Where are the sound recordings of a nation’s cultural heritage? What Spanish institutions dare say
DOI:
https://doi.org/10.30827/erph.vi28.18485Keywords:
cultural heritage safeguarding, sound heritage, phonogram holdings, archive surveys, taxonomy of sound archivesAbstract
The concept of cultural heritage has evolved from limiting itself to buildings and the environment, to encompassing intangible realities, through an awareness of the importance owed to documents. UNESCO’s register of the most relevant documents of mankind already mentions some collections of sound recordings, a fact that reminds countries of the need to safeguard their sound heritage. This demands a knowledge of the whereabouts of document collections, a task calling for specialized surveys. In designing them, a recent project that tried to determine where Spanish sound archives lie can prove helpful. Its first stage analyzed previous projects aimed at surveying document collections; a taxonomy of archive types was then devised; and that classification was used by a choice of memory institutions, when requested to estimate the presence of those types in their geographical zones. in spite of the scarce information available, a significant distribution of Spanish sound archives was revealed, according to types agreed upon. And a prominent fact is that known collections may be just a small portion of the nation’s total. Therefore, the audit is offered as a reference for future studies, be they in Spain or in other nations.
Downloads
References
BAGÜÉS, J. LANDABEREA, J. (2013). “Preliminares para un mapa de archivos sonoros en la Comunidad Autónoma Vasca, Navarra y País Vasco-Francés”, en XII Jornadas sobre Música Popular, 12 al 17 de noviembre de 2013. Oyarzun, Guipuzkoa: Soinuenea-Herri Musikaren Txokoa. Documento facilitado por sus autores.
CALLU, A. & LEMOINE, H. (2005). Le Patrimoine sonore et audiovisuel français : entre archives et témoignage, guide de recherches en sciences sociales. Le Roy Ladurie, E. y J. Cluzel (prefacios), J. Rigaud (postfacio), 7 vol. Paris: Belin.
CONSEJO DE EUROPA (2005). Convenio Marco del Consejo de Europa sobre el valor del patrimonio cultural para la sociedad. Faro: Consejo de Europa. En línea: <https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806a18d3>. [Consulta: 22.05.2020].
CONSEJO EUROPEO (2007). Resolución del Consejo de 16 de noviembre de 2007 relativa a una Agenda Europea para la Cultura (2007/C 287/01). Diario Oficial de la Unión Europea. S.l.: s.n. En línea: <http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:32007G1129(01)>. [Consulta: 22.05.2020].
EDMONDSON, R. (2002). Memoria del Mundo: Directrices para la salvaguardia del patrimonio documental. S.l.: UNESCO. En línea: <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001256/125637s.pdf>. [Consulta: 22.05.2020].
EDMONDSON, R. (2004). Filosofía y principios de los archivos audiovisuales. París: UNESCO. En línea: <https://www.academia.edu/1223339/Filosof%C3%ADa_y_principios_de_los_archivos_audiovisuales>. [Consulta: 22.05.2020].
FERNÁNDEZ SALINAS, V. (2008). “La protección del Patrimonio Mundial en España”, erph, Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, n.2, pp. 36-65. En línea: <https://revistadepatrimonio.es/index.php/erph/article/view/35/19>. [Consulta: 22.05.2020].
GEMBERO USTÁRROZ, M. (2005). “El patrimonio musical español y su gestión”. Revista de Musicología, 28/1 (2005), pp. 135-181. En línea: <https://www.jstor.org/stable/20798066>. [Consulta: 23.04.2021].
GITELMAN, L. (s.f). How Users Define New Media: A History of the Amusement Phonograph. MIT Communications Forum. Boston: Massachusetts Institute of Technology. En línea: <https://web.mit.edu/comm-forum/legacy/papers/gitelman.html>. [Consulta: 22.05.2020].
GOBIERNO DE ESPAÑA (1985). Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español. Boletín Oficial del Estado, vol. 29, pp. 20342–20352. En línea: <http://boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1985-12534>. [Consulta: 22.05.2020].
MAUREL, C. (2017). Les effets pervers du classement au patrimoine mondial de l’Unesco. En línea: <https://theconversation.com/les-effets-pervers-du-classement-au-patrimoine-mondial-de-lunesco-70727>. [Consulta: 22.05.2020].
