Opportunities lost or gained: the women and girls of the Santa Cruz school, under the patronage of the inquisition in colonial Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/cnova.v0i49.18437

Keywords:

dowries, orphans, Inquisition, colonial Lima, Colegio Santa Cruz

Abstract

This research deals with orphans who knew how to use or not the opportunities offered by a patronage managed by the Inquisition through their scholarships for study, stay and maintenance at the Santa Cruz school and access to one of the dowries to form a home or enter to a convent in colonial Lima. It also deals with the women in charge of the care and education of the girls, who worked for a stipend and lived with them, to the point that some retired after thirty years of service, obtaining some benefits such as maintenance and care until their death. These lost and won opportunities have been documented in records kept in the General Archive of the Peruvian Nation, which has been analyzed, obtaining as a result that there was a female world ruled by the Inquisition where subordination and fidelity were rewarded and disobedience punished. This school is considered as a seclusion with touches of a convent unless in the conformation of its spatial area in the colonial time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Ermila Rivasplata Varillas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima

Doctora en Historia otorgado por la Universidad de Sevilla y  Doctora en Europa, el mundo mediterráneo y su difusión atlántica por la Universidad Pablo de Olavide.

References

Archivo General de la Nación (Perú), AGN

Constituciones del Colegio de Santa Cruz de las Niñas Expósitas, Lima, 1659. https://archive.org/details/constitucionesde00cole/page/n15/mode/2up

Real Academia Española. Diccionario de la lengua castellana, en que explica el verdadero sentido de las voces, su naturaleza y calidad, con las frases o modos de hablar, los proverbios o refranes y otras cosas convenientes al uso de la lengua. Madrid: Herederos de Francisco del Hierro, T.IV, 1734.

Agua de la Roza, Jesús. La infancia en Madrid a finales del Antiguo Régimen. Una visión a través de la documentación de la Mesa de Madrid. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, tesis de maestría, 2010.

Albornoz Vásquez, María Eugenia. “El precio de los cuerpos maltratados: discursos judiciales para comprar la memoria de las marcas de dolor. Chile, 1773”. Historizar los cuerpos y las violencias. América Latina, siglos XVII-XXI. Dossier coordinado por María José Correa Gómez y Romané Landaeta Sepúlveda, 2009.

Baade, Colleen R. “Monjas músicas y música de monjas en los conventos fran- ciscanos de Toledo, siglos XVI-XVIII”, La clausura femenina en el Mundo Hispánico: una fidelidad secular: Simposium (XIX Edición), coordinado por Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla. San Lorenzo del Escorial, 2 al 5 de septiembre, vol.1, (2011): 545-562.

Birriel Salcedo, M. “Las mujeres en la frontera del Poniente granadino”, en Las mujeres en la Historia. Itinerarios por la provincia de Granada. Granada: Universidad de Granada, (2012): 139-184.

Carmona García, Juan Ignacio. El extenso mundo de la pobreza. La otra cara de la Sevilla Imperial. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, Servicio de publi- caciones, 1994.

Cordero Fernández, Macarena. “Las penas y los castigos para la idolatría aplicados en las visitas de idolatría en Lima durante el siglo XVII”, Revista Estudios Histórico Jurídicos, n° 32. Valparaíso, (2010): 351-379.

De la Iglesia García, Jesús. El debate sobre el tratamiento de los pobres durante el siglo XVI, en La iglesia española y las instituciones de caridad, coor- dinado por Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla, El Escorial: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina: Ediciones Escurialenses, (2006): 5-30.

Ferraz Lorenzo, Manuel. “La enseñanza en España durante el Antiguo Régimen (s. XVIII) El ejemplo periférico insular de Gran Canaria, como fraude de la Ilustración a la educación popular”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8, n°18, (2003): 479-502.

Gascón Uceda, María Isabel. “Honor masculino, honor femenino, honor familiar”, Pedralbes, 28, n°2, (2008): 635-648.

Gonzalo Aizpuru, Pilar. Las mujeres en la Nueva España, educación y vida cotidiana. México: el Colegio de México, 1987.

Mannarelli, María Emma. Pecados públicos. La ilegitimidad en Lima, siglo XVII. Lima: Centro de la Mujer Peruana Flora Tristán, 1994.

Olarte Martínez, Matilde. "Retribución económica de la enseñanza musical de la mujer en los conventos femeninos de clausura", en La Mujer, creadora y transmisora de culturas en el área mediterránea: el Mediterráneo como ágora de encuentro. Valencia: Institut Valencia de la dona, (1992): 275-287. Ortega López, Margarita. “El periodo barroco (1565-1700)”, en Historia de las Mujeres en España, coordinado por Pilar Folquera, Cristina Segura Graiño

y Elisa Garrido González. Madrid: Editorial Síntesis, (1997): 249-344.

Pérez Mallaina Bueno, Pablo Emilio. Retrato de una ciudad en crisis. La sociedad limeña ante el movimiento sísmico de 1746. Sevilla: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Escuela de Estudios Hispanoamericanos. Pontificia Universidad Católica del Perú, Instituto Riva Agüero, 2001.

Periáñez Gómez, Rocío. La esclavitud en Extremadura (siglos XVI-XVIII). Cáceres: Universidad de Extremadura, 2008.

Porro Herrera, María Josefa. Mujer sujeto / mujer objeto en la literatura espa- ñola del Siglo de Oro. Málaga: Universidad de Málaga, Atenea, Estudios sobre la mujer, 1995.

Reyes Morales, Cayetano. “Un día de clases en la época colonial”, Relaciones (COLMICH), Colegio de Michoacán, (1994): 7-35.

Rivasplata Varillas, Paula Ermila. “Los hospitales sevillanos refugio de mujeres inmigrantes en el Antiguo Régimen castellano, vistos a través de los hospitales de las Cinco Llagas y San Hermenegildo”, Trocadero, nº 26, (2014): 27-51.

Rivasplata Varillas, Paula Ermila. “Las madres del bien morir del Hospital de las Cinco Llagas de Sevilla en el Antiguo Régimen”, Erebea Revista de Humanidades y Ciencias Sociales n°4 (2014): 81-118.

Rivasplata Varillas, Paula Ermila. “Economía en crisis, La respuesta institucional: corporaciones de atención a la mujer de la monarquía hispánica entre los siglos XVI y XVII”, Tendencias, Vol. 19, n° 2 (San Juan de Pasto), (2018): 201-228.

Robles Vizcaíno, Socorro. “Las mujeres en la castellanización de Guadix y el marquesado de Zenete”, en Las mujeres en la historia: itinerarios por la provincia de Granada, coordinado por María Socorro Robles y Margarita María Birriel Salcedo, 221-272, Granada: Universidad de Granada, 2012.

Van Deusen, Nancy E. Entre lo sagrado y lo mundano. La práctica institucional y cultural del recogimiento en la Lima virreinal. Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos. Fondo editorial de la Universidad Católica, 2007.

Published

2023-12-20

How to Cite

Rivasplata Varillas, P. E. (2023). Opportunities lost or gained: the women and girls of the Santa Cruz school, under the patronage of the inquisition in colonial Lima. Chronica Nova. Revista De Historia Moderna De La Universidad De Granada, (49), 405–433. https://doi.org/10.30827/cnova.v0i49.18437