Carters and muleteers in the transportation of goods in the Crown of Castile during the Late Medieval and Early Modern periods (14th-17th centuries)

Authors

  • Máximo Diago Hernández CSIC

DOI:

https://doi.org/10.30827/cnova.v0i50.29967

Keywords:

Land transport, charts, muleteers, Crown of Castile, Middle Ages, Early Modern

Abstract

The author studies the activity of the transport of merchandise in the Crown of Castile between the thirteenth and the eighteenth centuries that used the land routes. Inthe first part he pays atten- tion to the transport with carts, establishing a distinction between those carried by oxen, and those carried by mules. He identifies the main regions of the kingdom where part of the population was devoted to this activity, and the main merchandises that were transported by oxen or mules. In the second part he identifies the main regions where many muleteers were devoted to the transport of merchandise, paying special attention to those that at the same time invested in mercantile enterprises. Inthe third part he offers an introductory study about the social profile of the carriers, establishing a distinction between entrepreneurs that employed a salaried workforceand dependent workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Máximo Diago Hernández, CSIC

CSIC

References

Asenjo González, María. Espacio y sociedad en la Soria medieval. Siglos XIII-

XV. Soria: Diputación Provincial, 1999.

Bernardos Sanz, José Ubaldo. Trigo castellano y abasto madrileño. Los arrieros y comerciantes segovianos en la Edad Moderna. Valladolid: Junta de Castilla y León.

Bravo Lozano, Jesús. Montes para Madrid. El abastecimiento de carbón vegetal a la Villa y Corte entre los siglos XVII y XVIII. Madrid: Caja de Madrid.

Brumont, F. La Bureba à l’époque de Philippe II. New York: Arno Press, 1977. Cabo, A. 1955. “La Armuña y su evolución económica”. Estudios Geográficos 58 and 59: 73-136, 367-427 (1955).

Carvajal de la Vega, David. “Compañías y comercio de la madera en Castilla a fines del siglo XV e inicios del XVI”. Espacio, Tiempo y Forma. Historia Medieval 28 (2015): 210-219. DOI: 10.5944/etfiii.28.2015.14869.

Diago Hernando, Máximo. “Comerciantes campesinos en la Castilla bajomedieval y moderna: La actividad mercantil de los yangüeses entre los siglos XIV y XVII”. Historia. Instituciones. Documentos 32 (2005): 115-144.

Diago Hernando, Máximo. “La ‘quema’. Trayectoria histórica de un impuesto sobre los flujos comerciales de Castilla y Aragón (siglos XIV y XV)”. Anuario De Estudios Medievales 30, no. 1 (2000): 91-156. DOI: 10.3989/ aem.2000.v30.i1.496.

Diago Hernando, Máximo. “Los aprovechamientos comunales en las comuni- dades de villa y tierra castellanas a partir de su repoblación en los siglos XI y XII: El caso de la Tierra de Soria”. En Desarrollo y aplicación de las Ordenanzas de Aprovechamientos Forestales. Covaleda: Ayuntamiento de Covaleda, 11-50.

Diago Hernando, Máximo. “Mercaderes logroñeses en el comercio de lanas finas durante los siglos XVI y XVII”. Berceo 178 (2020): 67-100.

Diago Hernando, Máximo. “Mercaderes propietarios de ganado trashumante en la cuadrilla mesteña soriana en los siglos XVI y XVII”. Studia Historica. Historia Moderna 26 (2004): 255-282

Diago Hernando, Máximo. “Un modo de vida basado en el aprovechamiento maderero en la Castilla del Antiguo Régimen: Comercio de madera y carre- tería en los pinares de Soria-Burgos (Siglos XIII-XVIII)”. Revista española de estudios agrosociales y pesqueros 217 (2008): 59.

Diago Hernando, Máximo. La Extremadura soriana y su ámbito a fines de la Edad Media. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense, 1992.

Diago Hernando, Máximo. Soria en la Baja Edad Media: Espacio rural y economía agraria. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense, 1993. Fernández Díaz-Sarabia, Pedro. “La arriería en la merindad de Sotoscueva”. Boletín de la Institución Fernán González 227 (2003): 413-436.

García Sanz, Ángel. Antiguos esquileos y lavaderos de lana en Segovia. Segovia: Real Academia de Historia y Arte de San Quirce, 2022.

Gil Abad, Pedro. Junta y Hermandad de la Cabaña Real de carreteros. Burgos- Soria. Burgos: Diputación Provincial, 1983.

Girón Pascual, Rafael M. “Lana Sucia, Lana Lavada. Los Lavaderos de lana y sus propietarios en la España de la Edad Moderna (ss. XVI-XIX): Un Estado de la cuestión”. Investigaciones Históricas. Época Moderna y Contemporánea 39 (2019): 209-256. https://doi.org/10.24197/ihemc.39.2019.209-256.