MIRÓ-CHARBONNIER, I. (2019). Propuestas de gestión del patrimonio sonoro español en soporte no digital: localización, preservación, análisis, acceso y difusión. [Tesis]. Madrid: Universidad Complutense. En línea: <https://eprints.ucm.es/id/eprint/56842/1/T41385.pdf>. [Consulta: 22.05.2020].
MIRÓ-CHARBONNIER, I. (2020). “Antes y después de digitalizar: una visión crítica de la gestión de colecciones sonoras en España.” Cuadernos de Documentación Multimedia 31 (Julio). Madrid: Universidad Complutense. doi: 10.5209/cdmu.70756. En línea: <https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/70756>. [Consulta: 11.05.2021].
OLIVERA ZALDUA, M. SÁNCHEZ VIGIL, J.M, & MARCOS RECIO, J.C. (2013). “Gestión de colecciones fotográficas: Proyecto Infoco para la creación de un censo-guía de fondos y colecciones fotográficas en España, Portugal e Iberoamérica”. Ibersid, 7 (2013) 117-122. ISSN 1888-0967. En línea: <http://www.mecd.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:af9af371-0f74-4c2d-92e4-1f734e2fe048/4094-5072-1-pb.pdf>. [Consulta: 22.05.2020].
PÉREZ SÁNCHEZ, A. (2015). “La grabación sonora como objeto de estudio”. En: Pedro del Villar (coord.), Teorías en las artes. Guanajuato: Universidad de Guanajuato, 2015. 67-84. En línea: < https://www.researchgate.net/publication/299509614_La_grabacion_sonora_como_objeto_de_estudio>. [Consulta: 11.05.2021].
RAMOS-SIMÓN, F. & MIRÓ-CHARBONNIER I. (2021). “Problemas en la difusión de fonogramas desde instituciones de patrimonio y soluciones mediante procesos de gestión”. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información 35 (86): 45-71. En línea: <http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2021.86.58254>. [Consulta: 11.05.2021].
Reunión Especializada de Autoridades Cinematográficas y Audiovisuales del MERCOSUR (2013). Plan Estratégico Patrimonial. Buenos Aires: RECAM. En línea: <http://www.recam.org/pma/files/other/164/Plan20Estrategico20Patrimonial.pdf>. [Consulta: 22.05.2020].
SALVADOR BENÍTEZ, A., MARTÍNEZ COMECHE, J.A. & ALICIA ARIAS COELLO (2014). “Proyecto INFOCO: Bases para la creación de un censo—guía de fondos y colecciones fotográficos en España y México”. En: M.T. Fernández Bajón y Universidad Complutense de Madrid (eds.), Nuevos hábitos de consumo de información y lectura para la inclusión social. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Documentación.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (1972). Recomendación sobre la Protección en el Ámbito Nacional del Patrimonio Cultural y Natural. París: UNESCO. En línea: <http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001140/114044s.pdf#page=150>. [Consulta: 22.05.2020].
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (1989). Recomendación sobre la salvaguardia de la cultura tradicional y popular. París: UNESCO. En línea: <https://wayback.archive-it.org/10611/20160107214448/http://portal.unesco.org/culture/es/files/12779/10819533091recomfolklorees.pdf/recomfolklorees.pdf>. [Consulta: 22.05.2020].
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. París: UNESCO. En línea: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000153347?posInSet=5&queryId=3a0eb3cf-f62f-4414-a0ab-c4f3ce669eb1>. [Consulta: 22.05.2020].
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2006). Informe del Director General sobre las consecuencias de la proclamación de un Día Mundial del Patrimonio Audiovisual [en línea]. Paris: UNESCO. Disponible en: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001469/146936s.pdf>. [Consulta: 11.05.2021].
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2015). Recomendación relativa a la protección y promoción de los museos y colecciones, su diversidad y su función en la sociedad. S.l.: UNESCO. En línea: <http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=49357&URL_DO=DO_PRINTPAGE&URL_SECTION=201.html>. [Consulta: 22.05.2020].

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las/os autoras/es conservan los derechos de autoría y otorgan a la revista el derecho de primera publicación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición).
Más infomación en Sobre la revista > Aviso de derechos de autor/a