Contribution of Freinet pedagogy to Education for Peace
DOI:
https://doi.org/10.30827/revpaz.v9i2.4377Keywords:
Peace education, Freinet pedagogy, assembly, education technique, cooperation, coexistenceAbstract
This article offers a vision which connects Freinet pedagogy to Education for Peace, trying to point out the coincidences between both educational proposals, and, at the same time, enumerating the contributions made by the Célestin Freinet proposal which help for the practice of Education for Peace in the school context.
Everything is part of a research that focuses its study on Freinet pedagogy as part of an educational movement which compromises with the educational renovation and the social transformation. In order to carry out this research, the use of a methodological complementarity between the qualitative and the critical approach has been utilised. On the other hand, the main technique used to collect information has been the interview with those teachers who have implemented Freinet pedagogy in the classroom.
Taking into account the testimonies of these teachers, a series of educational proposals and techniques could be highlighted. These ones are in favour of the practice of Education for Peace in the classroom and they are part of Freinet proposal. Among the Freinet techniques, it should be emphasised the classroom assembly, which is the one that makes it possible to improve the living together in the classroom at the same time that it is supported on principles, such as, the cooperation.
Downloads
References
Albert Gómez, María José (2006) la investigación educativa. Claves teóricas, Madrid, McGraw Hill
Fernández Herrería, Alfonso (2003) La educación para la paz en el contexto de la complementación de paradigmas y la postmodernidad [en línea] Num. 6 (Ejemplar dedicado a: Educación para la paz), pp. 107-127 <http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/354> [Consultado el 14 de marzo de 2016]
Finkel, Lucila; Parra, Pilar y Baer, Alejandro (2008) La entrevista abierta en investigación social: Trayectorias profesionales de ex deportistas de élite. En Gordo López, Ángel y Serrano Pascua, Araceli (coord.) Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social, Madrid, Pearson, pp.127-154.
Fontevedra Carreira, Pilar (2013) El movimiento Freinet en el mundo [en línea]. Cuadernos de Pedagogía, Nº 433, Sección Tema del Mes, Editorial Wolters Kluwer España, <http://www.cuadernosdepedagogia.com/Content/Documento.aspx?params=H4sIAAAAAAAEAO29B2AcSZYlJi9tynt/SvVK1+B0oQiAYBMk2JBAEOzBiM3mkuwdaUcjKasqgcplVmVdZhZAzO2dvPfee++999577733ujudTif33/8/XGZkAWz2zkrayZ4hgKrIHz9+fB8/Itps0ny28wuzabvOyqfV9LNd/F5c5m+yCX2+ytr5SVlM33725hcWs9lnT9/s0LP78OD+/r1feJnXTVEtP9vb2b23c293Dx8U59cE5c31Kv/sPCub/Bfmk6p6G7z3+5v2/w+qfz2XfAAAAA==WKE > [Consultado el 1 de julio de 2015].
Freinet, Célestin (1979a) La educación moral y cívica, Barcelona, Laia.
Freinet, Célestin (1979b): Las invariantes pedagógicas, Barcelona, Laia.
Freinet, Célestin (1979c): Los métodos naturales II. El aprendizaje del dibujo, Barcelona, Fontanella
Freinet, Célestin y Salengros, Roger (1976) Modernizar la escuela, Barcelona, Laia.
Freinet, Elise (1974) Nacimiento de una pedagogía popular. Historia de una escuela moderna, Barcelona, Laia.
Freinet, Elise (1978) La trayectoria de Célestin Freinet. La libre expresión en la Pedagogía Freinet, Barcelona, Gedisa.
Gadotti, Moacir (2008) Historia de las ideas pedagógicas, México, Siglo XXI editores.
ICEM (1981) Perspectivas de educación popular, Barcelona, Fontanella.
Imbernón Muñoz, Francisco. (2001): Célestin Freinet y la cooperación educativa. En
Trilla, Jaume (Coord.): El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona. Editorial Grao
Kincheloe, Joe L. (2001): Hacia una revisión crítica del pensamiento docente, Barcelona, Octaedro.
Le Gal, Jean (2005) Los derechos de los niños en la escuela. Una educación para la ciudadanía, Barcelona, Graó.
Mayor Zaragoza, Federico (2003) Educación para la paz. En Educación XX1[en línea] Num. 6 (Ejemplar dedicado a: Educación para la paz), pp. 17-24 <.http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/350/303> [Consultado el 14 de marzo de 2016]
MCEP (1979) La Escuela Moderna en España, Madrid, Zero zyx.
McMillan, James y Schumacher, Sally (2012) Investigación educativa: una introducción conceptual, Madrid, Pearson Addison Wesley.
Ramos Pérez, M. Eugenia (2003) El desarrollo de la educación por la paz: Un camino de obstáculos y oportunidades. En Educación XX1[en línea] Num. 6 (Ejemplar dedicado a: Educación para la paz), pp. 129-146; <.http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/355> [Consultado el 14 de marzo de 2016]
Villalba, Carlos y Casado, Javier (2012): «La práctica de pedagogía Freinet ayer y hoy. De la imprenta a la Web 2.0» [en línea]. Material empleado en la Escuela de Verano del Colectivo de Renovación Pedagógica de Getafe (Madrid), <https://colectivoeducadores.files.wordpress.com/2012/02/freinet-ayer-y-hoy-definitivo.pdf> [Consultado el 1 de julio de 2015].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.