Educating in the "scientific habit": Modesto Bargalló and science in school classrooms in Spain (1912-39)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/dynamis.v42i2.27722

Keywords:

History of science education, pedagogical practices, material culture, Modesto Bargalló, biographies

Abstract

This work addresses the knowledge, spaces, pedagogical practices, and material culture that defined the acquisition of the “scientific habit” as the main objective of science teaching in school classrooms in Spain between 1912 and 1939. Thus, it analyzes the pedagogical project of Modesto Bargalló, one of the most outstanding Spanish science teacher educators of the first third of the 20th century. This paper explores the emergence of a science education model focused on the role of teacher training in science education for the general public

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila Fernández, Alejandro, and Juan Antonio Holgado Barroso. Formación del Magisterio en España. La legislación normalista como instrumento de poder y control (1834-2007). Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, 2008.

Barberá, Óscar. “La enseñanza de las ciencias: Un síntoma de madurez de la educación primaria”. In Escoles i Mestres: Dos siglos de Historia y Memoria en Valencia, edited by Óscar Barberá and Alejandro Mayordomo, 438-463. Valencia: Publicacions de la Universitat de València, 2017.

Bernadette Bensaude-Vincent. “Biographies as Mediators between Memory and History in Science”. In The History and Poetics of Scientific Biography, edited by Thomas Söderqvist (Nueva York: Routledge, 2007), 173-184.

Bernal Martínez, José Mariano, Renovación pedagógica y enseñanza de las ciencias. Medio siglo de propuestas pedagógicas y experiencias escolares (1882-1936) (Madrid: Biblioteca Nueva, 2001).

Bernal Martínez, José Mariano, and José Damián López Martínez. “La Junta para Ampliación de Estudios (JAE) y la enseñanza de la ciencia para todos en España”. Revista de Educación, (2007): 215-239.

Bertomeu Sánchez, José Ramón. “Beyond Borders in the History of Science Education”. In Relocating the History of Science: Essays in Honor of Kostas Gavroglu, edited by Theodore Arabatzis, Jürgen Renn and Ana Simoes, 159-173. Dordrecht: Springer, 2016.

Bertomeu Sánchez, José Ramón, and Antonio García Belmar. Abriendo las cajas negras: La colección de instrumentos científicos de la Universitat de València. Valencia: Publicaciones de la Universitat de València, 2002.

Bertomeu Sánchez, José Ramón, and Josep Simon. “Viejos objetos y nuevas perspectivas historiográficas: La cultura material de la ciencia en las aulas del siglo XIX”. In Aulas con memoria: Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos madrileños (1837-1936), edited by Leoncio López-Ocón, Mario Pedrazuela and

Santiago Aragón, 49-72. Madrid: CEIMES, 2012.

Brock, William. “British School Chemistry Laboratories, 1830-1920”. Ambix 64, no. 1 (2017): 43-65.

Crespo Pérez, María del Carmen. “Luis de Zulueta, político y pedagogo”. Revista Complutense de Educación 7, no. 1 (1996): 131-150.

Delgado Martínez, M. Ángeles. Margalida Comas Camps (1892-1972). Científica i pedagoga. Palma: Govern de les Illes Balears, 2009.

Dosse, François. La apuesta biográfica. Escribir una vida. Valencia: Publicaciones de la Universitat de València, 2007.

Galera Pérez, Antonio. “Escuela pública durante la II República (1931-1939): Aspectos administrativos y curriculares”. Cabás, no. 21(2019): 46-79.

García Belmar, Antonio. “Sites of Chemistry in the Nineteenth Century”. Ambix 61, no. 2 (2014): 109-114.

Goodson, Ivor F. “La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del currículum”. Revista de Educación (1991): 295: 7-37.

Guijarro Mora, Víctor. Artefactos y acción educativa. La cultura del objeto científico en la enseñanza secundaria en España (1845-1930). Madrid: Dykinson, 2018.

Hankins, Thomas L. “In Defense of Biography: The use of Biography in the History of Science”. History of Science 17, no. 1(1979): 1-16.

Kaiser, David. Pedagogy and the Practice of Science. Historical and Contemporary Perspectives. Londres: MIT Press, 2005.

Kohlstedt, Sally G. Teaching Children Science: Hands-On Nature Study in North America, 1890-1930. Chicago: University of Chicago Press, 2010.

Livingstone, David. Putting Science in its Place: Geographies of Scientific Knowledge. Chicago: University of Chicago Press; 2003.

López-Ocón, Leoncio; Guijarro Mora, Víctor; Pedrazuela, Mario. Aulas abiertas. Profesores, viajes y renovación de la enseñanza secundaria en los países ibéricos (1900-1936). Madrid: Dykinson, 2018.

