Poiesis & topos. Huertopoema, the poetic identity

Authors

  • Holga Méndez Fernández Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i5.7006

Keywords:

art, farming, ecology, ecopoetics, modes of existence

Abstract

We cannot reflect on our own cultural context without knowing another one. We need to stand aside from our own context in order to understand the difference. Huertopoema condenses this vision of poetic identity, of the space of the crop and the poem, in search of balance in the use of topos, such as the garden and as a form of artistic life; farm labour; sowing and harvesting are synonyms of poiesis. Its fundamental principle is based on an elementary spatial order and rational arrangements, as well as a comparative grammar that encrypts its interpretation and its knowledge not only in aesthetics, but through intuition. Like a sculpture, like a musical score, like a painting, a poem made into a garden; just as words are laid out on the page, the furniture in the space of the room, a huertopoema functions as a complete work: earth, water, air, day, night, fruit, vegetables, animals and people live together, coexist, make the huertopoema. There is a direct reference to "concrete poetry", to concrete music; to take a case in point, the references to works by Erik Satie, John Cage, Vicente Huidobro, Ian Hamilton Finlay, Joan Brossa, Marcel Duchamp...Visual poetry. Object poems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arosemena, G. (2012). Agricultura urbana. Espacios de cultivo pa-ra una ciudad sostenible. Barcelona: GG.

Baumgarten, L. (2008). Autofocus retina. Museu d’Art Contemporani de Barcelona: MACBA Editor.

Beardsley, J. (1998). Earthworks and beyond (3rd ed.). Hong Kong: Nancy Grubb Editor.

Bourriaud, N. (2009). Formas de vida. El arte moderno y la inven-ción de sí. Murcia: CENDEAC.

Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: GG.

Claramonte Arrufat, J. (2011). Arte de contexto. Madrid: Editorial Nerea.

Clément, G. (2004). Manifiesto del Tercer paisaje. Barcelona: GG.

Clément, G. (2012). El jardín en movimiento. Barcelona: GG.

Foster, H. (2001). El artista como etnógrafo en El retorno de lo real. Madrid: Akal.

Gali-Izard, T. (2006). Los mismos paisajes. Ideas e interpretacio-nes. Barcelona: GG.

Galofaro, L. (2003). Artscapes. El arte como aproximación al pai-saje contemporáneo. Barcelona: GG.

Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia: Pre-Textos.

Hutchison, E. (2012). El dibujo en el proyecto del paisaje. Barce-lona: GG.

Jourda, F. H. (2012). Pequeño manual del proyecto sostenible. Barcelona: GG.

Kessler, M. (1999). El paisaje y su sombra. Barcelona: Idea Books.

Marot, S. (2006). Suburbanismo y el arte de la memoria, Barcelo-na: GG.

Pardo, J. L. (1991). Sobre los espacios: pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ed. del Serbal.

Paz, O. (1967). Blanco. México: Casa Editorial Joaquín Mortiz.

Perec, G. (1999). Especies de espacios. Barcelona: Montesinos.

Mallarmé, S. (2002). Un golpe de dados en Antología (6ª Edición). Madrid: Visor Libros.

Raquejo, T. (1998). Land art. Madrid: Editorial Nerea.

VVAA. (2000). Naturalezas. Una travesía por el arte contemporá-neo. Barcelona: MACBA Editor.

Published

2014-03-01

How to Cite

Méndez Fernández, H. (2014). Poiesis & topos. Huertopoema, the poetic identity. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (5), 151–162. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i5.7006

Issue

Section

Articles