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Autores/as

  • Martin A. Simon Pennsylvania State University, Estados Unidos
Vol. 6 Núm. 2: (Enero, 2012), Artículos, Páginas 43-49
DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v6i2.6145
Recibido: Jun 26, 2017 Aceptado: Jun 26, 2017 Publicado: Jan 1, 2012

Resumen

Cognitive analyses are typically used to study individuals, whereas social analyses are typically used to study groups. In this article, I make a distinction between what one is looking with⎯one’s theoretical lens⎯and what one is looking at⎯e.g., an individual or a group⎯. By emphasizing the former, I discuss social analyses of individuals and cognitive analyses of groups, additional analyses that can enhance mathematics education research. I give examples of each and raise questions about the appropriateness of such analyses.

Extensión de la coordinación de las perspectivas cognitiva y social

Los análisis cognitivos se usan típicamente para estudiar individuos mientras que los análisis sociales se usan normalmente para estudiar grupos. En este artículo, distingo entre lo que se usa para mirar ⎯el lente teórico propio⎯ y lo que se mira ⎯por ejemplo, un individuo o un grupo⎯. Enfatizando lo primero, discuto los análisis sociales de individuos y los análisis cognitivos de grupos sociales, análisis adicionales que pueden enriquecer la investigación en educación matemática. Presento ejemplos de cada uno de ellos y planteo preguntas respecto de la conveniencia de estos análisis.

Handle: http://hdl.handle.net/10481/18314

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