Lucas del Ser, Carmelo. “Edmundo Lozano. El “español loco” que desafió a los océanos en la punta del África austral”. Argutorio 32, no. II(2014): 40-45.

Mainer Baqué, Juan. La forja de un campo profesional. Pedagogía y didáctica de las ciencias sociales en España (1900-1970). Madrid: CSIC, 2009.

Mateos, Julio. Genealogía de un saber escolar. El código pedagógico del entorno. Barcelona: Octaedro, 2011.

Mayordomo, Alejandro; Agulló, Carmen. La renovació pedagògica al País Valencià. Valencia: Publicaciones de la Universitat de València, 2014.

Melcón Beltrán, Julia. La formación del profesorado en España (1837-1914). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1992.

Molero, Antonio, Pozo Andrés, María del Mar del. Un precedente histórico en la formación universitaria del profesorado español. La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1909-1936). Madrid: Departamento de Educación-Universidad de Alcalá de Henares, 1989.

Moreno Martínez, Luis. “Modesto Bargalló en España (1894-1939): Una biograf ía entre la historia de la educación y la historia de la ciencia”. Historia y Memoria de la Educación 32, no. 1 (2021): 635-674.

Moreno Martínez, Luis. “Modesto Bargalló en México (1939-1981): Exilio de un migrante entre la didáctica y la historia de las ciencias”. Saberes. Revista de Historia de las Ciencias y las Humanidades 4, no. 10 (2021): 144-163.

Moreno Martínez, Luis. “El boletín Faraday (1928-29) y las relaciones entre historia y didáctica de las ciencias”. Enseñanza de las Ciencias 39, no. 3 (2021): 215-230.

Moreno Martínez, Luis. “Nombrar, definir y delimitar: Modesto Bargalló y la terminología química (1947-1973)”. Educación Química 32, no.1(2021): 122-132.

Morris, Peter. The Matter Factory. A History of Chemistry Laboratory. Oxford: Reaktion Books, 2015.

Nye, Mary Jo. From Chemical Philosophy to Theoretical Chemistry. Dynamics of matter and dynamics of disciplines 1800-1950. California: University of California, 1993.

Olesko, Katherin. “Science Pedagogy as a Category of Historical Analysis: Past, Present, & Future”. Science & Education, no.15 (2006): 863-880.

Olesko, Katherin. “Tacit Knowledge and School Formation”. Osiris, no. 8(1993): 16-29.

Otero Urtaza, Eugenio. Manuel Bartolomé Cossío. El maestro, la escuela y el material de enseñanza. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.

Pozo Andrés, María del Mar de. “La Escuela Nueva en España: crónica y semblanza de un mito”. Historia de la Educación, no. 22-23(2003): 317-346.

Pozo Andrés, María del Mar del, Segura Redondo, Manuel, Díez Torre, Alejandro. Guadalajara en la historia del magisterio español (1839-1939), cien años de formación del profesorado. Guadalajara: Publicaciones de la Universidad de Alcalá de Henares, 1986.

Rudolph, John L. “Turning Science to Account: Chicago and the General Science Movement in Secondary Education”. Isis 96, no. 3 (2005): 353-389.

Rudolph, John L. “Historical Writing on Science Education. A view of the Landscape”. Studies in Science Education 44, no. 1 (2008): 63-82.

Rudolph, John L. How we teach science. What’s changed and why it matters. Cambridge: Harvard University Press, 2019.

Shortland, Michael; Yeo, Richard. Telling lives in Science. Essays in Scientific Biography. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Simon, Josep. Communicating Physics: The Production, Circulation and Appropriation of Ganot’s Textbooks in France and England, 1851-1887. USA: University of Pittsburgh Press, 2016.

Simon, Josep. “Communicating Science and Pedagogy”. In: Beyond Borders: Fresh Perspectives in History of Science, edited by Josep Simon and Nestor Herrán, 101-112. Cambridge: Scholar Publishing, 2008.

Söderqvis, Thomas, ed. The History and Poetics of Scientific Biography. Nueva York: Routledge, 2007.

Terral, Mary. “Biography as Cultural History of Science”. Isis 97, no. 2 (2006): 306-313.

Zanetti, Cristiano. “Videmus nunc per speculum in aenigmate. ¿Y si además miramos con lupa? La biograf ía en la Historia de la Ciencia y de la Tecnología”. In La historia biográfica en Europa. Nuevas perspectivas, edited by Isabel Burdiel and Roy Foster, 119-144. Zaragoza: Institución Fernando El Católico, 2015.

Published

2022-12-31

How to Cite

Luis. (2022). Educating in the "scientific habit": Modesto Bargalló and science in school classrooms in Spain (1912-39). Dynamis, 42(2), 551–581. https://doi.org/10.30827/dynamis.v42i2.27722