The tutoring in the educational system and the development of professional social skills (educational coaching). Contributions of Social Pedagogy and Social Work
DOI:
https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.4758Keywords:
Reflexivity, social pedagogy, social work, emancipation, individualization, young school pupils, education, social conunselling, tutoring sessions, coaching, resources.Abstract
Reflexive pedagogy goes hand in hand with reflexive society, a society that fears itself. The financial crisis, climate change and other disasters are the result of human actions. Having become independent of human will, they now threaten the basis of existence of mankind. Emancipation, which was the object of the pedagogy for young people and adults in the past, gives way to the individualised society, in which everybody is responsible for themselves and their identity. Helping people to take responsibility of their destiny is the challenge of schools nowadays. Tutoring sessions, student guidance systems and individual coaching are the best tools to carry out this task.
Downloads
References
Brater, M. (1999): Escuela y formación bajo el signo de la individualización. En Ulrich Beck. Hijos de la libertad (pp.137-163). Buenos Aires –Argentina-: Fondo de cultura de Argentina.
Bauman, Z. (2002): Society under Siege. Londres: Polity press.
Beriain, J (1996): La integración en las sociedades modernas. Barcelona: Anthropos.
Beck, U. (1997). Kinder der Freiheit. Fráncfort del Meno: Suhrkamp. [Castellano: (1999). Hijos de la libertad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica]
Giddens, A. (1997) Vivir en una sociedad postradicional. En Ulrich Beck, Anthony Guidens y Scott Lash. Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza Universidad.
Gil Martínez, R. (1997) Manual para tutorías y departamentos de orientación. Madrid: Editorial Escuela Española.
Hernández Aristu, J. (1991) Acción comunicativa e intervención social. Madrid: Edit. Popular.
____________ (Comp.) (2009). Trabajo Social Comunitario en la Sociedad Individualizada. Valencia: Nau Llibres.
___________ (2011) Trabajo Social en el Espacio Europeo: Teoría y Práctica. Madrid: Grupo5.
Hernández Aristu, J. y López-Blasco, A. (1998) Formación Profesional Dual: Una intervención reflexiva. Valencia: Nau Llibres.
López-Blasco, A. y Hernández Aristu J. (1999) Jóvenes en una sociedad segmentada. Evaluación de la formación ocupacional. Valencia: Nau Llibres.
LOE. Ley Orgánica 2/2006 de Educación. BOE núm. 106 de 4 de mayo de 2006
LOGSE. Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE núm 238 del 4 de octubre de 1990
LOMCE. Ley Orgánica 8/2013 para la mejora de la calidad educativa. BOE núm. 295 del 9 de diciembre de 2013.
Lowe, P. (1995). Apoyo educativo y tutoría en Secundaria. Madrid: Narcea.
Rus Arboledas, A. (1996) Tutoría, departamentos de orientación y equipos de apoyo. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada
Serres, M. (2013): Erfindet Euch. Eine Liebeserklärung an die vernetzte Generation. Berlín: Suhrkamp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain their copyright. They guarantee to this journal the right to a first publication of the work submitted to initiate the editorial process.
- Authors know that their work is published under a Creative Commons License which allows others to share it, with a recognition of the work's authorship and its initial publication in this journal.
- Authors share with Global Social Work explotation rights of the work that has been published in this journal, authorizing the execution of a free reproduction, distribution and public communication. Authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for inclusion in institutional repositories and databases that will facilitates free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in this journal (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with the explicit acknowledgment of its initial publication in this journal.
Copyright on the texts published in Trabajo Social Global -Global Social Work, as well as editorial policy of the journal refering to self-file and deposit in institutional or thematic repositories, are identified in the database