Training and development of Digital and Intercultural competence of early childhood educators to promote school coexistence
DOI:
https://doi.org/10.30827/revpaz.v11i1.6490Keywords:
Intercultural Competence, Convivence, Training, ICT, ConflictAbstract
Multiculturality is phenomenon that, through the globalization and the emerging use of the Information and Communication Technologies (ICT), has become more notable within our society and has brought the need of having citizens able to value the differences present in others so, through the development of the Intercultural Competence, there can be a real intercultural dialogue and promote coexistence in schools. This article will analyze the characteristics of a training program based on the INCULTIC model and how it is related with the development of the Intercultural Competence and ICT Competence of future pedagogues in early childhood education. This study was developed under an Action-research approach, using both qualitative and quantitative techniques and instruments. A program based in the INCULTIC model was planned, designed, applied and evaluated in order to find out that, after finishing the program, there were significant changes in the development of the Intercultural Competence and ICT Competence of the participants after the training program. Through this study findings, it was evident that participants developed the skills and abilities to design and apply pedagogical strategies that were culturally appropriated in order to foster citizenship competences and communicative competences to promote school coexistence.
Downloads
References
Ander-Egg, Ezequiel (2003) Repensando la investigación-acción participativa, Buenos Aires, Grupo Editorial Lumen Hvmanitas.
Aguilar, Esperanza, Corredor, Martha, Ewert, Claude, Fiallo, Jorge, Porras, Hernán y Ramón, Jorge (2008) Aula virtual, una alternativa en educación superior, Bucaramanga, Universidad Industrial de Santander.
Alonso, Catalina y Gallego, Domingo (2011) Tecnocimiento: Conocimiento y tecnología, Educación, Sociedad y Tecnología, Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces, pp. 1-37.
Allen, Lew y Calhoun, Emily (1998) Schoolwide Action Research: findings from six years of study, Phi Delta Kappan, volumen 79, nº 9, pp. 706-710.
Aranega, Susanna y Domenech, Joan (2001) La educación primaria: retos, propuestas y dilemas, Barcelona, GRAO.
Arredondo, Patricia, Toporek, Rebecca, Brown, Sherlon, Jones, Janet, Locke, Don, Sanchez, Joe, et al. (1996) Operationalization of the multicultural counseling competencies, Journal of Multicultural Counseling and Development, volume 24, pp.42-78.
Arroyo, Adriana. (2016). Pedagogías decoloniales y la interculturalidad: perspectivas situadas. Interculturalidad y Educación Desde el Sur: Contextos, experiencias y voces, Ecuador, Editorial Universitaria Abya-Yala, pp. 47-66.
Besalú, Xavier (2010) La escuela intercultural. Edición Electrónica. [En línea].España: Red de escuelas interculturales. http://www.escuelasinterculturales.eu/spip.php?article73 [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Casillas, Miguel, Badillo, Jessica y Ortiz, Verónica (2012) Educación Superior para indígenas y afrodescendientes en América Latina, México, Universidad Veracruzana.
Delval, Juan (2000) Aprender en la vida y en la escuela, Madrid, Morata.
Creswell, John (2014) Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 4th ed. Thousand Oaks, California, SAGE Publications.
Escontrela, Ramón y Stojanovic, Lily (2004) La integración de las TIC en la educación: apuntes para un modelo pedagógico pertinente, Revista de Pedagogía, volumen 25, n°74, pp. 481-502.
Gallego, Domingo, Alonso, Catalina y Cacheiro, María (2011) Educación, sociedad y tecnología, Madrid, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S. A.
García, José Luis (2005) Educación Intercultural. Análisis y propuestas, Revista de Educación, n° 336, pp. 89-109.
Gómez, Marcela (2009) Competencias Interculturales. Estudio exploratorio-descriptivo de competencias interculturales en instructores comunitarios del Consejo Nacional de Fomento Educativo que brindan servicio en la Modalidad de Atención Educativa a Población Indígena del Estado de Chiapas (Tesis doctoral), Escuela de Graduados en Educación– Tecnológico de Monterrey, Recuperado de http://ftp.ruv.itesm.mx/apoyos/conacyt/chiapas2009/chiapas2009/publicaciones.html.
Hernández, Liz y Muñoz, Luisa (2012) Usos de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en un proceso formal de enseñanza y aprendizaje en la Educación Básica, Zona Próxima, (16) 2-13, en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85323935002 [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Hernández, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista, Pilar, (2010), Metodología de Investigación, Quinta edición, México: McGraw Hill.
