A torero called William Shakespeare

Authors

  • Bernard Traimond Université de Bordeaux

DOI:

https://doi.org/10.30827/ic.28479

Keywords:

Shakespeare, Arena, Bull-fighting, Globe Theatre×

Abstract

What did Shakespeare do in London Theatre between 1585 and 1595? Although we do not have any evidence, sorne clues can be found within the context. By that time, most theaters were 'small arenas', as shown by the now rebuilt Globe Theater. Moreover, Shakespeare's plays often mention bull-fighting scenes. Thus, one might suppose that in his early work, the playwright was a bull-fighter.

Author Biography

Bernard Traimond, Université de Bordeaux

Después de estudiar economía política, arribó a la antropología de las sociedades rurales europeas. Abandonando la "revisión" del folclore como se hizo en los años setenta, se dirigió hacia el examen de las palabras de los oradores que tomando prestada de Alessandro Duranti, la etiqueta etnopragmática. Ha trabajado en tres direcciones, examinando preguntas que generalmente son ajenas a la antropología, la moneda o la ortografía, denunciando las debilidades de la antropología, en particular la calidad de las fuentes que utiliza, y finalmente, atención al detalle de los discursos. Últimos libros publicados: Qu'est-ce que l'ethnopragmatique?, Pessac, PUB, 2016, Anthropologue dans la Lande, Dax, Société de Borda, 2017.

References

AGULHON, Maurice. De Gaulle. Histoire, symbole, mythe, París, Pion, 2000.

CHAUVIER, Eric. Anthropologie, París, Allia, 2006.

CORBIN, Alain. Le monde retrouvé de Louis-FrançoisP inagot. Sur les traces d'un inconnu, 1798-1896, París, Flammarion, 1998.

DICKEY, Stephen. "Shakespeare's Mastiff Comedy", Shakespeare Quaterly, vol. 3, 1991.

FOUCAULT, Michel. Naissance de la clinique. Une archéologie du regard médica!, París, PUF, 1963.

GREENBLATT, Stephen. Shakespearean Negociations. The Circulation of Social Energy in Renaissance England, Berkeley, Los Ángeles, University of California Press, 1988.

HILLO, Jose Delgado. Tauromaquia o arte de torear a caballo o a pie, Cádiz, JS, 1987 (1796).

LAROQUE, François. Shakespeare et la féte, París, PUF, 1988.

LAROQUE, François- Shakespeare. Comme il vous plaira, París, Gallimard, Découvertes, 1991.

LOPEZ IZQUIERDO, Francisco. Fiesta Nacional (calendario de los toros tradicionales y populares), s.1., Agualarga, 1996.

MAGUIN, Jean-Marie y Angela. William Shakespeare, París, Fayard, 1996.

MARIN, Louis. Le portrait du roi, París, Éditions de Minuit, 1981.

PHILO, Chris. "Animals, geography, and the city: notes on inclusions and exclusions", Society and Space, vol. 13, nº 6, diciembre 1995.

PONTICELLI, Giorgio. La tradition tauromachique en ltalie, s.I., Union des Bibliophiles Taurins de France, 1997.

REATO, Danilo. Histoire du Carnaval de Venise, Burdeos, Oréa-Marco Polo, 1991.

SHAKESPEARE, William. Ouvres completes. Édition bilingue, París, Robert Laffont, Bouquins, 1995-2002, 8 vols.

SWIDERSKI, Richard. The False Fomwsan: George Psalmanazar and the Eighteeth Century Experiment of Identity, San Francisco, Mellen Research University Press, 1991.

THOMAS, Keith. Dans le jardin de la nature. La mutation des sensibilités en Angleterrea l'époque modeme, París, Gallimard, 1985.

THOMSON, Peter. Shakespeare's Professional Career, Cambridge, Cambridge University Press, 1992.

TRAIMOND, Bernard. Les fêtes du taureau. Essai d'ethnologie historique, Burdeos, AA Éditions, 1996.

Published

2020-10-15

Issue

Section

Artículos