¿In a Better World? Pedagogical relationship, masculinities and culture of peace

Authors

  • José Eduardo Sierra Nieto Universidad de Málaga
  • Diego Martín Alonso Departamento de Didáctica y Organización Escolar Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga
  • Eduardo S. Vila Merino Departamento de Teoría e Historia de la Educación y MIDE Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/revpaz.v14i2.21875

Abstract

 In this paper we focus on the film “In a Better World” (Hævnen. Susanne Bier, 2011), in line with previous works in which film analysis has allowed us to delve into pedagogical issues (Sierra, 2018; Sierra y Martín, 2019; Sierra, Martín y Vila, 2020). From this perspective, we have approached the analysis of the film following culture of peace, cultural studies and Lacanian psychoanalysis. The purpose is thinking about father-child relationships and the processes of male subjectivation, in order to reflect on pedagogical relationships. After the theoretical framework, we briefly present the film and then offer an analysis of it in two acts: forgiveness and choice. The conclusion points out how thinking about the pedagogical relationship involves reconsidering intergenerational relationships, placing the figure of the teacher as the heir to the paternal function.

Downloads

Author Biographies

Diego Martín Alonso, Departamento de Didáctica y Organización Escolar Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

Departamento de Didáctica y Organización Escolar

Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

Eduardo S. Vila Merino, Departamento de Teoría e Historia de la Educación y MIDE Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

Departamento de Teoría e Historia de la Educación y MIDE

Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

Published

2022-06-16

How to Cite

Sierra Nieto, J. E., Martín Alonso, D., & Vila Merino, E. S. (2022). ¿In a Better World? Pedagogical relationship, masculinities and culture of peace. Revista De Paz Y Conflictos, 14(2), 88–105. https://doi.org/10.30827/revpaz.v14i2.21875

Issue

Section

Articles