Birds, rascals and angels. A geography of publicity

Authors

  • Antonio Pérez

Keywords:

Publicity/propaganda, Consumerism, Counter-publicity, Consent

Abstract

Descriptive geography of the differentways of publicity with historical references from the 1950s to now, from which we highlight some especially extravagant or significant advertising campaigns. We finish with a recollection of the organization opposed to the consummerist alienation, partly created-and mostly vitalized- by publicity. As in every descriptive-comprehensive listing, the selection of cases is partial. We couldn 't avoid to use adjectives, qualificative -mostly specificative- and/or demonstrative

Author Biography

Antonio Pérez

Antropólogo. Realizó trabajo de campo en Río Negro (Amazonas) y Melanesia. Fue Comisario de Asuntos Indígenas de la Sociedad Estatal del V Centenario. Colaborador habitual de revistas libertarias.

References

ARTIEDA, K. ; ZARZA, R. (2013): Diseño sin diseño. 50 objetos anarquistas, Madrid.

CAMNITZER, L. (2008): Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano, Montevideo-Buenos Aires.

CARO ALMELA, A. (2013): "Revolución como objeto de consumo". Diagonal, n.º 199, 30 mayo-12 junio.

PACHECO RUEDA, M. (2009): "El discurso disidente de la contrapublicidad verde", Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, III: 1, 55-82.

PÉREZ, A. (1997): "Monaguillos del consumismo: Introducción a la etnopublicidad amerindia", Anales del Museo de América, 5, 147-166.

PITARCH, P. (2001): "El laberinto de la traducción: la Declaración Universal de los Derechos Humanos en tzeltal", en Los Derechos Humanos en tierras mayas. Política, representaciones y moralidad. Coord. por Pedro Pitarch y Julián López García, Madrid, 127-160.

TORRES, M. (2001): '"Filosofías' para todo". El País. 27 mayo.

VOYER, J.-P. (1975): "Introduction a la science de la publicité", en http://leuwen.perso.neuf.fr/isp.htm (s.f.).

Published

2023-06-18

Issue

Section

Criticar