Assessing the cultural significance of a historic site: Elca, the house of the poet Francisco Brines
DOI:
https://doi.org/10.30827/erph.vi31.23899Keywords:
Burra Charter, Historic site, Cultural place, Francisco Brines, Literary landscape, Rural landscape, SignificanceAbstract
Over time, the concept of cultural property has been extended from the monument to its environment, to the territory, and has gone from comprising material elements to also encompassing the meanings related to it. It is in this context that the concept of historic site or cultural place can be understood, in which the immaterial values related to a space are recognized in preference to material elements, which may even be irrelevant. On the occasion of the initiation of proceedings to declare the house of the poet Francisco Brines as a Bien de Interés Cultural (BIC) in the category of historic site, we have applied the methodology proposed by the Burra Charter to evaluate the cultural significance of the place, the result of which has served as the basis for issuing the required opinion. This estate, which is located in the Valencian town of Oliva in a valley open to the sea and surrounded by orange groves, is the site of the family summer home that he made his habitual residence during the last years of his life. First of all, the property is identified and described, and then its cultural significance is assessed, based on the study of its historical, aesthetic, spiritual and social values. From this assessment we highlight the close relationship established between the poet, poetry and space, which makes Elca a place endowed with its own meanings which, together with its relevant aesthetic qualities, endorse its recognition as a BIC.
Downloads
References
AGUILÓ, M. (1999). El paisaje construido. Una aproximación a la idea de lugar. Madrid: Colegio oficial de ingenieros de caminos, canales y puertos.
BESÓ ROS, A. (2016). Horts de tarongers. La formació del verger valencià. València: Edicions Alfons el Magnànim.
BONET SOLVES, V. E. (2012). “Geografia i sensualitat en la pintura valenciana”. En: Adrià Besó Ros coord., Horts de tarongers. Visions culturals d’un paisatge. València: Universitat de València, pp. 79-87.
BRINES, F. (2001). “Discurso del Exmo. Sr. D. Francisco Brines Doctor Honoris Causa por la Universidad Politécnica de Valencia”. En: Francisco Brines, doctor honoris causa por la Universidad Politécnica de Valencia. En línea: <https://bit.ly/3sbpoWG>. [Consulta: 20.01.2022].
BRINES, F. (2020). Desde Elca (Antología). Valencia: Pre-textos.
CASTILLO RUIZ, J. (2009). “La dimensión territorial del patrimonio histórico”. En: José Castillo Ruiz & Eugenio Cejudo García & Antonio Ortega Ruiz coords., Patrimonio Histórico y desarrollo territorial. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía, pp. 26-48.
ESCRIVÁ MOSCARDÓ, C. & MAESTRE MARÍN, R. (2011). De las negras bombas a las doradas naranjas. Colonias escolares 1936-1939. Valencia, l’Eixam.
FERNÁNDEZ FERRER, A. (2021). “El secreto del azahar”. En: Jesús Cañete Ochoa dir., Francisco Brines: la certidumbre de la poesía. Homenaje al Premio Cervantes 2020. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 63-76.
GONZÁLEZ-VARAS, I. (2018). Conservación del patrimonio cultural. Teoría, historia, principios y normas. Madrid: Cátedra.
GREGO NAVARRO, R. (1989). “Las colonias escolares durante la Guerra Civil (1936-1939)”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie V. Hª Contemporánea, n. 2, pp. 299-328.
GREGORI PARRA, A. (2021). “Cronología”. En: Jesús Cañete Ochoa dir., Francisco Brines: la certidumbre de la poesía. Homenaje al Premio Cervantes 2020. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 131-168.
GUTIÉRREZ, M. (2009). “La escritura y el espacio: algunas notas sobre mapas y paisajes literarios”, Siglo XXI. Literatura y cultura españolas, n. 7, pp. 27-37. En línea: <https://revistas.uva.es/index.php/sigloxxi/article/view/1439/1190>. [Consulta: 20.01.2022].
ICOMOS (2013a). Carta de Burra (Carta del ICOMOS Australia para Sitios de Significación Cultural). En: <https://icomos.es/wp-content/uploads/2020/01/burra1999_spa.pdf>. [Consulta: 20.01.2022].
ICOMOS Australia (2013b). Practice note: Understanding and assessing cultural significance. En: <https://australia.icomos.org/wp-content/uploads/Practice-Note_Understanding-and-assessing-cultural-significance.pdf>. [Consulta: 20.01.2022].
MADOZ, P. (1847). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones en Ultramar. Madrid: Est. Tipográfico-Literario Universal, Vol. VII.
MARTÍNEZ YÁÑEZ, C. (2006). El patrimonio cultural: los nuevos valores, tipos, finalidades y formas de organización. Granada: Universidad de Granada. En línea: <http://hdl.handle.net/10481/1343>. [Consulta: 20.01.2022].
MARZAL, C. (2021). “Insistencias en Francisco Brines”. En: Jesús Cañete Ochoa dir., Francisco Brines: la certidumbre de la poesía. Homenaje al Premio Cervantes 2020. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 29-50.
MORELL GREGORI, J. R. (2011). Solidaritat a Oliva. 1936-1939. Gandia: CEIC Alfons el Vell.
ORTÍZ VILLETA, A. (2012a). “Fotografia i realitat dels horts de tarongers” En: Adrià Besó Ros coord., Horts de tarongers. Visions culturals d’un paisatge. València: Universitat de València, pp. 99-119.
ORTÍZ VILLETA, A. (2012b): “Hort o jardí? Passeig cinematogràfic per un paisatge idealitzat”. En: Adrià Besó Ros coord., Horts de tarongers. Visions culturals d’un paisatge. València: Universitat de València, pp. 121-137.
PÉREZ MATEO, S. (2020). “Cuando la casa museo tiene su hortus conclusus. Una puesta en valor del patrimonio natural de las casas museo en España”, Pasos. Revisa de Turismo y Patrimonio Cultural, n. 18, pp. 443-456. En línea: <https://doi.org/10.25145/j.pasos.2020.18.031>. [Consulta: 20.01.2022].
PÉREZ ROJAS, F. J. (1989). “La naranja como pretexto: La pintura valenciana del Modernismo al Regionalismo”. En: La Fruita Daurada. 750 anys amb taronges. València: Generalitat Valenciana, 1989, pp. 47-78.
PILLET CAPDEPÓN, F. (2017). Geoliteratura. Paisaje literario y turismo. Madrid: Síntesis.
ROCA RICART, R. (2012). “El paisatge dels horts de tarongers vist pels escriptors valencians”, En: Adrià Besó Ros coord., Horts de tarongers. Visions culturals d’un paisatge. València: Universitat de València, pp. 57-77.
PONS, A. & SERNA, J. (1993). La ciudad extensa. La burguesía comercial-financiera en la Valencia de mediados del XIX. Valencia: Diputació de València-Centre d’Estudis d’Història Local.
PONS, A. & SERNA, J. coords. (2009). Trénor: la exposición de una gran familia burguesa. València: Universitat de València.
POULLOT, D. (2006). Une historie du patrimoine en Occident, XVIIIe-XXIe siècle. Du monument aux valeues. Paris: Presses Universitaires de France.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las/os autoras/es conservan los derechos de autoría y otorgan a la revista el derecho de primera publicación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición).
Más infomación en Sobre la revista > Aviso de derechos de autor/a