The tutoring in the educational system and the development of professional social skills (educational coaching). Contributions of Social Pedagogy and Social Work

Authors

  • Jesús Hernández-Aristu Universidad Pública de Navarra
  • Oihana Hernández-Van-Waes Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.4758

Keywords:

Reflexivity, social pedagogy, social work, emancipation, individualization, young school pupils, education, social conunselling, tutoring sessions, coaching, resources.

Abstract

Reflexive pedagogy goes hand in hand with reflexive society, a society that fears itself. The financial crisis, climate change and other disasters are the result of human actions.  Having become independent of human will, they now threaten the basis of existence of mankind. Emancipation, which was the object of the pedagogy for young people and adults in the past, gives way to the individualised society, in which everybody is responsible for themselves and their identity. Helping people to take responsibility of their destiny is the challenge of schools nowadays. Tutoring sessions, student guidance systems and individual coaching are the best tools to carry out this task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Hernández-Aristu, Universidad Pública de Navarra

Profesor titular en el Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad Pública de Navarra (España). Lic. en Ciencias de la Educación con sociología y psicología en Pädagogische Hochschule Rheinland, Colonia (Alemania), especialidad en Educación de adultos y jóvenes (1975). Ph.D. Tesis: Ciencias de la Educación, Universidad de Deusto (Bilbao -España-) (1990). Formación especial en psicoterapia gestáltica. Formación en Supervisión: Institut für Beratung und Supervisión, Aachen, R.F.A. Formación en Desarrollo Organizacional. Socio de EASC (European Association of Supervision and Coaching)

Oihana Hernández-Van-Waes, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Posgraduada en Trabajo Social. Máster en Educación Secundaria.

References

Brater, M. (1999): Escuela y formación bajo el signo de la individualización. En Ulrich Beck. Hijos de la libertad (pp.137-163). Buenos Aires –Argentina-: Fondo de cultura de Argentina.

Bauman, Z. (2002): Society under Siege. Londres: Polity press.

Beriain, J (1996): La integración en las sociedades modernas. Barcelona: Anthropos.

Beck, U. (1997). Kinder der Freiheit. Fráncfort del Meno: Suhrkamp. [Castellano: (1999). Hijos de la libertad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica]

Giddens, A. (1997) Vivir en una sociedad postradicional. En Ulrich Beck, Anthony Guidens y Scott Lash. Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza Universidad.

Gil Martínez, R. (1997) Manual para tutorías y departamentos de orientación. Madrid: Editorial Escuela Española.

Hernández Aristu, J. (1991) Acción comunicativa e intervención social. Madrid: Edit. Popular.

____________ (Comp.) (2009). Trabajo Social Comunitario en la Sociedad Individualizada. Valencia: Nau Llibres.

___________ (2011) Trabajo Social en el Espacio Europeo: Teoría y Práctica. Madrid: Grupo5.

Hernández Aristu, J. y López-Blasco, A. (1998) Formación Profesional Dual: Una intervención reflexiva. Valencia: Nau Llibres.

López-Blasco, A. y Hernández Aristu J. (1999) Jóvenes en una sociedad segmentada. Evaluación de la formación ocupacional. Valencia: Nau Llibres.

LOE. Ley Orgánica 2/2006 de Educación. BOE núm. 106 de 4 de mayo de 2006

LOGSE. Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE núm 238 del 4 de octubre de 1990

LOMCE. Ley Orgánica 8/2013 para la mejora de la calidad educativa. BOE núm. 295 del 9 de diciembre de 2013.

Lowe, P. (1995). Apoyo educativo y tutoría en Secundaria. Madrid: Narcea.

Rus Arboledas, A. (1996) Tutoría, departamentos de orientación y equipos de apoyo. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada

Serres, M. (2013): Erfindet Euch. Eine Liebeserklärung an die vernetzte Generation. Berlín: Suhrkamp.

Published

2016-12-22

How to Cite

Hernández-Aristu, J., & Hernández-Van-Waes, O. (2016). The tutoring in the educational system and the development of professional social skills (educational coaching). Contributions of Social Pedagogy and Social Work. Trabajo Social Global-Global Social Work, 6(11), 54–77. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.4758

Issue

Section

Epistemes
Bookmark and Share