Iglesias, María. (2008) Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: Dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, (047), 49-70.
Kester, Virginia. (1994) Factors that affect African-American students’ bonding to middle school. The Elementary School Journal, 95(1), 63–73.
Lemus, Heylim (2013). La educación intercultural en el contexto de la atención y educación de la primera infancia: “el caso educativo del jardín social infantil perlitas del otun de la comuna villa santana de la ciudad de Pereira”. Universidad tecnológica de Pereira. Memoria Académica, en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/3893/1/306432L562.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Lluch, Xavier. (2012). Educación Intercultural y currículum, en: http://www.escuelasinterculturales.eu/spip.php?article147 [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Llinás, Humberto. (2014). Introducción a la estadística matemática, Barranquilla: Editorial universidad del Norte, ECOE ediciones.
Malik, Beatriz. (2003) Desarrollo de competencias interculturales. Material para un curso de doctorado, en: http://www.uned.es/centrointer/investigacion_competencias.htm [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Medina, Antonio, Domínguez Maria Concepción y López, Encarnación (2010). Tendiendo puentes hacia la interculturalidad: las nuevas escuelas y docentes, Granada, Educiones Ky L.
Ministerio de Educación Nacional (1997). Decreto N° 2247 de Septiembre 11 de 1997. Bogotá, en http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/col-_preescolar.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Ministerio de Educación Nacional (2006). Guía N°3 Manual de evaluación de desempeño. Bogotá, Colombia, en http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81030_archivo_pdf.pdf. [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Ministerio de Educación Nacional (2009). Documento N°10 desarrollo infantil y competencias para la primera infancia. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente, en: http://www.eduteka.org/pdfdir/MEN-Competencias-TIC-desarrollo-profesional-docente-2013.pdf [Consultado el 28 de septiembre de 2017].
Ministerio de Educación del Perú (2005). La Interculturalidad en la Educación. Perú: UNICEF, en: https://www.unicef.org/peru/_files/Publicaciones/Educacionbasica/peru_educacion_interculturalidad.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Mills, Geoffrey (2011). Action research: A guide for the teacher researcher (4th ed.). Boston: Pearson.
Navarro, Vanessa y Ricardo, Carmen (Julio, 2016). Modelo de Innovación de formación docente en el uso de TIC y Diálogo entre las culturas. Meza (presidencia). IV Congreso Iberoamericano y V Nacional por una Educación Nacional. Congreso dirigido por Fundación de una Educación de Calidad. España
Osterman, Karen F Kottkamp, Robert (1993). Reflective practice for educators: Improving schooling through professional development. Newbury Park, CA: Corwin
Poblete, Rolando. (2009) Educación intercultural en la escuela de hoy: reformas y desafíos para su implementación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), pp. 181-200, en: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art11.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Ricardo, Carmen. (2013). Development of Intercultural Competences in Virtual Learning Environments. (doctoral dissertation). UNED, en: http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/38134/1/CarmenTesis.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Ricardo, Carmen y Mizzuno, Jorge. (2016) Pedagogical Intercultural Practice of Teachers in Virtual Enviroments. Turkish Online Journal of Distance Education, 17 (4), 0-0. DOI: 10.17718/tojde.24492 [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Sancho, Juana. (2006) Tecnologías para transformar la educación. Madrid: Akal.
Schmelkes, Sylvia. (2004). La educación intercultural: Un campo en proceso de consolidación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (20), 9-13, en: http://www.redalyc.org/pdf/140/14002002.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Sue, Derald, & Sue, David. (1990) Counseling the culturally diverse: Theory and practice. (2nd ed.) Nueva York: Wiley.
Sue, Derald, Arredonto, Patricia, Mcdavis, Roderick (1992). “Multicultural counseling competencies and standards: A call to the profession”. Journal of Counseling and Development, 70, 477-486.
Trigueros, Javier, Sánchez, Raquel y Vera, María Isabel. (2012) El profesorado de educación primaria ante las TICS. Realidad y retos.(spanish). Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(1),101-112
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICs en educación en América Latina y el Caribe, en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Vilà, Ruth. (2008) La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el primer ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria. España: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, CIDE: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Valverde, Adrián. (2010) La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco, 17(48), 133-174, en: http://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v17n48/v17n48a8.pdf [Consultado el 30 de septiembre de 2017].
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.