Ladero Quesada, Miguel Ángel. La Hacienda Real de Castilla. 1369-1504. Madrid: Real Academia de la Historia.

López Gascón, José Luis, Almodóvar del Pinar: El pueblo de las Carretas. Cuenca: Diputación provincial, 2002.

López Sainz, Fernando. Documentación regia inédita de los reinados de Alfonso XI y Pedro I de Castilla, 1349-1352. 2019.

Madrazo, Santos, El sistema de comunicaciones en España, 1750-1850, Madrid, Turner y Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, 2 vols., 1987. Martín García, Gonzalo, “Un modo de vida en tierras del Duque: Los carreteros de Gredos”, en DEL SER QUIJANO, G. (Coord.), Congreso V Centenario del Nacimiento del III Duque de Alba, Fernando Álvarez de Toledo. Actas, Ávila, Diputación de Ávila-Diputación de Salamanca, pp. 373-381.

Molénat, Jean-Pierre. “Les communications en Nouvelle Castille au XVe. Siècle”. En Les communications dans la Péninsule Ibérique au Moyen Âge. París, 1981: 155-162.

Moreno Arriba, Jesús, “La Real Cabaña de Carreteros: La edad de oro de la actividad comercial en la Sierra de Gredos (Ávila, España)”, Progressus. Revista de Historia, Scrittura e Società 5, no. 1 (2018): 77-100.

Motis Dolader, Miguel Ángel. Los judíos de Tarazona en el siglo XIV. Colección Documental. Tarazona: Centro de Estudios Turiasonenses, 2003.

Ortega Valcárcel, José. La transformación de un espacio rural. Las montañas de Burgos.Valladolid: Universidad, 1974.

Ortuño Molina, Jorge. Realengo y señorío en el marquesado de Villena. Organización económica y social en tierras castellanas a finales de la Edad Media (1475-1530).Murcia: Real Academia Alfonso X, 2005.

Pérez Bustamante, R. “El marco jurídico para la construcción y reparación de caminos (Castilla: siglos XIV y XV)” en Les communications dans la Péninsule Ibérique au Moyen Age, CNRS (París, 1981), 163-178.

Pérez Romero, Emilio. “Trashumancia, comercio lanero y crédito. La Compañía de Ganaderos de las Provincias de Soria y Burgos (1781-1800)”, Historia Agraria 23 (2001): 119-146.

Pérez Romero, Emilio. Patrimonios comunales, ganadería trashumante y sociedad en la Tierra de Soria. Siglos XVIII-XIX (Valladolid: Junta de Castilla y León, 1995).

Phillips, Carla Rahn, y William D. Phillips. El toisón de oro español: Producción y comercio de lanas en las épocas medieval y moderna. Valladolid: Junta de Castilla y León, 2005.

Priotti, J.P. “En Espagne, de nouveaux protagonistes de l´économie (XVIe.-XVIIe siècles). Les muletiers yangois du Quichotte”, Congrès national des sociétés historiques y scientifiques 126 (Toulouse: Comité des Travaux Historiques et Scientifiques, 2001): 109-152.

Ringrose, David. Transportation and economic stagnation in Spain. 1750-1850. Durham: Duke University Press, 1970.

Rodríguez Díaz, Elena E. “Carreteros y arrieros de Sajambre. El intercambio de mercancías en la montaña oriental leonesa (SS. XVI-XVIII)”. Estudios Humanísticos. Historia 14 (2015): 39-71

Rubio Pérez, Laureano.M. Arrieros maragatos. Poder, negocio, linaje y familia. Siglos XII-XX.León: Fundación Hullera vasco-leonesa, 1995.

Rubio Semper, A. Fuentes Medievales Sorianas. Ágreda II (Soria: Diputación Provincial, 2001).

Ruiz Álvarez, Raúl. “El transporte en el reino de Granada (siglo XVIII)”. Cuadernos de Historia Moderna 46, no. 1 (2021): 235–259. https://doi. org/10.5209/chmo.71827.

Ruiz Álvarez, Raúl. “Los oficios del Transporte en el reino de Granada: arrieros y trajineros de Guadix y su tierra (s. XVIII)”. Investigaciones Históricas. Época Moderna Y Contemporánea 41 (2021): 589-630. https://doi.org/10.24197/ ihemc.41.2021.589-630.

Tudela, José. La Cabaña Real de Carreteros. Madrid: Sociedad de Estudios y Publicaciones, 1963.

Vassberg, David E. The village and the outside world in Golden Age Castile. Mobility and Migration in Everyday Rural Life. Cambridge (Massachusetts): Cambridge University Press, 1996.

Published

2024-12-05

How to Cite

Diago Hernández, M. (2024). Carters and muleteers in the transportation of goods in the Crown of Castile during the Late Medieval and Early Modern periods (14th-17th centuries). Chronica Nova. Revista De Historia Moderna De La Universidad De Granada, (50), 41–78. https://doi.org/10.30827/cnova.v0i50.29967