FROM THE GARDENS OF OUAGADOUGOU TO THE SALT MARSHES OF LA MALAHÁ: TOWARDS A MODEL OF A SOCIOCULTURAL AND MULTIDISCIPLINARY LANDSCAPE

Authors

  • María Flores-Fernández Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/ic.27890

Keywords:

garden, landscape, environmental humanities, literature, imaginary

Abstract

Abstract. Both the garden and the salt pans are defined as landscape constructions
conceived from multiple interrelations and natural, social and cultural transformations.
Both share a symbolic model in terms of their spatial arrangement, which obeys geometric patterns that give them a great historical, literary, landscape and ecological value. Not
only is an anthropic action exerted on their landscapes, but also a network of cultural
images is being built. Thus, the present research proposes to elucidate, from a multidisciplinary approach, the socio-cultural relations that exist in two in two models of urban
landscape, such as the gardens of Ouagadougou, in Grenoble (France) and the salt mines
of La Malahá (Spain). The literary evidence underlying these gardens - one real and the
other allegorical - allows us to identify in both a purely feminine dimension, as well as
to claim their recognition as "cultural landscapes" through the alpine mythology and the
classical poetry of Al-Andalus.

Author Biography

María Flores-Fernández, Universidad de Granada

María Flores Fernández es profesora en el área de Filología Francesa en la Universidad de Granada. Amplió sus estudios en la Universidad Grenoble Alpes y en la Universidad Jean Moulin Lyon III. Es miembro MITEMA y del Observatorio de Prospectiva Cultural (HUM-584). Forma parte del Centre de Recherches Internationales sur I'maginaire (CRI2i) . Ha publicado diversos artículos y capítulos de libro, entre los que destaca « Le paysage thanatique et féminin chez Gustave Moreau. Étude mythocritique de Orphée sur la tombe d’Eurydice » (2021). Desde 2018, lleva a cabo el proyecto Imago salis, una aplicación práctica en el paisaje de las salinas

References

Assunto, R. (1960). « Introduzione alla critica del paesaggio », in De Homine, nº 5-6, pp. 252-278.

Abry, J. & Joisten, A., (1995). Êtres Fantastiques des Alpes. Extraits de la collecte Charles Joisten, 1936-1981. París : Entente.

Bachelard, G. (1948). La Terre et les rêveries de la volonté. París: José Corti.

Bachelard, G. (1957). La Poétique de l’espace. París: PUF.

Berque, A. (1990). Médiance de milieux en paysage. Montpellier: GIP Reclus.

Clément, G. (1991). Le jardin en mouvement. Paris: Pandora.

Clément, G. (2012). Jardins, paysage et génie naturel. Paris: Fayard, coll. Collège de France.

Durand, G. (1960). Les Structures Anthropologiques de l'imaginaire. Paris: Dunod. 2016.

Flores Fernández, M. (2020). «De la discipline à l'indiscipline du jardin: oasis de la pensée ou réseau de connaisance?», in CAIOZZO, A. & MONTORO ARAQUE, M. (édits). Le jardin, entre spiritualité, poésie et projections sociétales : approches comparatives. Valenciennes, PUV, pp. 394-410.

González Alcantud, J.A. (2015). Travesias estéticas. Etnografiando la literatura y las artes. Granada: EUG.

Ibn Said, A. & Moral Molina, C. (1997). Abu Ya'Far Ibn Sa'Id: Un poeta granadino del siglo XII. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional.

Joisten, Ch., Abry, J. & Joisten, A. (2005). Êtres fantastiques. Patrimoine narratif de I'sère. Grenoble: Musée Dauphinois.

Joisten, Ch. & Joisten, A. (1971). Contes populaires du Dauphiné. Tome 3. Grenoble: Musée Dauphinois.

López Martos, J.M. (2018). «Las salinas: clasificación, caracterización y evolución de un paisaje cultural» in. Arias García, J.: Historia, territorio y paisaje en los humedales de Andalucía. Enfoques y perspectivas multidisciplinares. Granada: Alhuli, pp. 105.152.

Luengo, A. & Marín, C. (1994). El Jardín de la sal. Cabildo de Tenerife. Tenerife: Ecotopía Ediciones Tenydea S.L.

Malpica Cuello, A. (2008), «La explotación de la sal en el marco de la economía del reino nazarí de Granada», in Castrellón Huerta, B.R.: Sal y Salinas: un gusto ancestral. Diario de Campo, Suplemento 51: México, pp. 59-68.

Marín, M. (1987). «Ibn al-Hatib, Historiador de la época omeya en al-Andalus», in. Revise de la Faculté des Lettres de Tetouan, n° 2. 1987, 7-23.

Moinier, B. & Weller, 0. (2015). Le Sel dans l'Antiquité ou les cristaux d'Aphrodite. París: Les Belles Lettres.

Montoro Araque, M. « Editorial. L'imaginaire andalou, un imaginaire aux multipes accords » in «To-piques: Imaginaires andalous», IRIS n° 35, Grenoble: ELLUG, 2014, pp. 67-70.

Pérés, H. (1990). Esplendor de Al-Ándalus: la poesía andaluza en árabe clásico s. XI. Madrid: Hiperión.

Platon. (2005). Timeo, trad. Conrrado Eggers Lan. Buenos Aires: Colihue.

Pons Boigues, E (1898). Ensayo bio-bibliográfico sobre los historiadores y geógrafos arábigo-españoles. Madrid: Establecimiento Tipográfico de San Francisco de Sales.

Ranciére, J. (2020). Le temps du paysage. Aux origines de la révolution esthétique. París: La Fabrique. Solares, B. (2021). Imaginarios de la naturaleza. Hermenéutica simbólica y crisis ecológica. Ciudad de México: Editorial Itaca (UNAM).

Thébaud, P. (2007). Dictionnaire des jardins et paysages. París: Éditions Jean Michel Place .

Torres-Márquez, M. «El paisaje como patrimonio sensitivo. El registro perceptual del paisaje» in. Calderón Roca, B. (2018). Valores e identidad de los paisajes culturales. Instrumentos para el conocimiento y difusión de una nueva categoría patrimonial. Granada: EUG.

Vallvé, J. (1982). «La agricultura en al-Andalus» in Al-Qantara, 3(1), pp. 261-298.

Walter, Ph. (2012). « Une fée nommée Parole », pp. 227-236 in Caiozzo, A. & Ernoult, N. (2012). Femmes médiatrices et ambivalentes. Mythes et imaginaires. París: Armand Colin.

Published

2022-10-15 — Updated on 2023-05-07

Issue

Section

Investigar