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Autores/as

  • Letícia Cardoso de Oliveira Graduate student in Psychology (Unesp) and public servant of the city hall of Bauru, São Paulo, Brazil.
  • Mario Lazaro Camargo Unesp School of Sciences, Department of Psychology and Graduate Program in Psychology of Development and Learning.
  • Marianne Ramos Feijó Unesp School of Sciences, Department of Psychology and Graduate Program in Psychology of Development and Learning.
Vol. 13 Núm. 2 (2020), Trabajos de Investigación, Páginas 239-259
DOI: https://doi.org/10.30827/revpaz.v13i2.17015
Recibido: Dec 8, 2020 Aceptado: Jul 24, 2021 Publicado: Jul 26, 2021

Resumen

Abstract: A culture of conflict management established in the adjudicated decision is strongly active in Brazil, that is, it is believed that a conflict can only be resolved through a judicial process and through the ruling of a qualified judge. This ruling culture has potentiated a “crisis in justice”, since the number of cases has become greater than the capacity of the Judiciary to manage them. Taking this issue into account, a consensus-based justice model has recently spread, in which alternative dispute resolution practices – conciliation and mediation – are applied for the parties to dialogue and to participate in the solution of disputes. The implementation of a consensus culture is not only the solution to the crisis in the judiciary, but a form of social pacification. The goal of our research was to understand the practice of conciliation and extra-procedural mediation from the viewpoint of conciliators and/or mediators working in Judicial Centers for Conflict Resolution and Citizenship in two counties in the state of São Paulo, Brazil. We conducted interviews with semi-structured script and the participants’ reports were submitted to the content analysis technique. We concluded that they understand conciliation as presented in the literature; however, they do not make the proper distinction regarding mediation in their daily professional practice, lacking better professional qualification, which should be offered by the judiciary itself. Certain of the relevance of their social role, the research participants pointed out a need for greater recognition of their professional practice and more organizational support.


Resumen: Una cultura de gestión de conflictos establecida en la decisión adjudicada es muy activa en Brasil, es decir, se cree que un conflicto solo puede resolverse mediante un proceso judicial y mediante el juicio de un juez calificado. Esta cultura de la sentencia ha potenciado una “crisis de justicia”, ya que el número de casos ha superado la capacidad del Poder Judicial para manejarlos. Tomando en cuenta este tema, recientemente se ha difundido un modelo de justicia consensuada, en el que se aplican prácticas alternativas de resolución de disputas – conciliación y mediación - para que las partes dialoguen y participen en la solución. La implementación de la cultura del consenso no solo es la solución a la crisis del poder judicial, sino una forma de pacificación social. Nuestro objetivo con la investigación fue comprender la práctica de la conciliación y la mediación extraprocesal desde la perspectiva de los conciliadores y/o mediadores que trabajan en los Centros Judiciales de Resolución de Conflictos y Ciudadanía en dos comarcas del Estado de São Paulo, Brasil. Realizamos entrevistas con guiones semiestructurados y los relatos de los participantes fueron sometidos a la técnica de análisis de contenido, lo que nos permitió concluir que entienden la conciliación como presente en la literatura, sin embargo, no hacen la distinción adecuada respecto a la mediación en la práctica profesional diaria, faltando mejor cualificación profesional, que ofrecerá el propio poder judicial. Seguros de la relevancia de su rol social, los participantes de la investigación señalan la necesidad de un mayor reconocimiento de la práctica profesional y más apoyo organizacional.

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