (2013). Creación y pensamiento hacia un ser expandido, Reflexiones sobre los límites del yo en el arte contemporáneo. España: Ediciones Trea.
AUGÉ, Marc. (1998). Dios como objeto. Editorial Gedisa.
ACHA, Juan. (2009). Teoría del dibujo, su sociología y su estética. Ediciones Coyoacán.
AMADOR Marrero, Pablo F. (2012). Imaginería ligera novohispana en el arte español de los siglos XVI y XVII. Tomo 1. Universidad de las Palmas de Gran Canaria.
AUTORES Varios. (1974). De lo efímero y eterno en el arte popular mexicano. Fondo Editorial de la Plástica Mexicana.
AUTORES Varios. (1983). El arte efímero en el mundo hispánico. Universidad Nacional Autónoma de México.
BEEZLEY, William. (2010). Judas en el Jockey Club. Colegio de San Luis.
BONFIGLIOLI, Carlo; Gutiérrez, Arturo; Olavarría, María Eugenia. (2004). De la violencia mítica al mundo flor: Transformaciones de la Semana Santa en el norte de México. Journal de la Société de américanistes, Vol. 90, No.1, pp. 57-91. DOI: https://doi.org/10.4000/jsa.542
CAMPBELL, Joseph. (2017). Las máscaras de Dios. Vol. 1: Mitología Primitiva. Ediciones Atalanta.
CAMPBELL, Joseph. (2013). El héroe de las mil caras. Fondo de Cultura Económica.
CHRISTENSEN; Marti. (1971). Brujerías y papel precolombino. Ediciones euroamericanas.
CORDERO, Karen; Ramírez, Elisa; Iruretagoyena, Edurne & López, Alejandra. (2003). De Cartones: El cartón y el papel en el arte popular mexicano. Smurfit.
CORONA, José. (1957). Mitología Tarasca. Fondo de Cultura Económica.
GARCÍA-ABASOLO, Antonio; García, Gabriela; Sánchez, Joaquín. (2001). Imaginería indígena mexicana: Una catequesis en caña de maíz. Caja Sur Publicaciones.
GARDUÑO, Blanca; González, Lilia; Iglesias, Sonia. (1998). Los Judas de Diego Rivera. Dirección general de Culturas Populares.
GÓMEZ DE OROZCO, Federico. (1991). Crónicas de Michoacán. Universidad Nacional Autónoma de México.
GONZÁLEZ, Federico. (2016). El simbolismo precolombino. Cosmovisión de las culturas arcaicas. Libros del Innombrable.
GONZÁLEZ, José; Buxó, María Jesús (Coords.). (1995). El fuego. Mitos, ritos y realidades. Anthropos.
HAINES, Susanne. (1992). Papel Maché, pequeñas joyas de papel paso a paso. Círculo de Lectores.
HANS, Lenz. (1948). El papel indígena mexicano. Sep/Setentas.
HOLT, Neil; Von Velsen, Nicola; Jacobs, Stephanie. (2018). Paper: Material, Medium and Magic. Munich, Londres, Nueva York: Prestel.
LANGE-BERNDT, Petra (ed.). (2015). Materiality. Whitechapel Gallery.
LEÓN, Nicolás. (1903). Los tarascos. Editorial Innovación.
MARTEL, Jean François (2017). Vindicación del arte en la era del artificio. Ediciones Atalanta.
OLIVER, Beatriz. (1997). Papel ceremonial entre los Otomíes. Catálogo de las Colecciones Etnográficas del Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH).
PAZ, Octavio. (1956). El Arco y la Lira. Fondo de Cultura Económica.
RACIONERO, Luis. (2015). Filosofías del underground. Editorial Anagrama.
STEN, Maria. (1972). Las extraordinarias historias de los códices mexicanos. Contrapuntos.
THELMADATTER, Leigh Ann. (2019.) Mexican Cartonería. Schiffer Publishing.
TORRES García, Joaquín. (1984). Universalismo Constructivo. Alianza Forma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los nombres y direcciones de correo-e introducidos en esta revista se usarán exclusivamente para los fines declarados por esta revista y no estarán disponibles para ningún otro propósito u otra persona.
Los autores y autoras poseen los derechos sobre sus trabajos. Se ruegan que se haga constar la publicación en los mismos si aparecieran con posterioridad en otro medio.